• Vilaa

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Together90 skrev 2011-11-17 09:48:11 följande:
    Nån som gjort en hysteroskopi ?
    Hur lång tid tog undersökningen och vad såg dem ? 

Hej! Jag gjorde på sös, tog typ 5 minuter, läkaren hittade sammanväxningar som opererades bort sedan, men blev gravid några månader senare och fick ändå ett MA (Har sammanlagt 4 stycken MA:n bakom mig och 1 vanligt missfall) så vet inte om det gjorde till eller från. Man vet inte riktigt om det var sammanväxningar efter tidigare skrapningar eller om jag hade en septa i livmodern från början.
  • Vilaa

Har jag missat den här tråden? =) Aja, iallafall så känner jag igen dom flesta från andra trådar. Skulle börjat med prednisolon denna cykel men vågade/orkade inte (ångrar mig nu när det börjar bli dags för äl!) men känndes jobbigt, har mått väldigt psykiskt dåligt av mina missfall så behövde lite paus från allt under denna jul. Men i januari vill jag sätta igång med nytt försök, då är planen prednisolon från mensens första dag och fragmin om/vid pluss.
    Hoppas förståss på pluss på första försöket och sedan en lyckad graviditet. Får man önska sig det av tomten? =)

Ha det bra alla!

• Vilaa

BettanB och TantTingeling - Tack =)

Har jag missat den här tråden? =) Aja, iallafall så känner jag igen dom flesta från andra trådar. Skulle börjat med prednisolon denna cykel men vågade/orkade inte (ångrar mig nu när det börjar bli dags för äl!) men känndes jobbigt, har mått väldigt psykiskt dåligt av mina missfall så behövde lite paus från allt under denna jul. Men i januari vill jag sätta igång med nytt försök, då är planen prednisolon från mensens första dag och fragmin om/vid pluss.
    Hoppas förståss på pluss på första försöket och sedan en lyckad graviditet. Får man önska sig det av tomten? =)

Ha det bra alla!
    Välkommen hit (jag har inte skrivit så mycket sista tiden). Jag undrar varför du tar pred i förebyggande och blodförtunnande bara OM du blir gravid. Jag skulle säga att blodförtunnande är viktigt just vid implantationen OM man nu har koagulationsproblem. Jag själv blev spontangravid för första gången i mitt 38-åriga liv i somras när jag tog Trombyl varje dag under en månad. Och så lyckades vi pricka ÄL med sex så klart  ;)

Missfallsutredningen har inte visat några koagulationsproblem,  varför jag fått att jag ska ta fragmin vet jag inte men har börjat gå hos en gynexpert som förslog det och jag välkommnar alla mediciner. Dessutom så åt jag trombyl i en annan graviditet och då gick jag tills vecka 15-16 innan fostret dog så jag tycker det verkar ha givit något. Men har alltså inga tecken på att det skulle vara problemet, det är bara en chansning tror jag. Det enda som man sett är att jag har hög del av antikroppar, troligtvis hänger det samman med att jag har sköldkörtelproblem med. Har trombyl hemma som jag förvisso skulle kunna börja äta nu innan men är osäker på att blanda mediciner själv och sen sa nya läkaren att trombyl och fragmin verkar på olika sätt?

Ha det bra alla!
    Hej

Jag befinner mig ungefär i samma som du, sekundär barnlöshet men missfall på missfall
    Hur fick du predinosol och fragmin utskrivet ? jag vill också ha det

