• Alexi

Rött kött för gravid?

Jag har läst livsmedelsverkets rekommendationer kring detta med kött och jag funderar på om jag förstår rätt. Man ska ju äta allt kött med undantag av nötkött genomstekt. Dock verkar man kunna se till att det varit fryst minst tre dygn så är det ok. Gäller det även kött eller gäller det mer torkat kött osv? Sen står det att frysning dödar toxoplasmabakterier men inte listeriabakterier, var finns listeriabakterierna?

Det jag skulle vilja är att kunna äta tex lammstek som inte är genomstekt men vill ju inte heller ta några risker.

Vad gäller?

• Svar på tråden Rött kött för gravid?
  • La Lola

Ja har det varit fryst så är det ok att äta det lite rött iaf oavsett kött.
    Med undantag för köttfärs. Det måste genomstekas.

"Rått kött från lamm, gris och vilt kan innehålla toxoplasmaparasiter. Toxoplasma dör när den hettas upp till 65ºC, det vill säga när köttet är genomstekt eller genomkokt. Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött. Helt lamm och viltkött som har varit fryst behöver inte heller genomstekas, eftersom parasiten dör vid djupfrysning. Köttfärs däremot bör alltid genomstekas, på grund av risk för skadliga bakterier."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/

Info om listeria:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Alexi

Ok, vad bra, tack. Så då var det bara toxoplasman som var risken i kött och då var det ju toppen att just den går att "frysa bort".

Då blir det lite rosa lammkött till påsk då.

Svar på tråden Rött kött för gravid?