• Izamoon

Räkfrossa

Tänkte bjuda hem lite vänner å funderade på att ha räkfrossa köpa hem en massa räkor å kanske göra några goda såser som passar till nån sallad nå bröd kanske behöver lite tips å ideer på vad man skulle kunna bjuda på å gärna nått tips på gott vin som passar bra till räkor

• Svar på tråden Räkfrossa
  • Neelah

Låter underbart! Jag älskar räkor. Om jag vore du så skulle jag ha flera skålar med olika grönsaker (t.ex. körsbärstomater i en skål, babyspenat i en, o.s.v.) så att gästerna själva kan plocka ihop sin sallad. Sedan skulle jag nog ha lite krutonger, fetaosttärningar och ett par-tre dipsåser till räkorna (romsås, vitlökssås och chilisås exempelvis). 

Vin är jag dålig på, så det får någon annan tipsa om.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Neelah

Chilisåsen och vitlökssåsen brukar jag faktiskt köpa (på flaska) och romsåsen gör jag med gräddfil, röd rom och citronpeppar.

Följ dina drömmar var de än leder
  • bonwen

uhm, kanske inte riktigt vad du söker men mina föräldrar när jag bodde hemma brukade göra en rätt med ris och räkor och till det var det en sås typ som bechamelsås fast med dill i också. kanske funkar utan riset också. jag minns att jag tyckte det var gott iaf.

• MajaLarsson

Majonäs
    Vitt bröd
    Ost
    Fräscha grönsaker
    Aioli
    Romsås
    Paj, typ västerbotten
    Sallad

• mosterYster
    MajaLarsson skrev 2010-03-21 17:19:05 följande:
    Majonäs Vitt bröd Ost Fräscha grönsaker Aioli Romsås Paj, typ västerbotten Sallad
    Håller med precis, med förbehållet att det gärna får finnas fler ostar.

Sen kan man ev. göra även en lökpaj om man vill.
Svar på tråden Räkfrossa