• HelenaH

Nu ska det visst bli vårtemperaturer, 14-15 grader...Hur klä bebben då?!?!?

Ni rutinerade morsor (och farsor) där ute, kan ni svara på detta?
    Fick höra att vårvindarna är på väg in över Sverige, o då blir det väl liiite svettigt med vinteroverall på de små? Har en dotter på 7,5 månad o hon svettas redan NU i sin vinteroverall... hur vet man hur mycket man ska klä på dom?!!
    ( ja, jag är förstagångs-mamma;o) )

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Nu ska det visst bli vårtemperaturer, 14-15 grader...Hur klä bebben då?!?!?
  • La Lola

Vi bor i jämtland o hade 0-gradit idag när vi tog en promenad (solen sken).
    Hedda, som är 1 år o sitter i åkpåse hade en vanlig fleecedress på sig, mössa, vantar o tjocksockor.

Med 14-15 grader skulle jag ha en tunn vanlig jacka/tygjacka, tunnare mössa, o på sin höjd en filt på benen.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • tessilus

en fleeceoverall eller kanske nått stickat e ju mer passsande än en vinteroverall

• April Mamma

En en vinteroverall i vagnen nu blir nog för varmt...

Vi har knappt använt vinteroverall i vinter,några ggr när det var riktigt kallt. Annars så har vi haft en lite tjockare fleecoverall och POPs manchester overall med en body och byxa under. Nu har en vi vanlig rätt tunn fleec overall samt en tunnare mössa.
    Vi har åkpåse i vagnen och den är varm...

Man ska ju gå till sig själv hur mycket man har på sig....man ser för ofta små barn som är alldelens för påklädda o varma....stackars.

Så svar på din fråga =) En fleecoverall blir toppen.

• April Mamma
    April Mamma skrev 2010-03-22 16:06:14 följande:
    En en vinteroverall i vagnen nu blir nog för varmt... Vi har knappt använt vinteroverall i vinter,några ggr när det var riktigt kallt. Annars så har vi haft en lite tjockare fleecoverall och POPs manchester overall med en body och byxa under. Nu har en vi vanlig rätt tunn fleec overall samt en tunnare mössa. Vi har åkpåse i vagnen och den är varm... Man ska ju gå till sig själv hur mycket man har på sig....man ser för ofta små barn som är alldelens för påklädda o varma....stackars. Så svar på din fråga =) En fleecoverall blir toppen.
    alltså inte fleecoverallen och POPs overall samtidigt.....
  • La Lola
    HelenaH skrev 2010-04-06 09:48:28 följande:
    puffar lite... det ska ju visst bli varmt igen=o)
    Prova dig fram.
    Vad tog du på förra gången (när tråden skrevs)?
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • HelenaH
    La Lola skrev 2010-04-06 09:50:33 följande:
    Prova dig fram. Vad tog du på förra gången (när tråden skrevs)?
    Då körde jag fleeceoverall, men hon verkade bli svettig i den med=o)
    Funderar på om man kanske skulle satsa på rejält med lager-på-lager, typ body, kalasbyxor, tröja, plyschbyxor+plyschjacka över, sen fleecefilt o vagntäcke!
    Det blir ju ganska varmt i vagnen, det som brukar va värst är ju blåsten säger dom ju men det stormar ju inte direkt inne i vagnen=o) Vi har ju ett sånt där överdrag över benen i vagnen också...
  • ping pong

Jag undrar också! Min son på 3,5 mån verkar vara ganska varm av sig. Funkar det att ha bara "vanlig" (bomull el plysch) byxa, vanlig body och en lite tjockare tröja när temp börjar stiga? Själv fryser man ju inte lika mkt om benen som man gör om överkroppen.

Svar på tråden Nu ska det visst bli vårtemperaturer, 14-15 grader...Hur klä bebben då?!?!?