Inlägg från: Ninninn |Visa alla inlägg
  • Ninninn

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ni som tar prednisolon börjar ni med dom vid ägglossning och sen slutar när mensen kommer eller forstsätter ni hela tiden så kroppen ska fatta?? ja fick mensen i tisdags men ja tänker fortsätta med samma dos hela tiden känns meningslöst att sluta å sen börja två veckor senare igen bättre att hålla på hela tiden så kroppen förstår!

Väldigt konstigt med, ja e ALDRIG sjuk bara 1 gång/år och då e ja lite förkyld och har ont i halsen en vecka men nu när ja tar prednislolon så e ja sjuk mer, vaknade idag med ont i halsen och förkyld har varit de 3 gånger på 4 månader nu!! de betyder ju bara att prednislononet dämpar mitt immunförsvar :) å de e ju bra!  

• Ninninn
    FruW skrev 2012-01-08 10:52:34 följande:
    Hej!

Har läst i er tråd ett tag, men inte skrivit något innan... Vill börja med att säga ett stort GRATTIS till alla er som har fått era små, oavsett på vilket sätt de har kommit till er. O stort grattis till alla gravida :)

Jag undrar om någon här har erfarenhet av Ivf vid upprepade mf?

Vi har kämpat i 2,5 år (vet att många har kämpat mycket längre, så vill inte trampa någon på tårna!) vi har haft 3 tidiga mf, som längst v 6, ett ma i v 8 o nu ett ma i v 9, konstaterades på Vul i går :(

Vi har även svårt för att bli gravida, har provat pergotime, inget hände på tre enkeldoser men plussade på första dubbeldosen, blev ett ma. Senaste graviditeten kom av sig själv, men även den blev ett ma.

Vi har sen tidigare en remiss för Ivf, men jag undrar om det finns någon med liknande problem som till slut lyckats med Ivf? Sista graviditeten hade jag hjälp av både trombyl o progesteron, vi fick se ett hjärta slå i v 8, men ni gick det inte längre.. Min dr hade en teori om att Ivf ändå kan hjälpa då man kan skilja ut bättre ägg från sämre..

Hoppas att någon kan hjälpa mig att känna lite hopp!

Kram från mig
    Undrar precis samma som du! har ställt denna frågan hundra gånger både här och till läkare men till mig har läkarna bara sagt att de inte skulle hjälpa med IVF mot upprepade mf men som du säger då plockar dom ju ut dom absolut bästa äggen om de nu finns några bra vill säga!! kanske e så att de bara e dåliga ägg varje gång som blir befruktade och då kan de väl inte bli annat än mf?!

Om du har en remiss så tycker ja absolut ni ska ta chansen själv har ja inte under dessa 3 år fått någon läkare som vill skriva remiss till IVF för vi ska vara så tacksamma att vi blir gravida!! de e den man får höra hela tiden! spelar liksom ingen roll om ja blir gravid för ja har ändå inget barn!! i vårt fall så får vi gå privat och betala för de och de är ju inte billigt! 
  • Ninninn
    FruW skrev 2012-01-08 13:37:33 följande:
    Vi har remiss sen tidigare, vilket känns skönt, men vi fick den för att vi även har svårt att bli gravida.. Kanske kan du prova med någon annan läkare?
    Ja har haft så många olika läkare under åren och hon jag har nu är jätte bra! av henne får jag olika mediciner ja ska prova å de har ja inte fått av dom andra!!

De enda altenativet för oss är att gå privat och göra IVF så då e frågan ska man lägga 40.000 kr på de eller ska man lägga lika mycket för å kolla immunologiska orsaker i England/Grekland?! vet inte exakt va de kostar med IVF men de e ju dyrt!
    Är helt klyven över hur vi ska göra, hade varit så mycket lättare om man hade massa pengar :)  
  • Ninninn
    L Maria skrev 2012-01-08 17:48:25 följande:
    Gällande det här med pengar och utredning utomlands - jag berättade för min mamma om hur det är, att forskningen här i Sverige ligger ganska långt efter - eller i alla fall att man inte är så villig att utforska det här området med immunologisk orsaker, och att om inte utredningen här visar något så kanske vi åker till England. Hon sa då att hon var villig att hjälpa till med det ekonomiska om det behövdes. Kanske har ni någon sådan möjlighet, eller att helt enkelt ta ett lån...?
    Tycker det känns fruktansvärt att en sådan sak ska vara ett hinder när man är i vår situation - speciellt som möjligheterna FINNS, bara inte här i Sverige...
    Ja har en snäll svärmor som sagt precis som din mamma! men man vill ju liksom inte få pengar av svärmor! de får ju bli ett lån annars och de är de ju värt ifall dom hittar nått fel!

Ja är lite klyven vad man ska göra först bara?! åka till England eller gå privat här hemma och göra IVF?! känns så surt att lägga 40.000 kr på IVF när jag blir gravid jätte lätt! fast de kanske är så att ja har dåliga ägg och då måste man ju göra IVF för att få svar på de!!! de här är verkligen svårt!

