Inlägg från: Javisst |Visa alla inlägg
  • Javisst

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Stort grattis till lyckat RUL, qatteriin!  Grattis även Bling till vecka 16! Så härligt att det går bra för flera stycken {#emotions_dlg.flower}

Vad bra att du fick tid hos Anette, Lilla M! Jag går ju också hos Anette på Viktoria, denna graviditeten får jag bara fragmin (har tre missfall sedan tidigare), men är lovad kortison nästa om detta går åt pipsvängen. Vad jag förstått så är det inte så många som skriver ut detta? Dock fick jag inte komplettera min missfallsutredning från SÖS hos Anette mer än koksaltslösning, vet inte om det beror på om de var nogranna på SÖS... Anette tyckte iaf att de tagit de prover som behövdes.

Jag ska för övrigt dit imorgon påförsta VUL denna graviditeten (vecka 8). Hoppas, hoppas, hoppas allt är ok...

• Javisst

Tack Lilla M! Man sprutar in koksaltlösningen i livmodern och tittar sedan med ultraljud för att se tydligare om det finns tex ärrvävnader.

Om du inte har gjort det tidigare kommer du säkert att får göra det! Jag fick dock inte göra det första gången jag var där utan gången därpå. Man ska helst göra det innan ÄL då det tydligen kan hjälpa en att bli gravid samt om man gör den efter ÄL får man inte ha sex innan då det kan spola bort en eventuell graviditet.

• Javisst

Stort grattis Bling till lyckat RUL!

Frugan E: jag får fragmin utskrivet denna graviditeten. Har avvikande kougulationsprover,men tror min läkare hade skrivit ut det ändå. Om även denna graviditet går åt pipsvängen (Ska på VUL imorgon och ska då vara i vecka 12...) är jag lovad kortison nästa runda.

Har inte koll på exakt alla prover jag tagit (såg att du redan gjort en hel del prover), och jag vet tyvärr lite om IVF, men borde inte din IVF läkare kunna skicka en remiss till missfallsutredning om nu inte de har hand om det? Så får de komplettera dina prover där och även ge dig mer hjälp!

Jag bor i Stockholm så har inga bra tips på bra ställen dit du kan vända dig med remiss, hoppas någon annan vet!

• Javisst

Ninni, jag tog mina fragminsprutor ifrån plus (ordinerad så av Anette Sjösten) och är nu i vecka 13.

Hoppas det går hela vägen för dig nästa gång, förstår om allt känns hopplöst!

• Javisst

Stort grattis Mula!! {#emotions_dlg.flower}

Ang. ASA. Jag tar fragminsprutor (jag har dock konstaterad kougulationsrubbning) fram tills 38+0. Sambon frågade en gång varför man inte tog hela vägen och det hade att göra något med någon bedövning man inte kunda ta om man fortsatte hela vägen? Hjälp mig ni som kan mer!

• Javisst

Aha, tack TantTingeling för det uförliga svaret! Var lite ute på vift kände jag....

• Javisst
    Den lilla M skrev 2011-12-07 20:45:08 följande:
    javisst: vad har du för rubbning? jag har själv fått konstaterat att jag har faktor V och ska vid nästa graviditet ta fragmin men fram till två veckor efter förlossning.. har för mig att vi har samma gyn (anette s)
    Ja, vi har samma läkare, nen jag har nog mindre rubbing (och kanske annan?) än er andra, därför annan ordination

Detta var de kouglatonsprover jag hade avvikande på:

P-Faktor VIII (enz)
    Resultat: 2,0 kIE/L (normal 0,50-1,80)

P-VWF: RCoF
    Resultat: >2 kIE/L (normal 0,50-1-50)

P-VWF: Ag
    Resultat: 1,62 kIE/L (normal 0,60-1,60)

Grattis qatteriin till lyckat UL!

Och stor grattis Mula till er dotter! Vilken underbar julklapp!
  • Javisst

Kan ni hjälpa mig?

Var hos apoteket för någon vecka sedan och köpte Omega-3, den enda sorten man kan ta när man är gravid enligt apotekaren. Läser nu att det står
    "Äter du blodförtunnande medel i form av warfarin (Waran) bör du samråda med din läkare."

Jag tar fragmin, är de en typ av warfarin? Bör jag i sådanafall undvika omega-3 tabletterna?

• Javisst

Tack för alla svar! Tror nog jag ringer min läkare och hör efter. Min BM sa att jag skulle ta omegan "slarvigt", kanske sa jon det pga mitt fragmin? Förstod inte riktigt varför och frågade dumt nog inte.

Q, ang om det bara finns en man kan ta som gravid vet jag inte men det var vad apoteksteknikern sa till mig när jag frågade. Vet inte om det stämmer dock!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14