jensten skrev 2010-03-26 21:58:27 följande:
Hej! Jag har en fråga till både TS och Princessbakelsen! Jag fick uppsöka kiropraktor idag för jag misstänkte diskbråck på halsryggen, har tidigare varit hos både sjukgymnast och naprapat i försök att få hjälp och SVAR på vad som smärtar vid ansträning (host/nys). Kiropraktorn var besviken på att sjukgymnasten i princip bara nonchalerat mig efter en undersökning, och skickat mig vidare tillbaks till VC - där händer ju inget heller! Så han gav mig stor förhoppning att vi skulle räta till problemen, och menade att det inför kommande förlossning är av stort intresse att mitt bäcken och min rygg är i balans. Min fråga är helt enkelt - var har ni fått hjälp någonstans? ;) Anledningen är just för att jag haft så svårt att känna mig hjälpt, men nu äntligen har jag hamnat hos någon som tycks veta vad han snackar om. Åtminstone i mitt fall, nu kan ju diskbråck sitta på flera olika ställen. Till TS kan jag nog känna att du borde utan bekymmer kunna få snitt, för ryggen är så många rädda för att "mecka" med!
För mig började det med återkommande ryggskott för ca 6 år sedan, först kom det kanske 2 ggr om året och tillslut hade jag lite ont hela tiden.. I slutet kände jag att nåt inte stod rätt till så jag var nere hos min husläkare (som då tyvärr inte tog mig på fullaste allvar) och bad om en remiss för magnetröntgen. Efter mkt om och men (konstigt nog) så fick jag det och jag röntgades på St Göran 2008 i mars tror jag det var. Magnetröntgen visade att jag hade diskbråck på 1 nivå, tror det var endast i ländryggen då och jag fick också svaret att de hade långa väntetider för att komma till deras ortoped. Svaret var ganska difust, det stod tex inte det kan ta 3-4 mån utan bara att det kunde ta tid och lång tid för mig kan ju vara ett par månader liksom.
I alla fall.. 1 år!!!! gick och jag hade fortfarande inte hört nåt från St Göran och då jag en dag på jobbet pajjade ryggen totalt (hade så ont att jag inte kunde gå normalt, haltade med konstant smärta) så ringde jag min husläkare och fick komma ner akut. Som tur var är denna kvinna min husläkare nu och hon sa att vi väntar inte på St Görans svar utan jag skickar dig en ny remiss till Sabbatsberg istället. Jag fick magnetröntgen inom 1½ vecka och röntgen visade att jag nu hade diskbråck på 2 nivåer. I samband med detta gick jag hos en fantastisk sjukgymnast på OM Center i Sthlm, vi gjorde aldrig några övningar utan hon tänjde, drog och använde apparater etc på min rygg och det var även hon som drog igång ALLT för mig. Hon ringde min husläkare och gav henne en bedömning av mig, hon hänvisade mig till Spine Center och såg till att saker och ting hände där. Jag var sjukskriven på 100% under hela denna period och i början av sommaren fick jag svar från FANTASTISKA Spine Center (
spinecenter.se) att jag hade tid hos dem för en utvärdering i aug. Utvärderingen i aug bestod av diverse tester och möten med deras kuratorer, överläkare, ryggkirurger, sjukgymnaster, psykiatorer.. Jag var hela tiden positivt inställd till en operation eftersom allt annat tidigare bara fungerat ungefär som en smärtlindring, smärtan är borta i några tim men kommer tillbaka igen. Efter 3 dagar hos Spine Center (man är bara där i några tim om dagen sen åker man hem) fick jag svar att jag skulle få min operation! De hade alla varit överens om det. Innan jag gick därifrån så lämnade jag in en lapp om att jag kunde ta en operation på kort varsel eftersom jag ändå bara var hemma och när jag satt på pendeltåget hem bara en halvtim efter så ringde en sjuksyrra och frågar om jag kan ta en operationstid 9/9-09 (det var ca 2v fram bara)!
Operationen blev lyckad, jag låg där i 5 dagar och de är helt fantastiska verkligen. Spine Center är en egen avdelning med bara deras patienter så inga akuta fall mitt i natten eller sådana traumatiska saker.
Jag har varit på 1:a återträffen med min ryggkirurg i dec och allt i ryggen sitter som det skall, varför jag nu fortfarande är stram och har ont är för att jag var otroligt stram innan och därav tar det längre tid att återhämta sig och nu i och med graviditeten så har kroppen lagt all energi på det istället för på ryggen och då blir ryggen drabbad tyvärr.
Min ryggkirurg säger att detta är inget som inte går att fixa efter att bebisen är född, då kan jag fortsätta med de övningar man får med sig hem. Efter just en diskprotesoperation som jag igenomgick så får man ca 3-4 övningar med sig hem som man skall göra hemma och de ENDA övningarna jag nånsin skall göra, ingen annan rehab eller återbesök hos sjukgymnaster mm.
Jag litar på min ryggkirurg när han säger att jag kommer att bli av med smärtan helt efter graviditeten och får göra vad jag kan nu när jag är gravid.
Oj detta blev långt, hoppas du orkat läsa.
Så mitt råd är: Stå på dig, boka en tid hos din husläkare och kräv en remiss för magnetröntgen och invänta svar därifrån. När du väl har svaret så kolla med en sjukgymnast vad de tycker att du eller rättare sagt de kan göra för dig. Som sagt så fungerar inte alltid sjukgymnastik, ibland är operation ända utvägen som i mitt fall men det är klart att man vill försöka att bli bättre utan.
Jag rekommenderar även dig och alla andra i denna sits att gå in på
spinecenter.se och läs vad de skriver, kontakta dem. De har Sveriges och Nordens mest kompetenta personal inom rygg (bla) och de VET vad de pratar om. De har patienter från hela Sverige som kommer till dem.
Lycka till!