Inlägg från: Ronjan709 |Visa alla inlägg
  • Ronjan709

Matvägran på "riktigt", del 13

mammasgullar skrev 2010-08-11 09:30:42 följande:
    På dagis verkar sonen äta ganska bra, och äter han sämre tar han igen det vid mellis, men hemma äter han väldigt dåligt, så jag vet inte om påverkan av de andra barnen är väldigt bra för honom.

Joo ca10 kg är lite för en 2 åring, det är väldigt tur att han mår väldigt bra och är pigg, men han måste gå upp i vikt så han klarar sig, Skulle behöva väga honom snart, och mäta honom.

Var ner till dagis igår och skulle få påskrift för att sonen varit sjuk och dom tyckte han växt så mycket! Kändes riktigt bra!!
    Lite större måste han ju då blivit efter näringsdryckerna
    Vad bra att han äter på dagis! O kul om han ser större ut

Min sons dagis har i alla fall ansökt o blivit beviljad assistent pga ätproblemet. 10 timmar i veckan fick de för honom o assistenten börjar nästa vecka o ska samtidigt vara assistent åt ett annat barn som har ätproblem. Hoppas det leder till ngt bra o det känns skönt för då kan jag förvänta mig att det finns ngn som kan göra välling o ge honom o ta sig tid på ett annat sätt
  • Ronjan709
    solstrålen 76 skrev 2010-08-10 21:59:48 följande:
    Casper vägde 8,7 när det var 7mån kvar så än finns det hoppGlad

På vilket sätt är han mjölkallergisk? C har också varit det men ca 1mån innan 2år dagen provade vi med mjölk och det funkade så nu får han sondnäring och på 1mån gick han upp 1kg
    C fick ont i magen och skrek sen kräktes han mycket när han var liten
    Refluxen blir sämre av mjölkprotein o det är ett rent h-vete med den här refluxen om man får säga så.. Så jag törts inte äventyra med att prova mjölkprotein igen inom närmast året i alla fall
  • Ronjan709
    mammasgullar skrev 2010-08-12 13:12:21 följande:
    (Fråga till alla) Hur mycket äter era barn ungefär och hur gamla är dom?

Hur är problemen på dagis då? Äter han inte alls på dagis?
    Det är bra att dom får extra hjälp för de problemen.

Sonens dagis försökte få beviljat extra personal för honom, (dock inte pågrund av matproblem) utan andra problem men fick tyvärr nekat. Förhoppningsvis beviljas det senare ( om nu HAB anser att han behöver en extra personal ) men just nu tror jag inte det är så stort behov än.

Just nu äter min son 100-160 ml välling 5 ggr om dagen. Äventuellt lite övermoget päron också. smörgåsrån o kex kan han ta en tugga för att sen lägga i från sig o inte vilja ha mer. Vi har varit i värre perioder då han levde på mindre välling per dag.

Min son har ju också reflux o astma o de skrev nog mkt ang det också för att få extra hjälpen.De ansökte på heltid men fick 10 timmar i veckan. Välling är det enda han äter på dagis också just nu o ev lite smörgåsrån

• Ronjan709
    En Dum En skrev 2010-08-12 13:17:36 följande:
    E är 2 år och 5 månader.

I dagsläget äter han fil med grädde i. Oftast en portion på ca 2-2,5 dl på morgonen och en på kvällen, samma mängd. Har jag tur äter han en skål till lunch också. Vissa dagar vill han ha lite chips eller choklad. Nyss åt han 3,5 babybelostar och det är rekord för honom.
    Det är verkligen lite! Har ni sondmatat tidigare eller har det varit så här lite länge? Hur går det med vätska i övrigt? kan saft eller liknade gå ner? Vi har svårt med vätska också just nu men tack vare han dricker en del välling så får han ju vätska där i alla fall
  • Ronjan709
    En Dum En skrev 2010-08-13 08:28:24 följande:
    Det här är verkligen MYCKET. Hela sommaren har han levt på  ca 1,5 dl mjölk/DYGN. Och inget annat. Det har varit en riktig skitsommar. Jag har varit halvsur att han blev friskförklarad och jag har varit tvungen att ta mina sista föräldradagar för att sitta hemma med ett barn som gråtit av hunger dagarna igenom. Vi har inte kunnat resa eller göra nånting.
    Han sondmatades fram till mars. Nu vill dom inte att han har sond för det vore ett övergrepp på honom och knapp är inte aktuellt så länge han äter nånting....
    Filmjölken är verkligen ett stort framsteg och jag är överlycklig att jag får i honom så mycket som jag får. På måndag börjar han på dagis så jag får se hur det går. Har jag tur kanske han börjar äta lite. Har jag otur äcklas han av andra barn och börjar hulka.
    Jag läste sen att han åt 2-2,5 dl åt gången så mkt åt gången i alla fall. Men visst förstår man att han gråter av hunger. Min son var mkt nöjdare o lättare den månaden han åt lite. Varför tycker det att sond är ett övergrepp? vill han absolut inte ha sonden eller? Ja menar nagt måste man ju göra. Håller tummarna dagis kan vara till hjälp för er! Förstår att det varit en riktigt skitsommar som du skriver. Jag började gråta på en badplats en dag i början av sommaren när min son vägrade välling,mat o all vätska hela dagen o vi var i solen o han kinkig pga vätskebrist. Skulle inte heller försökt göra så mkt om varje dag vår så.
    Hoppas i alla fall framsteget med filmjölken håller i sig  o går framåt för er o dagis blir positivt på måndag!
  • Ronjan709
    Skumboll skrev 2010-08-12 20:52:10 följande:
    Hej tjejer! Jag är fortfarande ganska off, håller fortfarande på med dagis och det går verkligen inte vår väg. 