De ja ska göra nu iallafall är att ringa Sahlgrenska IGEN och tvinga dom till att göra spermie prov på min sambo för de har dom vägrat i 3 år nu!   
  • Ninninn
    lod82 skrev 2012-01-09 12:02:36 följande:
    Ninnin: Är du säker på att landstinget inte betalar IVF-behandling vid upprepade missfall? Har nu fått mitt fjärde missfall/MA och har nu träffat min läkare och diskuterat hur vi ska gå vidare. Hon var öppen för förslag, dvs jag får välja vilken medicinering jag vill fortsätta med (har provat trombyl). I vilket fall så tog hon upp provrörsbefruktning som ett alternativ lite längre fram. Hon sa att man hade rätt till det om man hade haft upprepade missfall i två år. Det är alltså inte bara de som har svårt att bli gravida, blir gravida och senare får missfall som har fått IVF utan nu handlar det om dom som har lätt att bli gravida men bara får missfall och i mitt fall så stannar graviditeten upp väldigt tidigt. Hon sa även att hon hade sett lyckade resultat. Tycker det är så konstigt att läkare säger olika när det gäller IVF eftersom min sa att man hade rätt till det men som sagt efter två år.
    Ja e ganska säker, har frågat läkarna ja gått hos sen 3 missfallet ifall vi skulle kunna få göra IVF men alla säger nej! om vi hade försökt blivit gravida i 1 år då skulle vi fått de men inte annars!! vi har tänkt försöka en gång till går de inte heller vägen så vet ja inte vad vi ska göra först! de e verkligen konstigt att alla läkare säger olika!

Vart bor du? 
  • Ninninn
    Annica P skrev 2012-01-09 22:07:52 följande:
    Vul idag visade ett Hjärta! Det är första gången jag fått se det på vul! Ett hopp har tänts och jag är lycklig just nu, även om det är många osäkra veckor kvar innan det finns något robust liv därinne. Sjunde graviditeten och fem MA... Kramar!
    Grattis nu jäklar är de din tur :)
  • Ninninn
    L Maria skrev 2012-01-09 21:11:03 följande:
    Saftis - samma här, varm i hjärtat! Syntes det hjärtslag...?

Ninnin - jag är personligen tveksam till om det funkar med med IVF - jag är rädd att problemet som gör att jag inte kan behålla mina "egenhändigt befruktade" ägg kvarstår oavsett om det handlar om IVF eller eget.
    Om du inte får IVF via landstinget så skulle jag nog ge England en chans. Min tanke är att försöka få till så många test som möjligt här hemma och sedan åka till England och komplettera (under förutsättning att man då inte hittar något här) med de immunologiska delarna och förhoppningsvis hitta en behandling som fungerar.
    Märkligt att han inte fått lämna spermaprov - det ingick i första rundan för oss (RMC i Malmö) och det gör en koll på DNA - SCSA. Hälsa att det ingår i region Skåne!
    Ja e också skepptiskt till om de hade fungerat med IVF borde de inte vara så att om man har dåliga ägg blir dom verkligen befruktade då?? ja detta e verkligen en djungel man vet varken ut eller in! varför kan inte vi också få barn helst smärtfritt som alla andra får!! de är ett rent helvete detta man behöver gå igenom!
  • Ninninn

Ja tror ja håller på att tappa greppet helt, ja orkar inte vara denna misslyckade å ledsa människan mer! i natt kl 23.45 när natt personalen löste av mig på jobbet så kom där in en tjej till med tjock mage har inte sett henne på 3 veckor å vipps va de en mage där! ja blev så ledsen ville bara springa där ifrån! Nu e de 5 st på jobbet som är gravida 3 av dom är mina nära vänner (förmodligen inte så länge till) har ju knappt några kompisar kvar! 2 av dessa väntar nu nr.2 och ja har inte ens fått en!!

Att man inte ens har lyckats få ett enda barn de e helt jävla sjukt! ja tror helt ärligt inte ja kommer få de heller, har man fått 7 ma/mf så ser chanserna inte direkt ljusa ut!   

• Ninninn
    Den lilla M skrev 2012-01-11 09:03:04 följande:
    Ninnin82: jag vet hur det känns vi är nu de sista på både min o min partners sida att inte ha barn. Å vi var bland dem först som började försöka. Jag har en kompis som har fått 3st barn under samma tid som vi har försökt. Jag tycker inte heller att vår framtid ser ljus ut när det gäller att få barn. Vi har ju pratat om att åka till indien o testa med surrogat mamma. Är det något ni har funderat på?
    VARFÖR händer detta oss och ingen annan i ens närhet! de e fruktansvärt att säga men ja känner så! Ibland önskar ja att de hände dom så dom fick veta hur fan de känns MEN sammtidigt önskar man ju inte ens sin värsta fiende detta!

Vi har pratat om surrogat MEN vem säger att inte hon också kan få mf när hon bär mina ägg och sambons simmare?! vi har sagt att vi ska försöka en gång till nu går de inte så ska vi åka till England/Grekland någon som vet vilken klinik som e bäst av dom? kostar lika mycket antar jag?!
    Hur långt har du kommit? hade du varit i Grekland redan? Va tog du för mediciner denna gången?

Ja som skulle vara den där unga mamman som fick barn men Icke ja känner mig som en tant nu tycker de e väldigt jobbigt att ja ska fylla 30 i år vet att de inte är gammalt men för mig är de de ja skulle ju haft en liten son som va 2,5 år nu men här sitter man fortfarande barnlös och bitter!

Håller fortfarande tummarna för dig! de finns ju dom som lyckas de är ju bara att titta här i trådana men man undrar om man själv kommer att lyckas ja vet inte de längre! tycker de e pest å pina att gå till jobbet me å se alla dessa magar känner för å sjukskriva mig i flera år!      
  • Ninninn

Pratde precis med Sahlgrenska repro och min sambo får inte lämna sperma prov där utan vi får gå privat! man har inte rätt till de när man blir gravid sa hon till mig för får man missfall så beror de inte på simmarna!! tack för den då beror de alltså bara på mig!! jaja de va väl de ja tänkte misslyckad e man så man inte ens kan ge sin kille ett barn!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14