• caroline1987

Hur ofta avmaskar ni era katter?

Hur ofta avmaskar ni era katter? jag har tre katter varav en är en riktig musjägare, så jag antar att hon kan få en del mask i magen. Jag har maskat dem kanske 2 ggr per år kanske är för lite men då man läser säger vissa att man inte ska avmaska i onödan och andra säger att man ska avmaska ofta. Känner mig därför lite kluven. Läste någonstans att kattens mask kan smitta till människan och blev då lite nojjig över det, för katterna är ju som familjemedlemmar och med överallt i hemmet.

• Svar på tråden Hur ofta avmaskar ni era katter?
  • skorpionen80

Jag avmaskade förra året efter att mammas katt fått mask (de träffas ibland). Innan det var det säkert 8 år sen senaste. Avmaskar om jag misstänker mask, inte annars.

• Dixie

jag brukar bara avmaska när det behövs - förra året fick vi en kattunge och då avmaskade jag både den och vår "gamla" katt

• BuoBä

Vi avmaskar bara om vi ser mask, eller tecken på det. Det blir kanske 2 gånger om året. Då avmaskar vi båda på en gång.

• cicci85

Jag avmaskar när han har mask och oftast då med ett medel som bara tar den masken. Han har bara haft bandmask.

• curiosa

Man skall absolut inte maska bara för att utan de allra bästa är att skicka in avförningsprov två gånger om året (en om det visar 0) för att kolla om och vad de har för mask och maska efter det.
    Tyvärr så är vi på väg att få resistenta maskar pga att folk maskar helt i onödan.

• Marpal

Jag avmaskar när jag ser tecken på att det behövs. Jag ger INTE avmaskningsmedel i onödan.

• caroline1987

Okej de flesta verkar vara eniga om att inte maska i onödan, någon som hört hur det är om kattens mask kan smitta till människan? Är lite maskfobiker så jag är lite orolig över det. Jag har aldrig sett några maskar på mina katter eller när jag tömt lådan men jag har ju inte studerat så noga ;).

• Suzy QX

Nu har jag en katt som inte går ut på vintern och aldrig lärt sig fånga möss (hittils) men vi får se till sommaren.

Förr hade jag en riktig mus och fågeljägare. Avmaskade bara om katten började magra eller jag såg "risgrynsmaskar" i rumpan på honom. Har alltid haft katter som jagat kring mig och aldrig fått mask via dem under mina 35 år (inte har någon i min närhet fått det heller). Katter sprider fö inte springmask. Tror inte ens de kan få den masken.

Svar på tråden Hur ofta avmaskar ni era katter?