Inlägg från: Javisst |Visa alla inlägg
  • Javisst

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Åh, jag är så dålig att kommentera era inlägg! Ni skriver så mycket - jättekul! Läser allt men är lite dålig att kommentera...

Lycka till på VUL imorgon, äntligen dax! Håller tummarna! Samma för dig, sissela!

• Javisst

Tack för svar! Ni är så hjälpsamma jämnt! Så skönt att ha er!

Jag funderar så mycket, kanske ska passa på att fråga om det när jag är där för koksaltsundersökningen? Jag är lite dålig på att "tjata", det känns som om hon är experten. Men å andra sidan vet jag att om man ligger på brukar man få mer hjälp (tänker mer rent generellt i sjukvården). 

Hon berättade för mig att ASA (typ trombyl, albyl minor) är blodförtunnande i artärerna men att fragmin är blodförtunnande i venerna. Eller något sådant. Jag har avvikande koulationsprover så hon gick stenhårt på att granska dessa, så jag vet inte...  Vad tror ni? Är man dum som håller på själv när man faktiskt har kommit till en bra läkare? Hon lovade mig dock kortysol nästa graviditet igen, om det inte går vägen med endast dessa sprutor.

• Javisst

Åh, vad spännande Irma!!!!!!

Skönt att allt såg bra ut för er båda sissela och äntligen dax!

Pratade med Anette ang. trombylen och hon var väldigt bestämd på den punkten. NEJ. Hm, jag tror jag lyder henne denna gången. Hon var väldigt bestämd där, men om det går åt pipan igen tänker jag ta allt! Sådeså! ;)

• Javisst

Skriver inte så ofta här, men läser destomer. Så skönt att se att man inte är ensam om sina tankar och funderingar...

Grattis till plusset quatteriin!! Hoppas det går vägen denna gången! Får du någon medicinering? Vad isåfall?

Sist jag plussade var jag otroligt likgiltig hela graviditeten (som varade till vecka 12). Tror det är lätt att blir så med våra erfarenheter. Var rätt "glad" att jag kände så iom att det gick åt helvete sedan iaf. Då hade man inte byggt upp några förhoppningar. Men folk i min omgivning tyckte jag var pessimist och blabla... "klart det går bra den här gången, det känner jag på mig". Såjaha, kände ni på er att det inte skulle gå bra de andra gångerna då eller?

Folk vill väl, men det är svårt att säga rätt saker i sådana här situationer tror jag. "åh, jag hade en kompis som hade tio missfall men sedan fick de barn". Ska det bara något positivt? Att vi ska må så här flera gånger till?

Hehe, ledsen för pessimistinlägg, men det blir väl lätt så! Är inte så pessimistiskt som det låter faktiskt. Inte just nu iaf. Man har väl sina bergochdalbanor, men jag mår jävkligt mycket bättre när jag INTE är gravid faktiskt. Konstigt, men sant. Det blir så mycket oro, funderingar, läkarbesök, tankar.... ja, ni vet säkert!

Glad sommar på er alla!

• Javisst

Ni som fått blodförtunnande i sprutform (tex innohep/fragmin) vet ni hur ofta man måste testa för en graviditet? Jag närmar mig BIM och funderar om jag måste testa varje dag fram till plus eller mens så man börjar med sprutorna direkt, eller om man kan vänta några dagar emellan varje test. Hur akut/stor skillnad gör det?

• Javisst

Hm, varför är det så olika? :( Min läkare sa att jag skulle börja med dem vid plus, men nu blev jag lite nojjig. Hur hade ni gjort?

Trombyl tog jag vid ÄL och framåt sist (inget jag får denna gången).

• Javisst

Grattis sissela och miss nöjd!

Jag är fortfarande lite fudnersam kring min medicinering. Enligt flera av er här tog ni fragmin/innohep redan vid ÄL och jag har bara blivit beodrar att ta den vid plus. Det tänker jag följa, jag vet inte hur lång till det tar att bli gravid igen, tänk om sprutorna tar slut och hon inte skriver ut nya? Men tror ni det hjälper eller sälper att ta albyl minor (en fjärdedel/tredjedel) från ÄL till plus och sedan gå över till sprutan? Eller är det helt skillda saker? Både är ju blodförtunnande, men jag vet att det är olika men inte på vilket sätt.

• Javisst

Lilla M: Usch vad jobbigt med katarr!!! Ang. pred så kommer jag få det utskrivet om även den fjärde gravidteten med fragmin/innohep sprutor går åt pipan (har tre MA bakom mig). Jag går hos Anette Sjösten på  Läkargruppen Viktoria inne på söder. Vet dock att det är svårt att få tid hos henne, men hon är jättebra! Går inte att ringa och boka tid dock (eller gick iaf inte när jag försökte), utan du måste ha någon som skickar remiss...

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14