Soc / hembesök
Det beror lite på vad anledningen är till att hembesöket genomförs...
Det beror lite på vad anledningen är till att hembesöket genomförs...
Vi fick ett oanmält hembesök pga soc-anmälan. Då hade vi sand i hallen, disk på diskbänken. Rentvätt i soffan (som jag höll på att vika). Leksaker på golvet och smutstvätt i badrummet (i tvättkorg). En tygblöja (kissig) låg på blöjhinkens lock istället för att ha blivit nerlagd i blöjhinken. Det var så pass stökigt enligt dem att en utredning behövdes.
Nästa gång de kom hem till oss låg inte en pinal fel, utredningen kom fram till att det inte fanns nått att anmärka på.
ska få hembesök för min"mamma" som hotar ta min son ifrån mig trots att vi inte har kontakt (hon är inte frisk)- hon har anmält mig 3-4 gånger nu .
Jag har inte en damtuss eller odisk jag har en hel organiserad lägenhet de borde väl duga?
enligt henne skulle vi leva i misär med blöjor och disk och bajs överallt rätt duktigt av henne veta de utan att hon aldrig varit här.
Beror på vad anmälan handlar om, de vill väl komma hem och prata med dig och se hur ni har det, ibland kan man på grund av hur det ser ut hemma få ut massor av inforamtion om hemförhållanden för barnen , det är inte så att man kollar att det är damfritt, rena fönster mm, utan snarare se hur barnen ser ut att ha det i sitt hem med möbler och dyligt. helt enkelt se så barnen inte lever i misär.
Dessutom brukar de blir lite mer avdramatiserat att träffas hemma än att träffas i ett stelt kontor på socialkontoret.
Hur bedömer de om det finns trasigt vitrinskåp, smuts, gamla färgburkar och andra kemikalier framme, renovering med öppen gullfiber, ren och smutsig tvätt överallt, inget matbord, julsakerna framme i juni, tjocka dammlager överallt, ingrodd smuts i badrum. Trångt för barnen, inget fritt utrymme, akvarium med äckligt vatten och döda fiskar, spikar, järnstänger, brädor och en massa annan skrot på tomten. Detta och mycket mer.
Gör de ingenting, öppnar de en utredning, eller gör de ett omedelbart omhändertagande?