• storcarro

min son har trolig munherpes

min son blev hemskickad från dagis i tisdags med hög feber (39,2) men det var inget annat fel på honom.Igår såg jag att han hade blåsor i munnen och han vägrade att äta
    något annat än yoghurt o nyponsoppa. Idag har min man varit hos läkare med honom o hon sa att det troligen var munherpes så han fick kåvepenin och nån salva som vi ska ge honom innan han äter.är det nån mer som har små barn med herpes.han är snart 17 månader

• Svar på tråden min son har trolig munherpes
  • LabLover

Min kusins lilla son fick det när han bara var några månader gammal och det var inte kul! Som de led allihopa. En bebis på bara 3-4 månader kan ju inte amma med munherpes och han hade hela munnen och svalget fullt.

Hoppas inte det är så illa för din son. Tur i oturen att han ändå är lite äldre och inte är beroende av bröstmjölk längre. Du får kanske helt enkelt fortsätta att ge honom sådant han tycker om.

Hoppas han blir bättre snart!

• Dalagirl

min en bekant son fick herpes när han var bebis ådet pred sig till hjärnan han vart apatisk pga av herpesen han dog för 1 år sen 10 år gammal pga herpesen.. man ska vara jätte noga så att dom inte kommer i kontakt med det..

• Prillis

Aj, aj, aj, min dotter hade munherpes för några månader sedan och det var inte roligt.
    till råga på allt vart jag smittad..........
    På min dotter gick det över på ca 4-5 dagar medans jag hade problem i nästan två veckor.

• LadyMarmalade

men hallå...

alltså har ni kollat händer och fötter???

just nu går nåt som kallas "höstblåsor"
    min dotter hade munnen full med blåsor liksom fötter och händer(men där var de såpass diskreta att vi inte reagerade förrän hon slutade äta)

Är ni helt säkra på att det är herpes???

• giz

undrar om det finns ngt som styrker dalagirls utlåtande mer än en bekant....... hittar ingen fakta om sånna ev effekter,

• storcarro

lady m
    det var höstblåsor han hade fick jag veta dagen efter. det gick över på några dagar o nu e han helt frisk.jag visste inte ens att det fanns nåt som hette höstblåsor innan han fick det men sen fick jag veta av dagispersonalen att det är ett annat ord för klöv o mul sjuka bara.

• LadyMarmalade

nej det har inget med mul och klövsjuka men symptomen är liknande

• Aprilia

jag har hört talas om bebisar som fått hjärnhinneinflammation av herpesen. Vet en nyfödd som fått det och inte klarat sig, så det kanske bara gäller små barn?

• Snossan

Kan man få som vuxen med..har det själv och blev så dålig att jag fick ligga på sös i en vecka..rums kompisen lika så..+ att när hon kom in till akuten stod henns ben rakt ut pga av att det hade satts sig i hjärnan på henne så symptomet blev benet..

Man blir bara så sjuk första gången det bryter ut ,om man blir så sjuk överhuvud taget..så nog inte omöjligt att det kan gå illa för en liten en.

Svårt också med herpesen efter som man kan smitta fast man inte ens vet om att man har det själv..behövs ju inte blåser för att smitta någon. Så vanligt med herpes också..blir galen när jag läser i andra trådar att okäna pussar andras barn på munnen..ja det hörde kanske inte hit men det finns ju i princip alltid en risk.

Skönt att det inte va det iallafall!!

• majflickan

När jag va liten hade jag munherpes, har även haft mycket av de när jag blivit äldre oxå. fast då har de blivit mer som munsår...

• mickel

Måste för en gångs skull lägga mig i.... Alla munsår är herpesvirus. Första gången det bryter ut är det alltid värst, då kan man också få feber. Herpes bryter ut då kroppens immunförsvar redan är lågt, tex vi förkylning. Spädbarn som föds med herpes måste få behandling snarast, annars kan hjärnskador uppstå. Äldre barn är det ingen fara med. Jag har pratat med barnläkaren om detta. Herpes kan även komma i näsa, ögon, öron etc. och det är jobbigt, men ofarligt. Herpes smittar vid direktkontakt, alltså om man tex pussar någon med herpes. Blåsa mot hud. Det finns två typer av herpes, den ena kommer i underlivet, den andra på andra ställen. Anledningen till att jag vet så mycket är att jag själv haft herpes i ögat (!) två gånger. Inte kul....

Självklart ska man gå till läkaren och kolla upp alla sorters blåsor, men det där som Dalagirl skrev tror jag skrämmer många. Det finns många bra munsårssalvor på Apoteket, på recept kan man även få tabletter som gör att viruset försvinner snabbare.

Alltså; var vaksam med spädbarn, annars är det ingen fara!

Svar på tråden min son har trolig munherpes