• Anonym

Graviditet och Citalopram...

Jag vet att det inte är att rekommendera, att äta antidepressiva tabletter under en graviditet. Men om det är så att man inte klarar sig utan dem, att man mår så dåligt att man knappt kan klara vardagen utan dem, är det då OK att äta en relativt svag dos (20 mg) ?

Finns det någon här som har fått äta Citalopram under en graviditet?

• Svar på tråden Graviditet och Citalopram...
  • Nalle har ett blått hus

Citalopram rekommenderas inte under graviditet och om man planerar att bli gravid bör man sätta ut läkemedlet innan. Barnet kan bli förgiftat och måste monitoreras efter födseln om mamman använt Citalopram under graviditeten eftersom nyfödda kan få en lång rad komplikationer. Citalopram går dessutom över i bröstmjölken så man måste överväga fördelarna med ammning mot nackdelarna med att barnet får i sig läkemedlet och måste avvänjas senare...

Jag skulle inte rekommendera att använda Citalopram om det inte är absolut livsnödvändigt. Om man klarar sig i 9 månader så kan man ju börja ta medicinen igen efter förlossningen om man fortfarande har behovet.

Personligen skulle jag aldrig utsätta ett foster för antidepressiva läkemedel och av den anledningen avbröt jag min egen behandling förra sommaren för att under hösten kunna börja försöka bli gravid. Med tanke på hur dåligt, fysiskt, jag mådde under utsättningen av mitt läkemedel skulle jag inte vilja utsätta ett barn för samma.

• Anonym

Nu har jag inte planerat att bli gravid. OM jag är gravid så var det en "olyckshändelse" Jag tror inte jag kan sluta med medicinen, för då kommer jag troligtvis inte kunna stå på benen. Har inte ens kommit upp i rätt dos ännu, håller på med insättningen. Innan medicinen kom jag inte upp ur sängen.

Lutar väl åt abort då om jag skulle vara gravid Absolut inget jag vill göra, men jag måste ju tänka på barnet...

• Anonym (Livsnjutaren)

Kolla upp ett ev byte av märke bara.
    Jag äter cipralex  och är i v 29 nu!

Vi mår kanon!

• carola1977

Jag var på en föreläsning med läkare, barnmorskor m fl som pratade om mödrar som medicinerade med antidepressiva läkemedel. Alla där sa att det är jätteviktigt att man fortsätter medicinera om man behöver det för det är värre för fostret om modern mår väldigt dåligt. Däremot kanske inte alla mediciner är lika lämpliga och man ska alltid ta så låg dos som möjligt i samråd med läkare.

• Anonym

Jag rekommenderar dig starkt att diskutera detta med läkare och BM istället för att söka svar här på FL.

Det finns massor med mammor som ätit olika antidepressiva under graviditet och det har gått bra. Det är en relativt ny företeelse och det finns ganska lite forskning än så länge. Många klarar sig inte utan medicinen och får rådet av sin läkare att fortsätta eftersom det är sämre att bli sjuk psykiskt.

Jag har långsamt trappat ner min medicin (citalopram) eftersom jag känt att jag gärna vill vara utan under en graviditet, men om det inte hade funkat hade jag nog övervägt att fortsätta trots allt. Men om man behandlas med något läkemedel ska man absolut kontakta en läkare för att lägga upp en strategi, t.ex. en plan för att minska dosen eller byta till ett bättre läkemedel.

Jag tycker inte att du ska fokusera på medicinen utan på ditt mående. Eftersom du fortfarande befinner dig i upptrappningsfasen kanske du behöver lite tid på dig innan du försöker bli gravid? Jag har behövt lång tid och hög dos innan jag blev bra. Nedtrappningen har varit lika lång och påfrestande men det känns jättebra att ha gett det ordentligt med tid att "läka".

MEN, om du blir gravid medan du äter medicin ska du absolut inte göra abort utan att ha diskuerat med en läkare. Lycka till med måendet!!!

• Anonym

Just Citalopram är den medecin som rekomenderas till gravida!! Jag fick byta till den när jag blev gravid, det är gjort mycket studier på den och grav och den gör ingen skada på fostret.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-21 22:27:28 följande:
    Just Citalopram är den medecin som rekomenderas till gravida!! Jag fick byta till den när jag blev gravid, det är gjort mycket studier på den och grav och den gör ingen skada på fostret.
    Ja citalopram är en av de bättre, men även fluoxetin t.ex.
  • kelgrisen

Håller med ovan, prata med läkare istället för forum!!!

Med det sagt kan jag berätta hur det var för mig: hade ätit citalopram och senare cipralex i ca tre år när jag blev gravid (oplanerat). Ringde husläkaren för råd. Hon sa att den gällande rekommendationen är att man äter sertralin på låg dos. Ingen läkare eller bm har ifrågasatt ätandet, snarare fick jag extra omsorg vid förlossningen och uppmaningar att hålla koll ifall jag fick baby blues (det fick jag inte).

Jag ville försöka sluta när jag blev gravid, så jag provade. Det gick inte alls, depressionen kom tillbaka. Pratade med väninna som ätit medicin och sökte information hos Läkemedelsverket. Alla fakta (obs fakta) jag hittade gick ut på att det viktigaste för fostret är att mamman mår bra så hon tar hand om sig och därigenom fostret. Är man deppig kanske man t ex inte äter ordentligt eller kanske dricker alkohol. Och så tror jag utan att ha belägg för det att barnet blir gladare om mamman är glad under graviditeten. Så jag fick sertralin 25 mg och hade bra effekt av det (gick på 10 mg cipralex innan). Allt frid och fröjd!

Vid ca 7-8 månaders graviditet började jag bli deppig igen, det kan vara helt normalt att behöva högre dos senare. Höjde till 50 mg efter kontakt med husläkaren. Två veckor innan BF gick jag ner till 25 mg igen för att tappa ut för bebisen. Direkt efter förlossningen gick jag upp på 50 igen. Visst går medicinen ut i bröstmjölken, men det blir en försvinnande lite dos för barnet jämfört med i magen, så har man ätit under graviditeten behöver man inte fundera på hur man ska göra under amning.

Trots att jag har medicinsk utbildning och har sökt ordentliga fakta så vill jag ändå att du ser min berättelse som mina personliga erfarenheter och pratar med en läkare (eller flera) om du skulle bli gravid eller vilja planera en graviditet. Bra att veta också att fostret får inte ditt blod förrän ca vecka 8.

• Anonym
    kelgrisen: Jättebra och konstruktvt skrivet. Jag tycker det är viktigt att man ser till att ha kontakt med en läkare när man står på antidepressiv behandling, men precis som du säger så är det fullt möjligt att kunna genomföra en graviditet trots medicin. Men man behöver definitivt ett extra stöd.

Jag tycker egentligen att alla som har haft behov av antidepressiv medicin senaste åren (som jag) behöver en vettig kontakt när man blir gravid. Detta även om man inte medicinerar just då. Jag har lyckats trappa ur min medicin men kommer ändå att behöva stöd från läkare. Jag kanske börjar må dåligt mitt i graviditeten. Min panikångest kanske blossar upp och jag behöver något tillfälligt ångestdämpande t.ex. Det finns massor med anledningar till att man behöver stöd.
Svar på tråden Graviditet och Citalopram...