• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • M I M M I

Ninni, varken du eller vi andra som har svårt att få barn ÄR misslyckade, så är det bara. Vi har inte gjort något för att förtjäna det här, lika lite som någon som får en allvarlig sjukdom. Men jag förstår hur du känner, känner mig också misslyckad i bland. Har du hittat någon att prata med? För jag tror att du behöver det. Det hjälpte mig massor...

Stor kram till dig

• Ninninn

Än har ja inte tagit tag i detta med att gå och prata med någon kanske borde ta tag i de! Samtidigt som ja inte orkar är ju så mycket annat man måste ringa å göra hela tiden!! Nä detta är ju verkligen ingen man har valt å man kan inte heller påverka de önskar så att ja kunde göra nått för att få en bebis men de kan man ju inte man får bara följa med å hoppas å tro!

• mojutten

Så då är jag ruvare av ett toppen embryo med 8-celler. De andra hade tyvärr kolavippat, så jag hoppas att den här är en kämpe.

Tänkte kommentera er andra sen när jag har lite mer tid.

Många kramar till alla kämpare.

• mellanD
    Törst skrev 2012-04-15 18:41:20 följande:

Hoppas det är ok att jag skriver här, känner igen mig en hel del av det som skrivits. Jag har inte läst allt, det tar nog ett par år att hinna, så kanske ställer jag frågor som redan har svar:

Vi har fått tre tidiga ( v 5-11) ma/mf på ca ett halvår och är under utredning. Utredningen var ganska snäv tyckte jag, bland annat kollade inte några hormoner alls. Jag är själv orolig över alla småblödningar en vecka före mens - och fram till mens- som jag börjat få sen det första missfallet.

Det enda som hittades var att jag är APC-resisten (heterozygot) och att jag därför ska ta Fragminsprutor hela nästa (eventuella) graviditet. Livmodern är spolad med koksalt, inget konstigt sågs. Sköldkörteln är rätt inställd mha Levaxin.

Jag har en känsla av att läkaren bara ville ha mig därifrån, att Fragmin var ett sätt att ge mig ngt att göra om jag blir gravid. Men jag har en känsla av att de inte gjort allt. Borde de inte kollat progesteron t ex? Jag känner mig inte alls lugnad.

Nu har ni inte alla bakgrundsfakta, men kanske kan ni ge mig era tankar om hormonnivåer osv. Är det långsökt att tro att det kan vara fel på sånt? Har mått väldigt dåligt det sista året och kroppen känns inte alls i balans.   

Hej, den här utredningen har jag, och många med mig gjort! www.internetmedicin.se/dyn_main.asp Här kollar man prog. men det är en rätt så ovanlig anledning till just upprepade mf. Däremot så finns det många som tar progesteron i förebyggande syfte i samband med plus, utan att ngt fel påvisats (jag har emellertid inte själv gjort det eftersom jag oroar mig för biverkningarna). Många vet jag har fått det utskrivet av en vanlig gyn. En prog.koll kan ju en vanlig gyn remittera dig till, så det kanske du kan ordna så om du känner dig orolig?

Jag har själv behandlats med blodförtunnande efter 3 mf och med gott resultat. Och det finns ett gäng här som fått sina barn efter just en behandling med fragmin/innohep, många utan en direkt diagnos (som jag själv). Personligen hade jag varit överlycklig om jag fått en diagnos och en behandling! Många får ju varken eller dessvärre. Men visst kan du komplettera med prog.koll för en mer heltäckande undersökning, om du känner dig orolig!

Lycka till! 
  • M I M M I

Underbart mojutten!! Nu håller jag tummarna!! Själv sitter jag på Sahlgrenska, ska lära mig ta sprutorna nu...

• Javisst

Håller verkligen tummarna att det är en liten kämpe, mojutten!

Spännande Mimmi - lycka till!   

