• Anonym (skyldig)

Hur länge ligger min prick kvar?

Fick en prick i registret pga en obetald räkning på ett högre belopp. Håller på att betala av den och har lite funderingar:

Skulden kommer vara avbetald om 2 år. Hur länge kommer pricken finnas kvar? 3 år efter skulden är avbetald eller 3 år efter skulden uppkommit? Är det skillnad på UC:s och kronofogdens register?

• Svar på tråden Hur länge ligger min prick kvar?
  • lia76

Förutsättningen för att "pricken" ska försvinna är att skulden är betald.

(=
  • Anonym (skyldig)
    lia76 skrev 2010-03-21 14:58:57 följande:
      Förutsättningen för att "pricken" ska försvinna är att skulden är betald.
    Det är det jag tror också men på både KFM och UC:s hemsidor står det att pricken försvinner 3 år efter att den uppkommit?!
  • Anonym (jag vet)

Den ligger kvar 3 år efter det att du fått den oavsett om du betalt den eller inte.

• Anonym

När skulden är avbetald och tre år efter det året, dvs om du exempelvis har betalat av skulden i mars 2012 så ligger pricken kvar resten av 2012, hela 2013, 2014, 2015 och är försvunnen 1 januari 2016.

• lia76

Jag läste ett svar från en tjej på lyxfällan vad gäller prickar hos kronofogden. Bl.a. att det är kreditupplysningsföretagen som gör att pricken hamnar hos kronofogden, och det är kreditupplysningsföretagen som tar bort pricken.

Hon hade även svarat att pricken stannar 3 år efter att skulden blivit återbetald

(=
  • trissemiss

Jag förstår inte varför folk ska svara ts som om man satt på självklar information när det är felaktig sådan ( ?)

"Pricken" finns kvar 3 år från utfärdandet och ingenting annat! Om du fick en anmärkning i april 2007 så är den borta i april 2010 oavsett när under denna period du betalat av skulden.

• lia76
    trissemiss skrev 2010-03-21 20:38:52 följande:
    Jag förstår inte varför folk ska svara ts som om man satt på självklar information när det är felaktig sådan ( ?) "Pricken" finns kvar 3 år från utfärdandet och ingenting annat! Om du fick en anmärkning i april 2007 så är den borta i april 2010 oavsett när under denna period du betalat av skulden.
    Ok... så en kommunikatör från kronofogden säger fel sak då... (Jag kan ju iofs ha uppfattat det fel eller så har det ändrats, vet inte när denna chat ägde rum)

Johanna: Hej! Stämmer det att trots man fortfarande betalar av en skuld hos er så försvinner pricken ut registret efter tre år?

Annika: Nej, förutsättningen för att "pricken" ska försvinna är att skulden är betald.
    (=
  • Anonym

Fick en skuld hos KF som betalades 17 januari 2008. Pricken ligger då kvar tills 17 januari 2011 har KF sagt till oss, så 3 år från att skulden är betalad.

• Anonym

Fast konsumentvägledaren i vår stad sa att pricken ligger kvar 3 år och kvarvarande rest av innevarande år efter pricken är betald.

Det är absolut inte min mening att komma med felaktiga uppgifter. Jag bara tog för givet att en konsumentvägledare som har detta som yrke vet vad han han pratar om men jag tog väl miste. Jag tog det som "självklar" information. Uppenbarligen finns det bättre experter här så jag böjer mig ödmjukt och vänligt.

Lycka till TS.

• Lizzyy

jag har egna skulder hos KFM.Jag har fått förklarat för mig så här.

Skulden kommer till KFM, du skriver under delgivning och betanmärkning utförs.

Sen kan man ha olika upplägg på att betala av skulden. Men så länge den finns reggad hos KFM har du ett s. skuldsaldo.

Dvs bet anmärkningen finns kvar i 3 år efter den uppkom.

Skuldsaldo visas tills dess att det är betalt. Samt att UC berättar att under " De senase 24 månaderna har det funnits ett skuldsaldo hs KFM med ett högsta belopp på XXXX antal kronor"

Eg är det lika illa att ha en bet anmärkning som skuldsaldo.

Hoppas at jag har fattat det hela rätt.....

Lycka till med vägen mot skuldfrihet!

• Anonym (skuldsanering..?)

Om man är beviljad skuldsanering på 5 år, hur länge ligger då pricken kvar...? Någon sa att den försvann direkt efter att sista skuldräkningen var inbetald, är det verkligen så...? Min syster betalar sin sista räkningi april och är sååå stolt och lycklig över att hon har rett ut att leva under existensminimum och jag kan inget än att beundra hennes styrka i detta
    Kämpa på alla ni mer skulder,, måste vara ett helvete Men de allra flesta kan tyvärr hamna i den fällan av olika anledningar... Lycka till till er alla!!! Livet som skuldfri måste vara UNDERBART efter mycket slit!!!! KRAM

• jarfallamannen

Jag har en kompis på jobbet. han fick sin prick april 2013, men betalade nov 2015. i april 2016 var han skuldfri och prickfri.  så 3 år efter sista pricken så direkt när man betalat allt hos kronofogden så är man väl prickfri.

• Leif12

Hej jag är av med kronofogden 2 månader sen har inkaso kvar slut till dena lön betalar jag in 7009 kr kronofogden skuld ca 224.000 klar på 2 .5 år

Saik
Svar på tråden Hur länge ligger min prick kvar?