• Musse Moj

Nån som provat anti skällhalsband?

Vi tog över vår hund i somras då drygt 5 år. Problemet är att han skäller nå enormt på alla som går/cyklar eller åker bil förbi oss. Det är jätte svårt att få tyst på honom och är det något jag inte gillar så är det skällande hundar.
    De förra ägarna hade också problem med detta och det kunde funka en lite tid om man sprutade vatten på honom. Han gillar att ligga ute fast det har varit svinkallt i vinter och varje gång jag kommer springande blir han tyst så det är ingen idé med vatten. Han kan skälla till igen på en gång när jag vänder på klacken.
    Så nu undrar jag om det är någon som provat sådana skällhalsband som finns. Tror inte på de med citron eftersom han är lång hårig och har läst att det bara blir kladdigt.
    Är det någon som har erfarenhet eller någon som känner någon som kan/vet?
    Eller är det någon som har tips att ge hur jag får tyst på honom?
    Sommaren är ju på ingång vilket innebär mer tid till att vara ute = mer folk ute.

• Svar på tråden Nån som provat anti skällhalsband?
  • ModestyB

Vilken typ av halsband menar du? Om du inte vill använda de som sprutar citron/annan doftande vätska så finns det väl inga andra-eller? Elhalsband är olagliga...Om man inte har licens och det får inte vem som helst.

Varför inte pröva klicker/skvallerträning? Det finns bra och lättlästa böcker om hur man gör. Halsband som tillför obehag är inte särskilt humant och det ökar stressen hos en redan stressad hund (vilket iofs. skallet i sig också gör).

• Musse Moj

Jag vet att sådana med el är olagliga men har surfat runt lite och det finns ett sk. Antiskall halsband med Ultraljud och vibration som de säger ska vara helt oskadligt för hunden.
    Och det var just det där att hunden kan bli stressad som jag undrade över om någon har en bra eller dålig erfarenhet av.
    En kompis till har ett med en färrkontroll till som hon trycker på som utger någon sorts vibration men då måste man ju vara precis i närheten när hunden skäller.

• Zaria

Bättre att träna och få bort problemet än att bara ta bort symptomet.

Vet antiskall som utlöst när hunden gäspat, druckit mm.

Inga kurser i närheten där du kan få tips och hjälp?

• enannan

Jag tycker du ändå skall pröva med citronvatten i sprayflaska, hjälpte för min mammas långhåriga hund! Det är väl snarare doften som får hunden att sluta skälla?

• Lathundarna

Bestraffning av skällandet leder oftast till kortvarigt resultat. Lär hunden en uppgift istället för att skälla, t ex skvallra. Mer effektivt och långvarigt resultat, men kräver naturligtvis tålamod av ägaren.

• Puma87

Jobbade på ett hunddagis där de där halsbanden med citron användes och det fungerade utmärkt på både lång och korthåriga hundar

Kitty 081003
  • Johans Pillerill

Vår tik har en sån med citron nu... Det blir inte alls kladdigt, utan torkar direkt!

Att träna bort skällandet har INTE fungerat för oss och jag är ledsen att jag inte skaffade detta halsband tidigare innan hon gjorde skallet till en vana... Nu är hon betydligt krångligare att avvänja, men det går... sakta men säkert!

Att använda en sprayflaska är säkert jätteeffektivt om man alltid är precis intill hunden när den skäller. Det kan jag inte påstå att vi är. Och det som skrevs om att det löser ut när en hund gäspar eller dricker - då är det ju fel på halsbandet! Vårat löser inte ens ut när hon skäller lågt... bara  när det kommer ett riktigt skall... det löser inte heller ut när hon morrar.

Så jag är toknöjd med vårat...

• Musse Moj

Okej, verkar som att jag kanske ska prova citron halsbandet då.

