• Anonym (Hell)

Soc / hembesök

Hej
    Är lite nyfiken på hur det varit när soc  har varit hemma hos er?
    Vad har dom klagat på och tittat på?

Hur ser deras bild hur det ska se ut i hemmet?

Nyfiken då jag själv har hembesök och det spelar ingen roll
    hur mycket jag har städat och varit jätte nogrann.

mvh lilla jag

• Svar på tråden Soc / hembesök
  • Anonym (erfaren)

Jag har aldrig känt minsta kritik över min ordning!  Och jag är inte pedant....  Har det legat ren tvätt i soffan, som jag tänkt vika ihop och lägga in i byrålådor/linneskåp har utredaren kommentarat "Precis så har vi det också hemma".

När babyn var några månader och jag var nyinflyttad skickade f d maken tre poliser till oss med alarmerande (fantasifull)  anmälan.  Det stod kartonger utmed väggarna i hela vardagsrummet i tvåan.  Tog sedan del av polisens minnesanteckningar.  Där stod att hemmet var i god ordning....  En gång hade jag rivit ut alla textilier ur garderober och klädkammare inför besök av Anticimex (pälsängersanering).  Inte skrev snågot om det heller i några myndighetspapper.

Såg i annan tråd att man blir bättre behandlad som 35+ och högutbildad än som ensam förälder utan utbildning som går på försörjningsstöd.  Det kanske ligger någon sanning i det antagandet.  Så många polisförhör och soc.utredningar min f d make initierat - jag har alltid blivit respektfullt bemött.  Även med leksaker utspridda över lägenheten etc! 

• Anonym

Det beror lite på vad anledningen är till att hembesöket genomförs...

• Anonym (erfaren)
    Anonym skrev 2010-03-20 19:24:46 följande:
    Det beror lite på vad anledningen är till att hembesöket genomförs...
    Råkade gifta mig med en av de män som när kvinnan gått gör allt som står i deras makt för att knäcka f d hustrun.  Alla upptänkliga instanser bombarderades med de mest horribla beskrivningar av hur vårt barn enligt pappan skulle ha det hos mig (som hela tiden var boendeförälder och ensam vårdnadshavare).
  • Anonym (Hell)
    Anonym (erfaren)

Jag kan hålla med om detta. Inte första gången som hör detta.
    Jag kan tycka det är lite skumt. För andra hembesöket var det inte en sak som
    inte låg där det skulle vara. Inte en fläck någonstans. Men ändå hittar något... Jag avskyr verkligen denna syn dom har ju ett hem ska se ut. Vi lever ju i lägenheten.
    Vilken tråd vad det? 
    Anonym

Det är en soc anmälan ang mina barn.
  • Anonym

Vi fick ett oanmält hembesök pga soc-anmälan. Då hade vi sand i hallen, disk på diskbänken. Rentvätt i soffan (som jag höll på att vika). Leksaker på golvet och smutstvätt i badrummet (i tvättkorg). En tygblöja (kissig) låg på blöjhinkens lock istället för att ha blivit nerlagd i blöjhinken.  Det var så pass stökigt enligt dem att en utredning behövdes.

Nästa gång de kom hem till oss låg inte en pinal fel, utredningen kom fram till att det inte fanns nått att anmärka på.

• Kali B

Jag har ingen erfarenhet ang hembesök men vågar nog påstå att socialsekreteraren som kommer på besök gör en bedömning grundat på vad h*n anser vara rörigt.

Älskade Ophelia 20081025 --- Sagogryn BF 20100515
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2010-03-21 02:27:48 följande:
    Vi fick ett oanmält hembesök pga soc-anmälan. Då hade vi sand i hallen, disk på diskbänken. Rentvätt i soffan (som jag höll på att vika). Leksaker på golvet och smutstvätt i badrummet (i tvättkorg). En tygblöja (kissig) låg på blöjhinkens lock istället för att ha blivit nerlagd i blöjhinken.  Det var så pass stökigt enligt dem att en utredning behövdes.Nästa gång de kom hem till oss låg inte en pinal fel, utredningen kom fram till att det inte fanns nått att anmärka på.
    Utredning på grund av det stök du beskriver!??

Anmälan på grund av stök!?

