• ojojoj
    Äldre 22 Mar 10:42
    25851 visningar
    39 svar
    39
    25851

    Min tjej vill göra abort

    Hej alla!

    Jag testar o ventilera min tankar här...
    Jag är 22 år, min tjej 18.
    Vi fick i helgen reda på att hon är gravid.

    Tjejen har ett år kvar i gymnasiet och jag själv är med mina studier om 1 år. Pengar är inte en problemfaktor för oss.

    Vidare är min tjej bestämd på frotnen att göra aboret, hon är kall och kallar fostret för ett misstag och det skall inte talas om på annat sätt än så. Jag är medveten om att det är problematiskt iochmed att hon är relativtb ung.

    Jag vet inte vad jag ska göra, det har bara gått ett dygn nu, men jag är helt snurrig! Jag trodde inte att jag skulle vilja behålla barnet men ju mer jag tänker på det desto mer vill jag ha jvar det. TIlläggas till allt detta är att min bror just fått sitt första barn ocfh min syster är på gång med sitt första till sommaren.

    Vidare vill min tjej inte att jag ska  vara med på aborten, det får jag inte! Jag är för känslomässigt involverad säger hon...Vad ska jag GÖRA?

    Tittat på bilder på foster i samma vecka som vi är, dvs 8-9 nånting...

    Gubbar o tanter! Hjhälp mig!

  • Svar på tråden Min tjej vill göra abort
  • Äldre 23 Mar 22:26
    #1

    Det finns absolut inget du kan göra.

    Det är val 19 september. Rösta på ett parti som inte sluter upp bakom vår sinnesjuka abortlagstiftning.

  • abraxe
    Äldre 27 Mar 02:03
    #2

    Det du kan göra är att förklara för din tjej vad du tycker och vad du vill men det slutliga beslutet ligger på din tjej.

    Det är tufft att bara stå utanför och inget kunna göra, har själv ståt i den sisten för några år sedan.

  • Crudit­y
    Äldre 30 Mar 11:47
    #3
    Att ni är unga spelar väl ingen roll, finns hur många unga som helst som blir så jävla mycket bättre föräldrar än äldre människor.
    När man vänder på sitsen och mamman absolut ska behålla barnet och fäller kommentarer som "Ja kommer föda det här barnet oavsett om du är med på det eller inte" (för övrigt något av de värsta övergreppen jag kan tänka mig) är en tydlig indikation på att man inte är mogen att vara mamma - för man tänker inte på barnets bästa. Enligt mig. Nu kom jag lite 'off track' här men min poäng är; skulle du verkligen vilja ha barn med någon som inte vill ha barn? Är det inte bättre att vänta tills båda verkligen vill ha barnet. Annars kanske det finns risk för att mamman tröttnar och lämnar dig med barnet, vilket du säkert klarar alledess utmärkt men detta slår absolut hårdast mot barnet.
    Även om din längtan efter barn blivit så pass stor nu så kanske det är det mest mogna beslutet är att låta aborten gå igenom. Därmed har du tagit ett beslut utifrån ditt barns bästa (även om det bara är ett foster än så länge). Bara en tanke. Det är helt och hållet ditt eget beslut - hur du vill ställa dig i frågan.
    Juridiskt är du sådär härligt maktlös som alla pappor är i alla situationer.
  • FIame
    Äldre 4 Apr 09:51
    #4
    +1

    Det borde skrivas om. Det står överallt att "Sverige har fri abortlagstiftning" Det stämmer ju inte för 5-öre. Det är ju så att Sverige har fri abortlagstiftning för 50% av sin befolkning.

  • Farzan­88
    Äldre 4 Apr 23:10
    #5
    Spanjoren skrev 2010-03-23 22:26:24 följande:
    Det finns absolut inget du kan göra. Det är val 19 september. Rösta på ett parti som inte sluter upp bakom vår sinnesjuka abortlagstiftning.
    Abort är såklart fel på sina olika sätt! Men kan också vara bra på sina håll. Men om man verkligen älskar varandra och om både känner för att ha barn så är det inget att diskutera. Men om din tjej nu tycker det är jobbigt och har svårt att prata om det så är det antagligen så att hon inte känner sig redo eller vill ha barn just nu.

    Men som du skrev spanjoren (vår sinnessjuka abortlagsstiftning) vad menar du med det? Tänk dig in i en situation som den här

    *Du har en flickvän/Sambo som är på väg hem från tex en fest. Hon går ensam på en mörk väg och helt plötsligt flyger en våldtäcksman på henne. och hon blir gravid om det nu skulle bli så. om det nu skulle bli lag på att det är förbjudet att göra abort. hur fasiken gör du då? Behålla barnet? son till en våldtäcksman? härligt va! Så klaga inte på abort, bättre att använda skydd.  
  • Äldre 5 Apr 06:17
    #6
    Farzan88 skrev 2010-04-04 23:10:40 följande:
    Abort är såklart fel på sina olika sätt! Men kan också vara bra på sina håll. Men om man verkligen älskar varandra och om både känner för att ha barn så är det inget att diskutera. Men om din tjej nu tycker det är jobbigt och har svårt att prata om det så är det antagligen så att hon inte känner sig redo eller vill ha barn just nu. Men som du skrev spanjoren (vår sinnessjuka abortlagsstiftning) vad menar du med det? Tänk dig in i en situation som den här *Du har en flickvän/Sambo som är på väg hem från tex en fest. Hon går ensam på en mörk väg och helt plötsligt flyger en våldtäcksman på henne. och hon blir gravid om det nu skulle bli så. om det nu skulle bli lag på att det är förbjudet att göra abort. hur fasiken gör du då? Behålla barnet? son till en våldtäcksman? härligt va! Så klaga inte på abort, bättre att använda skydd.  
    Vänta lite, jag ska bara gå och hämta min skylt med ett sent aborterat foster som ligger med slutna ögon och suger på tummen i en papperskorg på något sjukhus.