• Puma87
    Johans Pillerill skrev 2010-03-21 20:18:52 följande:
    Vår tik har en sån med citron nu... Det blir inte alls kladdigt, utan torkar direkt!Att träna bort skällandet har INTE fungerat för oss och jag är ledsen att jag inte skaffade detta halsband tidigare innan hon gjorde skallet till en vana... Nu är hon betydligt krångligare att avvänja, men det går... sakta men säkert!Att använda en sprayflaska är säkert jätteeffektivt om man alltid är precis intill hunden när den skäller. Det kan jag inte påstå att vi är. Och det som skrevs om att det löser ut när en hund gäspar eller dricker - då är det ju fel på halsbandet! Vårat löser inte ens ut när hon skäller lågt... bara  när det kommer ett riktigt skall... det löser inte heller ut när hon morrar. Så jag är toknöjd med vårat...
    Det som kan utlösa citrondoften är plötsliga höga ljud + strålningen från mobiltelefoner när domn är på ljudlöst OM man står precis brevid hunden när mobilen vibrerar dvs.
    Kitty 081003
  • Lathundarna
    Puma87 skrev 2010-03-21 21:18:26 följande:
    Det som kan utlösa citrondoften är plötsliga höga ljud + strålningen från mobiltelefoner när domn är på ljudlöst OM man står precis brevid hunden när mobilen vibrerar dvs.
    Och om annan hund skäller, barn skriker, etc, etc
  • Johans Pillerill
    Puma87 skrev 2010-03-21 21:18:26 följande:
    Skumt... då måste det vara fel på vårat för det löser aldrig ut i onödan och det fungerar jättebra.
    Lathunden skrev 2010-03-21 21:30:59 följande:
    Och om annan hund skäller, barn skriker, etc, etc
    Omöjligt, eftersom halsbandet går på vibrationerna i halsen... iaf vårat. Står tydligt i bruksanvisningen... Då måste hunden först ha ätit barnet.

Kanske finns någon äldre variant av detta halsband som var så dåligt... vi köpte vårat för en månad sen och det har som sagt fungerat utomordentligt bra!
  • Musse Moj
    Johans Pillerill skrev 2010-03-24 14:24:23 följande:
    Skumt... då måste det vara fel på vårat för det löser aldrig ut i onödan och det fungerar jättebra. Omöjligt, eftersom halsbandet går på vibrationerna i halsen... iaf vårat. Står tydligt i bruksanvisningen... Då måste hunden först ha ätit barnet.Kanske finns någon äldre variant av detta halsband som var så dåligt... vi köpte vårat för en månad sen och det har som sagt fungerat utomordentligt bra!
    Var köpte ni erat? Och vad kostade det?
  • Lathundarna
    Johans Pillerill skrev 2010-03-24 14:24:23 följande:
    Omöjligt, eftersom halsbandet går på vibrationerna i halsen... iaf vårat. Står tydligt i bruksanvisningen... Då måste hunden först ha ätit barnet. Kanske finns någon äldre variant av detta halsband som var så dåligt... vi köpte vårat för en månad sen och det har som sagt fungerat utomordentligt bra!
    Nope, inga barn uppätna och hundarna stod ca 20 m från varann. Hunden utan halsband gav skall - hunden med halsband fick ta korrigeringen. Omöjligt? Inte alls. Har sett detta ett flertal gånger, och är säkert inte ensam om det.
  • Moonis

Vi fick våran hund för snart två månader sen bara och hon skällde hela tiden när man lämnade henne ensam. Med antiskallhalsbandet (citron)lärde hon sig snabbt att inte skälla och nu behöver vi inte ens ta på det längre så jag ger bara tummen upp för det.

Våran utlöstes inte heller så lätt, kostade runt 1700:- nytt.

• Johans Pillerill
    Musse Moj skrev 2010-03-24 14:35:47 följande:
    Var köpte ni erat? Och vad kostade det?
    Vi köpte vårat på kristianstad zoologiska för 1500... Såg sedan att djurmagazinet hade ett för 799 (annat märke men förmodligen samma sak)

Sen kan du välja mellan 3 lukter... Naturell (luktfri), citron eller senap...
Svar på tråden Nån som provat anti skällhalsband?