Kram    
    Hej! Tråkigt att du befinner dig i samma sits som mig =( Det var en lång resa till medicinerna ska jag säga, har en gynjournal som en bibel typ ;) Men sen fick jag en remiss till en som ska vara lite av expert på upprepade missfall och det var som att komma till himmelen typ.. Nä, men medans vanliga gyn jag gått till tidigare har varit mer "vi har ingen aning vad vi ska göra, vi vet inte varför det fungerar, vad tycker du vi ska göra? Ska du verkligen fortsätta försöka?" Så var nya gynekologen liksom mer "Hej, det här ska vi ordna upp, det finns saker att testa och funkar inte det så testar vi igen" - typ. Mycket mer positiv och det gjorde ju mig mer positiv med =)
    Jag kan maila dig!
  • Vilaa
    BettanB skrev 2011-12-27 21:55:06 följande:
    Vilaa: Vilken härlig läkare du fått träffa till slut. Var bor du? Du får gärna dela med dig av namn.
    Ja, skönt. Har träffat en hel del läkare innan så att säga, men dom flesta bra som tur är men ändå väldigt klara med att dom inte kan så mycket om just det här med upprepade missfall. Bor i sthlm och mailar dig namnet =)

Annica P: Grattis! Och som någon sa, försöker man inte så kan man inte vinna något =)
  • Vilaa
    BettanB skrev 2011-12-28 20:10:50 följande:
    Annica: Håller tummarna.

Vilaa: tack. Var ett namn som dykt upp en hel del i tråden. Försökte få tid hos henne en gång, men då gick det inte.
    Hej!

Ja, jag ringde dit själv först men då sa sköterskan att hon bara tar in på remiss och kanske inte ens då heller varnade sköterskan för. Men sen fick jag remissen och så fick vi komma.
    Jätte skönt.
  • Vilaa
    Pandoras box78 skrev 2011-12-29 10:49:35 följande:
    Ytterligare ett inlägg från en passiv medlem Var längesen jag skrev här...

Vi bestämde oss för att avvakta lite med utredningen, helt enkelt för att ta en paus från verkstan. Istället så lade vi om kosten till LCHF samt fokuserade på att må bra och det har gjort gott för oss båda! -11 kg på mig & -16 kg på gubben på ca 4-5 månader, å vet ni vad??! Plussade i september och *peppar peppar* idag går jag in i v 18!
    Börjar sjunka in att det kanske går vägen denna gången nu när jag kan känna rörelser... Mina mf/ma har ju varit tidiga men jag gissar att oron kommer att finnas kvar tills RUL är avklarat

Kramar till alla som behöver & håller tummarna för er!

Kram!
    Härligt, grattis! =) Jag vill gärna gå ner typ 5 kg, men det är svårt att komma igång. Gick iallafall ner 4 efter senaste graviditeten, nu är det bara dom mest envisa som håller sig kvar sen jag fick barn för 3 år sedan, kanske bara acceptera att kroppen förändras =)
  • Vilaa

Prenisolon nu tjejer! Skriver här med. Har idag och igår haft sån hjärtklappning och ångest, tror ni det är bieffekt? Jag är jätte hypkondrisk men är så orolig nu. Jag klarar inte av ångest! Min sambo tror det är att jag inbillar mig för jag är rädd, men jag har ju läst om psykiska problem som bieffekt så nu drar stora trumman igång. Känner mig skakig med.

Inbillar jag mig?

• Vilaa
    Bling1975 skrev 2012-01-12 15:01:26 följande:
    Vilaa, jag har aldrig upplevt ångest. men jag blev skakig och hade svårt att sova de första veckorna.
    Tack! Skakig och hjärtklappning främst, ångest kan ha att göra med mig själv. Mycket tankar i omlopp nu inför att sätta igång igen. Fruktansvärt orolig för att inte det ska fungera igen.
  • Vilaa

Bling:

Vad hemskt besked!! Det behöver naturligtvis inte vara något fel och 75 % chans till att allt är lugnt är bra odds men jag förstår hur fasansfullt det är att efter allting annat också få det här att grubbla över. Nu när det skulle vara tid för njutning och glädje =( Hoppas ni får bra besked snart! Men ni har alltså gjort RUL och där hittade man inget som var fel och nu är du i vecka?och gjort ett till ultraljud som visar på att något kan vara fel?
    ,

• Vilaa
    mellanD skrev 2012-01-28 16:48:37 följande:
    Hej! Den läkare jag går till avråder bestämt från prednisolon, p.g.a. av de biverkningar som kommer med det. Tant-tingeling, som tar pred., har skrivit en del om detta, så man kan leta rätt på hennes inlägg och klicka "visa endast".

