• Ilithyia

HP, Acer eller något helt annat?

Väljer mellan ett par datorer,

alternativ 1 är acer aspire 1810 med intel pentium 1.3 Ghz, 3GB RAM, Windowws 7
    alternativ 2 är HP DV2-1120 eo med athlon 1,6 Ghz 2Mb RAM, vista....

HP:n är bättre i storlek 12,1'' mot acerns 11,6, och HP:n är mycket stiligare

Vad jag förstår har Acern bättre processor och mer RAM minne, men mindre dedikerat grafikminne. Priset är ungefär sammalika.

Jag surfar mest, streamar film och musik, en hel del ordbehandling och en gnutta wow-spelande. LAgom storlek för mig är kring 12 tum, kommer mest ha den hemma, ibland på jobbet och resor, inget kafébloggande.

Tips?

• Svar på tråden HP, Acer eller något helt annat?
  • Teskedsmamman

Personligen, som gammal avdankad IT-tekniker, skulle jag INTE köpa HP.

Jag var iofs rätt negativt inställd till Acer innan men nu har maken haft sin i 4 år och släpar med den land och rike runt och den fungerar utmärkt.
    Min acer har fungerat felfritt i drygt 2½ år nu och numera är jag positivt inställd till Acer.

3 killar & 1 i magen ☆ Virkaholic ☆ tesked.blogspot.com/
  • ddum

Personligen skulle jag (Som ansvarig för ett av världens största koncerners datordrift i skandinavien och delar av ryssland) aldrig köpa något annat än HP, och Acer är ett av de märken jag _aldrig_ skulle köpa in.

(Du kommer att få ungefär lika många olika svar som antalet personer som svarar)

• ddum

Inte heller skulle jag få för mig att köpa något bärbart med en AMD-processor (eftersom Intels är löjligt mycket mera energieffektiva vilket ger dig en svalare/tystare maskin, och längre batteritid.

Men: Jag skulle aldrig NÅGONSIN välja en bärbar maskin baserad på Intel Pentium heller, utan enbart Core2 eller i3/i5/i7-arkitekturerna, att sälja Pentiumbaserade maskiner i dagens läge är totalt löjligt.

• ddum

Skall vi fortsätta så har DV2'an en MV-40 processor som är AMD's version av Atom. Du kommer KNAPPT att ens kunna kolla på film på den.

(Det var ju någon här på FL som för några veckor sen blev smått vansinnig när kon blev varse att hennes nya 1.6GHz var fruktansvärt mycket långsammare än hennes gamla 1.6GHz. Hennes maskin hade också en MV-40 och att titta på TV4Play (eller vilken det nu var) är inte möjligt med den.)

Tillochmed den gamla skräpprocessorn i Acern kommer att krossa den prestandamässigt.

INGEN av de där maskinerna kommer att klara av dina krav.

• c0ol

Jag skulle mycket hellre ta en HP jag med. och även jag skulle välja en i3 eller i7 propp, men skillnaden mellan de nya i5 och i3 processorerna är så lite så att jag skulle ta i3.

• Mornie Alantie
    Teskedsmamman skrev 2010-03-20 18:57:09 följande:
    Personligen, som gammal avdankad IT-tekniker, skulle jag INTE köpa HP. Jag var iofs rätt negativt inställd till Acer innan men nu har maken haft sin i 4 år och släpar med den land och rike runt och den fungerar utmärkt. Min acer har fungerat felfritt i drygt 2½ år nu och numera är jag positivt inställd till Acer.
    Får jag fråga varför du inte rekommenderar HP?
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
Svar på tråden HP, Acer eller något helt annat?