Har inte läst tillbaka men visst har vi någon/några nya? I så fall, välkommen hit. 

Mat ja, jag är glad om lilleman behagar äta en kvarts köttbulle och en tesked vatten. Tur för oss att han har en nödingång.

Ja det är verkligen inte mkt! Tur ni har er knapp! Hoppas det löser sig med dagis för er snart!
  • Ronjan709

Ja jag såg dokumentären o kände igen en hel del saker i vad även vår logoped sagt och  även hur man känner som förälder.

Min son har gått ner i vikt igen nu när jag vägde honom i måndags o vi ska avakta 2 v till sa dietisten innan vi måste kolla på om det finns ngt mer man kan göra

Trots allt har det börjat släppa lite nu. Han åt ca 6 skedar till middag o även smakat på dagis så jag hoppas ngt håller på att hända i rätt riktning

• Ronjan709
    En Dum En skrev 2010-08-14 20:36:04 följande:
    Dom senaste 3 dagarna har han trappat  ner på filen dessvärre. Nu äter han bara nån matsked och vill ha lite ost eller mjölk istället. Suck. Jag som var så glad över filen.
    Vad tråkigt! Tycker sond låter som ett bättre alternativ för er endå tills större förändring sker? eller hur känner du som förälder. var det väldigt jobbigt för honom med sond? Det måste ju finnas ngt att falla tillbaka på när det enda man äter är så lite och även det är så skört.
  • Ronjan709
    skruttan35 skrev 2010-08-19 08:11:10 följande:
    jaha, då var den "rätt så bra" perioden över. Han sitter med maten i munnen och varken tuggar eller sväljer. Sitter 1h vid måltiderna för att få i honom lite lite mat.  Förtår inte att han inte fattar att han måste äta, när man blir förbannad på honom så säger han "äta maten" men ändå stoppar han inget i munnen. Har tid till dietisten den 31/8 så vi får se vad hon säger eller om jag inte hinner bli inlagd på psyket först för jag är snart totalt knäckt. 
    Usch känner så väl igen mig i det du säger hur du känner! Har du ingen kontakt med någon som förstår bättre än dietist? Nu har sonen smakat iite vid varje måltid i några dagar o då känner jag mig mkt lugnare. Funderade innan på om jag skulle ta kontakt med psykologen på specbvc eller ringa logopeden o säga att jag är så frustrerad att jag bara gör allt värre.
    Min son sväljer inte saker som inte är superpureeade eller så tar det lång tid innan han sväljer. Eller så ska det vara ngt som smälter i munnen.Så därför finns det inte mkt förutsättning att han ska äta av  ngt som inte är puree. Han är som sagt känslig för konsitenser så därför har jag fått lära mig av logopeden att bara erbjuda rätt konsitens. Sen så har vi ju endå haft en period han vägrat äta helt igen nu men jag vet i alla fall vad jag ska erbjuda o inte erbjuda. Det kan inte vara ngt liknande i ert fall?

Sen ska man nog inte sitta en timme o traggla. Jag gjorde också det förut men i längden förstör man nog bara för man gör måltiderna till ngt jobbigt för dem. Sen ville min son inte alls sitta i barnstolen....
  • Ronjan709
    En Dum En skrev 2010-08-19 08:16:07 följande:
    E började skolas in på dagis i måndags och fick hög feber inatt. Det var den inskolningen......nu är han hemma och är kinkig. Han har i alla fall druckit lite mjölk. Man får vara glad för det lilla....

Sia: jag vill inte att han har sond i näsan på dagis. Han har fått den utsliten av småbarn MÅNGA gånger. I så fall får det bli knapp i magen men gastro tycker att han ska ha varken eller. Men men. Ska på möte den 1 september och stämma av. Har jag tur så kanske dagis funkar men då måste han äta ordentligt hemma så han står sig. Om han vägrar äta på morgonen (han äter inte på dagarna nu) så blir det ca 16 timmar mellan måltiderna och det känns inte ok.
    Ok. Då förstår jag.Om han vägrar äta på förskolans tidpunkt för mat så måste det ju finnas möjlighet för dem att pröva flera gånger under dagen. Vad det än är man prövar med om det är ngt annat ätbart eller drickbart. Om han inte äter på morgonen hemma kanske de kan prova där på morgonen? Känns ju bra om de försöker i alla fall.

Hoppas han kryar på sig snart. Min sons inskolning blev väldigt hattig pga sjukdomar.
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13