När var hur har detta hänt?  Förstår om du inte vill svara - det verkar väldigt underligt.
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2010-03-21 10:10:28 följande:
    Utredning på grund av det stök du beskriver!?? Anmälan på grund av stök!? När var hur har detta hänt?  Förstår om du inte vill svara - det verkar väldigt underligt.
    Det kan väl göras en orosanmälan pga barn lever i misär men det fodras mer än disk och smutstvätt. En erfaren socionom berättade för mig hur en kollega började sätta igång ett omedelbart omhändertagande för smutsigt hem men att deras chef stoppade det. Ibland hamnar för oerfarna personer på fel tjänster nu menar inte jag att socialtjänsten gör tvivelaktiga omhändertaganden på rutin men jag tror att de flesta förstår vad jag menar.
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2010-03-21 10:10:28 följande:
    Utredning på grund av det stök du beskriver!?? Anmälan på grund av stök!? När var hur har detta hänt?  Förstår om du inte vill svara - det verkar väldigt underligt.
    Anmälan pga stök hemma. Nån hade skrivigt och påstått att vi bla hade avföring på golvet, möglig disk och att det var fara för barnens hälsa. Rena lögner. Men soc ansåg att det stök de såg på första oanmälda hembesöket var för stökigt för att vara acceptabelt. Det var andra handläggare som skötte utredningen än de som gjorde det första hembesöket.
  • Anonym

ska få hembesök för min"mamma" som hotar ta min son ifrån mig trots att vi inte har kontakt (hon är inte frisk)- hon har anmält mig 3-4 gånger nu .

Jag har inte en damtuss eller odisk jag har en hel organiserad lägenhet de borde väl duga?

enligt henne skulle vi leva i misär med blöjor och disk och bajs överallt rätt duktigt av henne veta de utan att hon aldrig varit här.

• Anonym

Beror på vad anmälan handlar om, de vill väl komma hem och prata med dig och se hur ni har det, ibland kan man på grund av hur det ser ut hemma få ut massor av inforamtion om hemförhållanden för barnen , det är inte så att man kollar att det är damfritt, rena fönster mm, utan snarare se hur barnen ser ut att ha det i sitt hem med möbler och dyligt. helt enkelt se så barnen inte lever i misär.

Dessutom brukar de blir lite mer avdramatiserat att träffas hemma än att träffas i ett stelt kontor på socialkontoret.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-27 19:35:01 följande:
    Beror på vad anmälan handlar om, de vill väl komma hem och prata med dig och se hur ni har det, ibland kan man på grund av hur det ser ut hemma få ut massor av inforamtion om hemförhållanden för barnen , det är inte så att man kollar att det är damfritt, rena fönster mm, utan snarare se hur barnen ser ut att ha det i sitt hem med möbler och dyligt. helt enkelt se så barnen inte lever i misär.

Dessutom brukar de blir lite mer avdramatiserat att träffas hemma än att träffas i ett stelt kontor på socialkontoret.
    "Avdramatiseras" ?????????????????????????

Har varit med om bl a dessa exempel:

2 eller 3 gruskorn under ett bord blev till "grusiga golv".
    1 barncykel i hallen och en extra dator som stod på golvet blev till "cyklar och datorer fanns i lägenheten"
  • Anonym

Hur bedömer de om det finns trasigt vitrinskåp, smuts, gamla färgburkar och andra kemikalier framme, renovering med öppen gullfiber, ren och smutsig tvätt överallt, inget matbord, julsakerna framme i juni, tjocka dammlager överallt, ingrodd smuts i badrum. Trångt för barnen, inget fritt utrymme, akvarium med äckligt vatten och döda fiskar, spikar, järnstänger, brädor och en massa annan skrot på tomten. Detta och mycket mer.

Gör de ingenting, öppnar de en utredning, eller gör de ett omedelbart omhändertagande? 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-16 12:24:41 följande:
    Hur bedömer de om det finns trasigt vitrinskåp, smuts, gamla färgburkar och andra kemikalier framme, renovering med öppen gullfiber, ren och smutsig tvätt överallt, inget matbord, julsakerna framme i juni, tjocka dammlager överallt, ingrodd smuts i badrum. Trångt för barnen, inget fritt utrymme, akvarium med äckligt vatten och döda fiskar, spikar, järnstänger, brädor och en massa annan skrot på tomten. Detta och mycket mer.

Gör de ingenting, öppnar de en utredning, eller gör de ett omedelbart omhändertagande? 
    någon???? jag behöver verkligen svar.....
  • DuTrorAttDuVet
    Anonym skrev 2012-06-16 12:24:41 följande:

De öppnar definitivt en utredning pga detta
  • Anonym
    DuTrorAttDuVet skrev 2012-06-16 20:01:20 följande:
    De öppnar definitivt en utredning pga detta
    Bara utredning? Inget omhändertagande?
  • DuTrorAttDuVet
    Anonym skrev 2012-06-16 20:06:21 följande:
    Bara utredning? Inget omhändertagande?
    det beror ju på vad de kommer fram till i utredningen, de kan ju komma fram till att familjen behver hjälp på olika vis...
Svar på tråden Soc / hembesök