• Lorelei

Var 17 hittar man en tomt som INTE kostar 1 miljon eller mer!? Skäp med lägenhet :-(

Jag tror jag håller på att bli lite knäpp. Vi har nu letat tomt och hus i fem år och det känns aldrig som vi kommer närmare. Tycker inte vi tjänar allt för dåligt, inte bra men inte dåligt heller (26 resp 29 innan skatt). 2 barn och en skapligt ny bil utan lån. CSN-lån men inte heller där så mycket kvar, totalt runt ca 100 000 kvar att betala av tillsammans. Budgetten räcker ju ingenstanns när man börjar leta hus och tomter.

Tomterna här ligger på runt miljonen vilket jag tycker är alldeles för mycket pengar om man ska leva lite sen också. Det kan inte vara meningen att man ska trängas 4 personer i en skitlägenhet på 3 rok år ut och år in. Vad är då poängen med att jobba och slita?

Blä! VAr bara tvungen att skrika av mig lite

• Svar på tråden Var 17 hittar man en tomt som INTE kostar 1 miljon eller mer!? Skäp med lägenhet :-(
  • Jagsjälv

Var bor du? Runt om i Sverige finns det massor av billiga tomter och hus! Du kanske "bara" råkar bo på fel ställe... Inte för att det hjälper dig om du inte vill flytta, men än då!

• Örnie

Har ni letat efter tomt och hus sen ni var strax över 20 år? Ärligt talat tycker jag att det är ganska häftigt att förvänta sig att man ska kunna köpa hus innan man ens är 30. Vi var över 40... men här i trakterna förväntar man sig att man ska ha en ordentlig egenfinanisering också, så en del måste man spara. I alla fall känns det bra att vi hade råd när byggaren gick i konkurs och det ena med det andra hände. Då hade de unga grannarna med mindre buffert det ganska knapert...

• Kjell2

En grundregel när det gäller köp av tomt/bostad är:

Rätt läge
    Stort
    Billigt

Välj två!

• Jagsjälv

Jag var 25 när jag köpte hus. Ett litet och charmigt. För att senare byta upp mig när ekonomin blivit bättre. Jag har aldrig gillat att bo i lägenhet. Jag är uppvuxen i villa och har alltid älskat att få kliva rakt ut i min egen trädgård.

• MamaKajsa
    Örnie skrev 2010-03-22 14:17:02 följande:
    Har ni letat efter tomt och hus sen ni var strax över 20 år? Ärligt talat tycker jag att det är ganska häftigt att förvänta sig att man ska kunna köpa hus innan man ens är 30. Vi var över 40... men här i trakterna förväntar man sig att man ska ha en ordentlig egenfinanisering också, så en del måste man spara. I alla fall känns det bra att vi hade råd när byggaren gick i konkurs och det ena med det andra hände. Då hade de unga grannarna med mindre buffert det ganska knapert...
    blir bara väldigt nyfiken hur du kom att prata om åldrar?
    Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
  • Lorelei

Namn - Vi bor i Södertälje, söder om stockholm. Flytta är inte rätt lösning just nu av olika skäl. Främst karriär och familj. Men tanken finns där, hela tiden... hade det inte varit för mitt jobb och ungarnas mormor och morfar så hade det nog blivit så tror jag.

Likornaja - Vi har varit ett par i 9 år, förlovade i 8, två barn (5 år och 2 år), färdigstuderade och med fasta jobb båda två. Jag är 30 och han 31. Har drygt 200 000 på banken, inga lån förutom CSN, en ny bil som är köpt kontant för ett par år sedan just för att slippa ta lån... så nog sjuton har vi sparat och gnatat. Kom inte och knäpp mig på näsan om ekonomi, det är ekonomiskt tänk som gör att vi fortfarande sitter där vi gör. Maken har byggt hus själv en gång tidigare och vet vad det innebär. Och då menar jag byggt själv från grunden... Han är ingenjör och jag enhetschef på ett mellanstort vårdföretag... så dumma är vi varken han eller jag. Däremot trötta på att bo i en klädkammare.

• Milles

Järna/Hölö och runt här är det fint =) Hur vill ni bo? I stan, på landet eller mittemellan?

• Kjell2

TS:
    Ni har bra och stabil ekonomi, sparade pengar mm. Det är nog bara att göra som andra husägare i Stockholmsområdet. Prata med banken om ett lån och köpa något för 4 miljoner.

Ni kan tyvär glömma billigt......

/Kjell

• Lorelei
    Mary Biggan skrev 2010-03-22 14:32:56 följande:
    Järna/Hölö och runt här är det fint =) Hur vill ni bo? I stan, på landet eller mittemellan?
    Egentligen på landet, men det måste bli mittemellan p.g.a. jobbet. Pendlade till stockholm tidigare men kände att det inte fungerade med barnen. Järna är vi inne på och där har vi tittat ett flertal gånger, har inte hittat rätt däremot. Maken har varit lite inne på Kallfors vilket vore jättemysigt, men då krävs nästan två bilar och det finns inte med i kalkylen just nu tyvärr. Hur är det med kommunikation från Hölö ?frågar jag som bott i stan hela mitt liv
  • Örnie

Läste fel och trodde ni var 26 och 29 år, vilket inlägget handlade om. Däremot har jag inte knäppt någon på näsan och har inte påstått att du eller din partner är dumma. Har inte sagt att ni inte kan tänka ekonomiskt. Vill du veta något annat jag inte har sagt? Förlåt så rysligt mycket att jag läste TS lite hastigt. Krälar mig i stoftet för att jag inte såg att siffrorna gällde inkomst.

Svar på tråden Var 17 hittar man en tomt som INTE kostar 1 miljon eller mer!? Skäp med lägenhet :-(