Håller med ovan, prata med läkare istället för forum!!!
Med det sagt kan jag berätta hur det var för mig: hade ätit citalopram och senare cipralex i ca tre år när jag blev gravid (oplanerat). Ringde husläkaren för råd. Hon sa att den gällande rekommendationen är att man äter sertralin på låg dos. Ingen läkare eller bm har ifrågasatt ätandet, snarare fick jag extra omsorg vid förlossningen och uppmaningar att hålla koll ifall jag fick baby blues (det fick jag inte).
Jag ville försöka sluta när jag blev gravid, så jag provade. Det gick inte alls, depressionen kom tillbaka. Pratade med väninna som ätit medicin och sökte information hos Läkemedelsverket. Alla fakta (obs fakta) jag hittade gick ut på att det viktigaste för fostret är att mamman mår bra så hon tar hand om sig och därigenom fostret. Är man deppig kanske man t ex inte äter ordentligt eller kanske dricker alkohol. Och så tror jag utan att ha belägg för det att barnet blir gladare om mamman är glad under graviditeten. Så jag fick sertralin 25 mg och hade bra effekt av det (gick på 10 mg cipralex innan). Allt frid och fröjd!
Vid ca 7-8 månaders graviditet började jag bli deppig igen, det kan vara helt normalt att behöva högre dos senare. Höjde till 50 mg efter kontakt med husläkaren. Två veckor innan BF gick jag ner till 25 mg igen för att tappa ut för bebisen. Direkt efter förlossningen gick jag upp på 50 igen. Visst går medicinen ut i bröstmjölken, men det blir en försvinnande lite dos för barnet jämfört med i magen, så har man ätit under graviditeten behöver man inte fundera på hur man ska göra under amning.
Trots att jag har medicinsk utbildning och har sökt ordentliga fakta så vill jag ändå att du ser min berättelse som mina personliga erfarenheter och pratar med en läkare (eller flera) om du skulle bli gravid eller vilja planera en graviditet. Bra att veta också att fostret får inte ditt blod förrän ca vecka 8.