• Anonym (Förvirrad)

Majbebis

Har BF 30 maj, så sommaren närmar sig med stormsteg..

Frågan är nu vad ska man bädda med i vagnen?

• Svar på tråden Majbebis
  • Barnklädesexperten

Hej!

Det finns många olika alternativ.Du kan välja en tunnare åkpåse,bäddset med täcke och påslakan,filtar osv.

Innan du bestämmer dig, ta i beaktning vad du har för typ vagn och overall.

Har vagnen en babylift/Insats som går att ta ut?Dessa är oftast vadderade och vindtäta,då kan du välja ett tunnare bädd alternativ likaså om du har en mellan tjock overall.Jag föredrar en vindtät fleeceoverall som är perfekt både kyliga mornar/kvällar.
    Om du känner dig osäker ha en extra filt under vagnen som du kan ta till om det är kallt.Lita på din intuition och känn på babyn så att den inte verkar vara för varm el kall.Vädret kan variera så otroligt i maj/juni så tyvärr det blir inget enkelt svar.
    Hör gärna av dig om du har yttligare frågor.

Lycka till mvh Therese.

• Anonym (Förvirrad)

Det här med täcke.. Har hört att det inte rekommenderas till nyfödda/små barn?
    Stämmer det?.. Då framförallt till sängen men också vagnen!?

Jag är inne på att ha en filt i påslakan och ev ha en extra med så som du säger. det känns som om det kan bli det bästa!?

Tack för svaret!

• Anonym (Förvirrad)

Vilken/vilka filtar skulle du rekommendera att ha i vagnen samt sängen?.

• Barnklädesexperten

Hej igen!

Nu är inte jag riktigt lika på bra på detta som med kläder men det finns vissa rekommendationer.

Jag föredrar filtar och lakan men ska man välja täcke/ sovpåse finns det olika  "tog värden" som  har med rummets temperatur att göra ex: 24 grader bara lakan,21 grader lakan och en filt eller sovpåse på 1 tog,18 grader lakan plus två tunna filtar eller sov påse på 2,5 tog,16 grader lakan plus 3 tunna filtar eller sovpåse på 2,5 tog plus en filt.
    Nu låter det väldigt avancerat men företag som säljer baby sängar och tillbehör som sängkläder osv är oftast vädigt duktiga på detta.För att unvika PSD (Plötslig spädbarnsdöd) så undvik kompakta täta täcken.Satsa på att köpa fler tunna filtar istället.I och med att vintern är över när det är dax så satsa på trikå filtar i bomull att ha innomhus,känner du att du vill ha en något varmare filt kan du alltid väja en tunnare microfleecfilt eller ull att ha i vagnen(om inte annat för att ligga på) eller bara flera bomulls filtar. (Pop har bra tjocklek på sina)
    Hoppas att du har fått svar på dina frågor,lycka till mvh Therese.

Svar på tråden Majbebis