Inlägg från: Medusan |Visa alla inlägg
  • Medusan

    Traderatråden nr 16

    Jag blev själv lite förvånad när jag skulle buda på en auktion vid lunch och upptäckte att den gick ut ett dygn senare. Då har de skjutit fram den ett dygn pga strulet.

  • Medusan
    MoonFlight skrev 2013-04-19 17:50:25 följande:
    Jag blir galen... fick en bok såld och jag kan inte hitta den någonstans... har letat precis överallt där den kan tänkas vara (och inte vara) och det värsta är att jag såg den igår eller tidigare idag men kan för allt i världen inte minnas vad och måste skicka den då vi åker bort imorgon... Helskotta!!!
    Jobbigt läge. Har varit med om det en gång med en kjol jag sålt. Var bara att förklara för säljaren och be om ursäkt och sätta tillbaka pengarna.
  • Medusan
    Medusan skrev 2013-04-19 18:58:04 följande:
    Jobbigt läge. Har varit med om det en gång med en kjol jag sålt. Var bara att förklara för säljaren och be om ursäkt och sätta tillbaka pengarna.
    Förklara för köparen ska det vara Drömmer
  • Medusan
    Viktoria123 skrev 2013-04-20 08:52:35 följande:
    Är det dumt att ha auktioner som tar slut fredag eller lördag kväll?
    Jag tror att det är mindre folk då men jag är inte säker. Brukar själva undvika det i alla fall.
  • Medusan
    Aleacim skrev 2013-04-24 08:17:14 följande:
    Jag vann en auktion på tradera och nu när jag fått hem varan så ser jag att den inte alls ser ut som på bilden i auktionen. hade jag vetat hur den såg ut i verkligheten så hade jag aldrig budat på den. Jag undrar om någon vet om jag har rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka eller om jag helt enkelt måste bita i det sura äpplet?
    Om de uppenbarligen inte stämmer överens så har rätt till det men det är långt ifrån säkert att du kommer få som du vill ändå med en så oseriös säljare.

    På vilket sätt stämmer de inte överens, vad har affären kostat dig?
  • Medusan

    För ett tag sen köpte jag 2 olika auktioner av samma säljare. Hon tog 65 kr i porto vardera vilket jag tyckte var dyrt men jag tänket inte så mycket mer på det. När jag får hem paketen var de frankerade med 5 frimärken (alltså värt 30 kr) och det andra 6 frimärken (alltså värt 36 kr). Då har jag betalt ca 30 kr för mycket på varje. När jag ifrågasätter detta får jag svaret att det kostar med tejp, emballage osv. Grejen är också den att hon packat i en så tunn begagnad plastpåse att det t o m gått hål på den när den kommer fram.

    Hon säger att hon kan föra tillbaka en del pengar om jag vill vilket jag vill såklart för detta är ju rent idiotiskt. Efter ca 2 veckor när jag ej hört något mer eller fått några pengar mailar jag igen. Efter en vecka får jag svaret att hennes son dött och att hon inte orkat hålla på och tjafsa om detta Är det sant är det ju otroligt tragiskt men jag undrar om hon inte är så fräck att hon hittar på det för att inte riskera att jag sätter negativt på henne. Hon har fortsatt göra affärer på tradera hela tiden i alla fall.

    Jag vet inte men man upphör aldrig att förvånas över vissa alltså Tyst

  • Medusan

    Bland det drygaste jag vet på tradera är när säljare ligger på och påminner om betalning när det bara gått ett par dagar sedan man köpte auktionen. Herregud, ta det lugnt säger jag bara. En del är så stressade. Jag betalar alltid i rimlig tid. Visst om pengar inte kommit in efter en vecka förstår jag det men inte inom 3 dagar. I synnerhet inte när de inte angett i några villkor heller att pengar bör komma in så snabbt.

  • Medusan
    Tycker ni att nedanstående säljare förtjänar ett negativt omdöme?

    Jag köpte ett plagg på tradera. Porto enligt auktion var 24 kr. Efter ca 2 veckor får jag hem ett krav på 22 kr för att kunna lösa ut paketet som är underfrankerat. Jag mailar säljaren och säger att jag skulle uppskatta om hon kunde stå för denna kostnad eftersom att det är hon som gjort fel och underfrankerat. Vill inte ens hämta ut paketet om jag själv ska stå för denna kostnad. Efter ca 1,5 vecka svarar hon att hon ska betala, vilket hon inte gör. Jag skickar ytterligare mail som hon inte svarar på. Har även skickat ett mail med en bild på det uthämtade paketet för att bevisa att jag tvingats lösa ut det. Hon har inte svarat på något annat än det första mailet då hon lovade att betala, vilket hon inte gjort och nu har det gått en månad snart.
  • Medusan
    MrsÄpple skrev 2013-06-20 07:20:34 följande:
    Har man en egen mail på tradera?
    Köpte en bikini och såg sedan att köparen hade några negativa om att leverans uteblivit.
    Det har gått 3 veckor och jag har inte fått bikinin och mailar då säljaren, som svarar att man försökt maila mig på mailen jag har på tradera och att man även försökt ringa, Bullshit!!! Ingen har ringt mig, mitt nummer stämmer.
    Dom ville veta vilken storlek jag skulle ha.
    Jag svarade att då jag budat på en Börje Salming bikini i kategorin 38/40 så är det nog den storleken jag tänkt mig     
    Nej det följer ingen särskild mail med tradera men det är ju upp till en själv att välja vilken egen mailadress man vill koppla till sitt traderakonto. Det kanske inte är detsamma som den mail säljaren använder annars. Många har ju flera mailkonton.