    Så där, nu är debatten nere på den vanliga sandlådenivån.... Vi gör mellan 30 000 och 40 000 aborter i Sverige. Tycker du inte det är bättre vi diskuterar normalfallen istället för de ytterst sällsynta fallen som exemplen med våldtäksoffret (ditt argument) eller fostret som nästan hade överlevt utanför livmodern vid en för tidig födsel (det sedvanliga argumentet från "min" sida) utgör?

    Det är liksom ingen idé att diskutera ett fenomen med utgångspunkt från en promille av fallen...
  • Farzan­88
    Äldre 5 Apr 13:29
    #7
    Spanjoren skrev 2010-04-05 06:17:29 följande:
    Vänta lite, jag ska bara gå och hämta min skylt med ett sent aborterat foster som ligger med slutna ögon och suger på tummen i en papperskorg på något sjukhus.Så där, nu är debatten nere på den vanliga sandlådenivån.... Vi gör mellan 30 000 och 40 000 aborter i Sverige. Tycker du inte det är bättre vi diskuterar normalfallen istället för de ytterst sällsynta fallen som exemplen med våldtäksoffret (ditt argument) eller fostret som nästan hade överlevt utanför livmodern vid en för tidig födsel (det sedvanliga argumentet från "min" sida) utgör?Det är liksom ingen idé att diskutera ett fenomen med utgångspunkt från en promille av fallen...
    Orkar inte diskutera med dig om abortfrågor igentligen, tycker bara det är fel att vilja förbjuda det. Tänka vad många som skulle tvingas leva med ett så stort ansvar som man inte vill ha. Det flesta fallen som gör abort . är för unga att klara av att bli föräldrar eller är rädda för sina nära o kära, kanske även att bli tvingade att inte använda skydd tex (kondomer) de flesta är misstag pga folk som inte skyddar sig. Men visst vi kan säga så här. låt folk bli gravida så unga kvinnor begår självmord, tvingas leva med hat och sam osv. detta är ju galet att vilja förbjuda abort. man får väl lära sig att skydda sig. om man nu inte vill ha barn osv. Synd för TS, lider med honom. jag skulle också bli djupt sårad om jag ville ha barn medans min partner som jag älskar över allt annat inte vill ha det.

    Men man måste ju vara 2 om detta. men försök att diskutera det med din partner och visa o berätta för henne hur du känner, skaffa en bra plan på hur du ska lägga upp det, Men försök bara inte att tvinga henne. Det kan få riktigt allvarliga konsekvenser. Jag råder dig att bara visa henne hur du känner och vad du vill. försök få henne att tänka framåt inte bara i nuet. vad gör ni om tex 9 månader?

    Håppas och håller tummarna för dig att hon kommer på andra tankar.
    Det är det finaste som finns mellan två människor att skaffa barn. lycka till!
  • Äldre 9 Apr 12:12
    #8

    18/22 ska väl inte vara något hinder alls.

    Vad gäller gymnasiet finns inget som hindrar henne från att gå kvar läsåret och sedan ta det lugnt i höst, föda barn och kanske återuppta studierna hösten 2011 eller 2012.

    Du har däremot inte ett skit att säga till om. Jag förstår dig precis och har varit i samma situation lite för många gånger. Det enda du kan göra är att berätta hur du känner och vad du vill; kanske räcker det - kanske gör det inte det.

    Personligen tycker jag att det är lite för enkelt att genomföra en abort - det borde krävas ett par sessioner med en kurator/psykolog först åtminstone.

    Vad gäller själva aborten så erbjud dig att följa med och om inte så erbjud dig att möta upp när det är klart.

    Tyvärr finns det inte så mycket du kan göra...

  • GammaR­ay
    Äldre 11 Apr 12:00
    #9

    Stötta din kvinna i vilket beslut hon än bestämmer sig för.
    Förklara hur du tycker men respektera hennes beslut.

  • GammaR­ay
    Äldre 11 Apr 12:02
    #10
    Spanjoren skrev 2010-04-05 06:17:29 följande:
    Vänta lite, jag ska bara gå och hämta min skylt med ett sent aborterat foster som ligger med slutna ögon och suger på tummen i en papperskorg på något sjukhus. Så där, nu är debatten nere på den vanliga sandlådenivån.... Vi gör mellan 30 000 och 40 000 aborter i Sverige. Tycker du inte det är bättre vi diskuterar normalfallen istället för de ytterst sällsynta fallen som exemplen med våldtäksoffret (ditt argument) eller fostret som nästan hade överlevt utanför livmodern vid en för tidig födsel (det sedvanliga argumentet från "min" sida) utgör? Det är liksom ingen idé att diskutera ett fenomen med utgångspunkt från en promille av fallen...
    Det finns väldigt mycket propaganda inblandat bland det etablerade abortmotståndet. Jag tycker att det är tråkigt. Det vore bättre om de här nissarna fokuserade på att stötta kvinnor och män i stället för att vifta med plakat och annat tjafs.
Svar på tråden Min tjej vill göra abort