• don Quijote

    Varför säger man att "vi" är gravida??

    Ja, som frågan lyder, varför? Är det korrekt på något sätt? Gravid är väl ett fysiskt tillstånd, eller har jag fel? Säger ni så?

  • Svar på tråden Varför säger man att "vi" är gravida??
  • Februarii

    Nja, korrekt är det väl i sammanhanget "vi är gravida, jag och min vän" kanske ;) Jag tror uttrycket används av såna som verkligen vill understryka att de är två om graviditeten men jag tycker "vi väntar barn" fungerar finfint för det ändamålet. Jag säger inte att vi är gravida, även om man min sympatiökat i vikt under mina graviditeter :D

  • Michisen

    Inte för att det är språkligt korrekt - men för en samhörighetskänsla. Det är bara jag som rent fysiskt är gravid, men vi som par är "gravida" - vi väntar ju gemensamt på barnet.

    Sen får det uppfattas hur fel det vill.


  • Februarii
    Februarii skrev 2010-03-20 22:09:40 följande:
    Nja, korrekt är det väl i sammanhanget "vi är gravida, jag och min vän" kanske ;) Jag tror uttrycket används av såna som verkligen vill understryka att de är två om graviditeten men jag tycker "vi väntar barn" fungerar finfint för det ändamålet. Jag säger inte att vi är gravida, även om man min sympatiökat i vikt under mina graviditeter :D
    "...mIn mAn..." ska det naturligtvis stå :D *trött*
  • randigarutan

    jag tycker det är jätte sött att säga att "vi" är gravida... för det gör att mannen också är delaktig för man är ju två om det, eller hur?


    Och "vänta barn" uttrycket kanske man inte använder från början så, ja då är det gulligt att säga att "vi" är gravida..
    Vi, jag och min man är gravida.. hihi..
  • don Quijote

    "Vi ska ha barn" eller "Vi väntar barn" köper jag helt, det säger jag också. Men när någon säger att "vi är gravida" hoppar jag verkligen till... I mina öron låter det lika knasigt som att säga "vi har ont i huvudet" när bara den ena har det.

  • MissLillan
    don Quijote skrev 2010-03-20 22:16:56 följande:
    "Vi ska ha barn" eller "Vi väntar barn" köper jag helt, det säger jag också. Men när någon säger att "vi är gravida" hoppar jag verkligen till... I mina öron låter det lika knasigt som att säga "vi har ont i huvudet" när bara den ena har det.
    Håller med!!!
  • cloudberry79

    Jag tycker också det låter heltokigt. Vi ska ha barn eller vi väntar tillökning är helt okej, men inte vi är gravida.


    If you love me - please don't feed me!
  • Posh Foxy Baby

    Äckligt uttryck, fullkomligt förkastligt.


    ٩๏̯͡๏)۶
  • Miss Obsessive

    Jag förstår inte problemet? Uppenbarligen så är det ett uttryck en del använder för att förtydliga att man är två som väntar barn, istället för att allt fokus ska hamna på kvinnan. Jag tycker snarare att det är irriterande att mannen och hans känslor så ofta förbises vid en graviditet. Mycket av de känslor hon har, har även han. 

Svar på tråden Varför säger man att "vi" är gravida??