    Dock så låter det ju som en väldigt oseriös säljare som antingen försöker luras eller som har noll koll på läget.
  • Medusan
    Scruffy skrev 2013-08-22 13:35:20 följande:
    Nu behöver jag lite råd då jag har råkat ut för en missnöjd köpare för första gången.

    Hon tog dotters Reima vinterjacka och byxor på ett köp nu och idag har jag fått ett mail av henne där hon skriver att hon är missnöjd.

    Jag har helt enkelt missat i den nogranna granskningen som jag brukar göra då hon tydligen har hittat en hel del andra fel. Jag har absolut inte som avsikt att försöka luras utan har haft lite för bråttom när jag lade ute annonsen.
    Jag klistrar in hela hennes mail här. Tacksam för kommentarer om hur jag ska lösa det.       

    Hämtade ut jackan och byxan igår och måste tyvärr meddela att jag är besviken! Har handlat en del på Tradera/Blocket och vet att begagnat är begagnat och att man inte kan vänta sig tipp topp skick, så det här är faktiskt första gången jag återkommer till en säljare med klagomål.   Jag köpte setet för 700 för att jag trodde att jag kunde lita på beskrivningen eftersom du har fått så många bra omdömen och för att alla dina andra beskrivningar var så detaljerade.   Blev därför mycket förvånad över att inte kläderna var i bättre skick.   Byxan är i min mening inte "lite sliten på högra knät" när båda knäna är rejält slitna och det ena har ett hål rakt igenom yttertyget. Litet, men ändå... Vidare finns det på byxorna ytterligare ett hål i nedkant och de är även där i mitt tycke nämnvärt slitna!   Jackan ska enligt beskrivningen vara "i toppskick utan anmärkningar" vilket lät bra eftersom jag precis var på väg att köpa en ny från förra året på rea. Då väntar jag mig inte en jacka med hål i tyget vid muddarna, slitage exempelvis mitt fram och i nedkant bak, noppigt foder och div små fläckar.
     
    Nu har jag ventilerat mina tankar, du avgör själv vad du vill göra med informationen!

    Ska jag erbjuda henne att ta tillbaka hela köpet eftersom hon tydligen är så missnöjd? Eller ska jag föreslå om hon vill behålla det och ge henne 200 kr i rabatt?
    Än så länge har jag inte svarat på hennes mail för jag ska iväg nu och måste fundera på det. Hoppas att jag kan få lite väredefulla råd här.     
     
      
    Om du känner att hon har rätt i sin beskrivning och att du slarvat med att granska skick och beskriva det rättvisande så tycker jag att köparen bör kompenserar på något sätt. Hade frågat köparen hur hon vill göra för att bli nöjd. Jag hade erbjudit att betala tillbaka minst 300 kr eller att hon skickar tillbaka plaggen och får tillbaka pengarna efter att jag fått hem dem igen.
  • Medusan

    Jag har blivit lurad på 620 kr på tradera och vill gärna ha tips om hur jag kan göra för att få tillbaka mina pengar:

    Har mailat massor med gånger och fick till en början svar från säljaren om att varan skulle skickas, sen fick jag svar om att hon inte kunde skicka varan och kunde sätta tillbaka pengar men inga pengar och nu har det gått en månad.

    Har varit i kontakt med tradera som hört av sig till henne, inget svar.

    Har sms:at flera ggr.

    Vad göra?

  • Medusan
    mullemuppan skrev 2013-11-07 10:47:15 följande:

    Om jag förstått så har du betalat men inte fått någon vara? I så fall rör det sig om bedrägeri och då gör du en polisanmälan (som troligtvis blir nedlagd men ändå).
    Jo jag har betalt för snart 4 veckor sedan men ej fått någon vara. Hon har inte skickat den och erkänner det själv och har lovat att sätta tillbaka mina pengar men har inte gjort så trots löfte om det. Ser också att fler än jag är i samma sits då hon fått negativt omdöme av andra.

    Kommer nog göra en polisanmälan om jag inte har pengarna inom en vecka.
  • Medusan
    Medusan skrev 2013-11-07 11:17:39 följande:
    Jo jag har betalt för snart 4 veckor sedan men ej fått någon vara. Hon har inte skickat den och erkänner det själv och har lovat att sätta tillbaka mina pengar men har inte gjort så trots löfte om det. Ser också att fler än jag är i samma sits då hon fått negativt omdöme av andra.

    Kommer nog göra en polisanmälan om jag inte har pengarna inom en vecka.
    Efter att ha bett tradera hjälpa mig att få mina pengar har jag nu faktiskt fått dem efter många veckor. Tror inte att de andra som blivit lurade kommer få sina pengar dock utan jag fick dem nog för att jag vägrade ge mig.
  • Medusan
    Medusan skrev 2013-11-08 13:47:04 följande:
    Efter att ha bett tradera hjälpa mig att få mina pengar har jag nu faktiskt fått dem efter många veckor. Tror inte att de andra som blivit lurade kommer få sina pengar dock utan jag fick dem nog för att jag vägrade ge mig.
    Det duger alldeles utmärkt med vanliga plastpåsar (dock inte tunnaste varianten som riskerar att gå sönder). Jag brukar köpa mailingbags från England på E-bay för en rätt billig penning men använder lika ofta vanliga plastpåsar från klädaffärer och liknande.
Svar på tråden Traderatråden nr 16