Men som vi alla vet så finns det många olika bud i dessa frågor, och tyvärr så åligger det oss själva att vara pålästa och sedan kämpa för den behandling vi tror på. Vansinnig ordning på många sätt.
    Jag har ätit prednisolon (10 mg) denna cykel och sänkte dosen efter 2 veckor till 5 mg om dagen för jag fick sådan fruktansvärd huvudvärk och tryck mot ögonen, gyn tyckte jag kunde testa att sänka dosen då och jag tänker att jag kanske höjer upp igen om/vid ett pluss. Men jag kännde/känner att min kropp inte mådde bra av prednisolonet, men annars säger min gyn att biverkningar är ovanliga, men det är viktigt att trappa ner ordentligt. Jag fick pred efter 5 missfall och förhöjda TPO antikropps nivåer och underliggande sköldkörtelsjukdom. Hoppas det ska hjälpa och försöker tänka bort att det är biverkningar, som jag har förstått främst är vid högre doser än 10 mg om dagen och längre tids användning. Men inte alls kul att tänka på, jag har trott att jag ska bli blind och få en blodpropp typ.. Försöker tänka bort sånt, är väldigt hyokondrisk av mig. Härligt läge att vara hypokondrisk och få upprepade missfall..NOT =(
  • Vilaa
    TantTingeling skrev 2012-02-08 12:28:43 följande:

Mojutten: Jag tycker absoult ni ska ta upp diskussion kring prednisolon. Jag tillhör, som säkert har framgått till de flesta, skaran som inte tycker att man ska ta till prednisolon utan att först ha provat en del annat.

Usch får ont i magen när du skriver sådär. Äter ju prednisolon nu efter 5 missfall, och har ont i huvudet som satan så minskade dosen, men vet förståss inte om det är medicinen.. Ha bara testat trombyl och progestron innan men körde nu ändå på prednisolonmedicinen. Enligt doktorn så är det lugnt att testa prednisolon  i 3 månader, det är vid högre och längre tids anvädning biverkningarna kan komma.
    Åhh, är orolig som satan över medicinen. Försöker tänka bort det, hypokondrisk som jag är.
  • Vilaa

Konstigt sammanträffande.. Idag på jobbet lyssnade jag på en dokumentär om ett bögpar som hade använt en surrogat mamma i USA men det hade kostat dom över 1 miljon kronor!! Vem har dom pengarna liksom? Hade det gått i Sverige hade jag gärna testat, min syrra har erbjudit sig, men känns osäkert med indien och sånt.. Dels byråkratin och dels massa annat, tänk om det blir något fel, eller att dom blandar ihop, eller att dom inte vill ge barnet sen, eller att man själv inte känner något... Massa sånt där.

• Vilaa
    L Maria skrev 2012-04-22 22:41:55 följande:
    Nä, generellt är det nog ingen fara alls och inte särskilt tidigt, det var mer att det ändrats för min del, som jag funderade på. Och med 11 dagars lutealfas så får jag ganska korta cykler; fler försök per år!

Jag har fått olika cyklar efter mina missfall, ibland längre för att sedan få kortare efter nästa missfall osv... Jag har föredragit dom korta för det blir mindre väntan och fortare att kunna försöka =)
  • Vilaa

Har ätit levaxin och haft perfekta värden när jag blivit gravid, tyvärr utan resultat, som allt annat Skrikandes

• Vilaa
    BettanB skrev 2012-12-18 10:44:27 följande:
    Nähä, det ville sig inte alls. MA igen, lite lagom så här inför jul och allting. God Jul till mig. Jävla förbannade skitsjukvård i Sverige.

=( Fan!

Bling: Tråkigt att höra =/ Har ju med 7 missfall bakom mig... Men samtidigt har dom i dig massor av hjälp, du besitter ju bra kunskap =)   
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14