Törst, min MF-utredning visade en liten kougulationsrubbning   (osäkert om det spelade in) och jag har denna graviditeten behandlats med (enbart) fragmin 5000 IE/dag från plus och ska fortsätta så fram till vecka 38+0.  Än så länge är jag i vecka 34 så det verkar gå vägen *peppar peppar*

Gravid vecka 34, bf 4 juni.
  • L Maria

Varken min barnlöshetsutredning eller mf-utredning visade någonting alls - allt är bra... Och nu ville Dr LM inte skriva ut varken Trombyl eller Innohep eller någonting annat, det är TLC som gäller hos honom bara...
    Jag är så jäkla ledsen och uppgiven och trött på det här - jag är på precis samma ställe som jag var för mer än ett år sedan då vi fått första missfallet - inte ett dugg närmare ett barn, inte ett halmstrå i form av medicin av något slag...ingenting...

• mojutten

MariaL och Ninnin, att ivf blev aktuellt var för att efter mf 4 så blev vi inte gravida på över ett år. Det var inte innan vi bokat vårt första ivf som jag spontant blev gravid efter 1 år och 7 mån. Sen anspg vår ena läkare att det kanske kunde ha en positiv effekt då de väljer ut embryo, men hon är den enda som hävdat att det skulle vara så. Alla andra vi mött menar att det inte påverkar risken för mf.

MariaL, jag förstår sin frustration. När har dina mf inträffat?
    Jag tror på TLC men jag förstår att du önskar dig någon typ av behandling. Jag kände länge att jag ville göra något, vad som helst bara det skulle vara annorlunda mot för tidigare försök.
    Om du orkar så sök dig vidare och om det är tungt att göra allt själv så kanske din partner kan ringa runt och tjata med.

Ninninn, det verkar som om du har det väldigt kämpigt. Jag tror att Mimmi har rätt som föreslår att du går och pratar med någon. Jag har gjort det och det var välbehövligt. Kram.

Törst, jag håller med Mellan D att en diagnos som kanske förklarar dina mf och som de kan behandla är ett stort steg framåt. Jag hoppas att det är det enda som krävs för din del.

Mimmi, hejja!! Sprutstart vad spännande. Jag håller tummarna.

Tack alla för att ni är så söta och snälla och håller tummarna för oss hela tiden.

Kram

• MCT79
    L Maria skrev 2012-04-16 15:51:05 följande:
    Varken min barnlöshetsutredning eller mf-utredning visade någonting alls - allt är bra... Och nu ville Dr LM inte skriva ut varken Trombyl eller Innohep eller någonting annat, det är TLC som gäller hos honom bara...
    Jag är så jäkla ledsen och uppgiven och trött på det här - jag är på precis samma ställe som jag var för mer än ett år sedan då vi fått första missfallet - inte ett dugg närmare ett barn, inte ett halmstrå i form av medicin av något slag...ingenting...
    Finns det någon annan läkare du kan få att skriva ut det?? Det finns barnalbyl på apoteket annars. 250 mg tabletter.. dela dem i  3 delar och ta en om dagen.
    Jag är utredd två ggr utan att man hittat något fel. Tillslut fick jag Trombyl utskrivet och med dem i kroppen gick det vägen. Slump? Ja kanske, eller så fyllde de någon funktion!
    ~ Hannes & Freja 120208 ~
  • Ninninn

Här har mensen kommit IGEN :( fattar inte varför jag inte blir gravid längre! Förr räckte de att min kille typ tittade på mig så va ja gravid nu har vi sex 5 dagar i sträck innan å efter ägglossning kan ju liksom inte ligga mer!! Fy e så deppig nu ska man behöva vänta en hel månad till tiden bara går å går!! Har fått helt oregelbunden mens med de sista halv året va kan man göra åt de????? Blir de knas med ägglossningen me då???? Kanske ingen ide längre att göra ett till försök innan vi åker till Aten kanske lika bra att dra redan nu tiden rinner ju iväg å vem vet när jag får ett plus igen!! Vill inte gå till jobbet idag vill bara vara hemma å gråta.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14