• HelenaH

Nu ska det visst bli vårtemperaturer, 14-15 grader...Hur klä bebben då?!?!?

Ni rutinerade morsor (och farsor) där ute, kan ni svara på detta?
    Fick höra att vårvindarna är på väg in över Sverige, o då blir det väl liiite svettigt med vinteroverall på de små? Har en dotter på 7,5 månad o hon svettas redan NU i sin vinteroverall... hur vet man hur mycket man ska klä på dom?!!
    ( ja, jag är förstagångs-mamma;o) )

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Nu ska det visst bli vårtemperaturer, 14-15 grader...Hur klä bebben då?!?!?
  • Majan78

Vi har skippat vinteroverallen till vår 7 månaders nu när det 0-gradigt. En lite tunnare fleeceoverall blir det nu. När det börjar bli upp mot +10 grader kör vi vindfleecejacka, tunnare bomullsmössa, vantar och tjocksockar. Sen åkpåse i vagnen.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Sarah84

Absolut inte overall.. Vi använde inte ens vinteroverall till vår son på hela vintern.. Han hade endast POP`S vindfleeceoverall. Så jag skulle ta något jack-liknande, mössa & så ett täcke typ.. tror jag räcker gott & väl.

• Korken

Vi kör på vanliga kläder, stickad tröja, tunn bommulshätta, lammskinn i botten av vagnen och en extra (ganska tunn) filt över honom och sedan fotpåsgrejjen.
    Han är inte kall när han kommer upp kan jag tillägga.
    Tycker det låter som om folk har jääättemycket kläder på sina barn men jag vet inte det kanske är olika från barn till barn hur varm man blir men våran blir jättesvettig väldigt lätt.

• maadicken

klä barnet som du klär dig själv + en tunn mössa. sitter barnet still i vagnen så lägg till en filt som inte är jättetjock. oftast ligger det ju ett fårskinn i botten på vagnen och ger värme.  svettiga barn är oftast missnöjda barn.

(¯`°?.¸ ღ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • La Lola
    HelenaH skrev 2010-04-06 10:04:41 följande:
    Var hittar man såna vind-skyddande jackor o så?
    PoP tex.
    Men jag har aldrig haft det till mina barn. aldrig funnits något behov.
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Korken
    HelenaH skrev 2010-04-06 10:04:41 följande:
    Var hittar man såna vind-skyddande jackor o så?
    tror inte heller du behöver någon vindskyddad jacka. Det blåser ju inte i vagnen. Och tar man upp ungen kan man ju välja att göra det där det inte blåser och hålla en filt om ifall man tycker det är kallt.
  • HelenaH

Var hittar man bra o lagom vårjackor då? Tips? Kanske en softshelljacka vore bra?

• La Lola
    HelenaH skrev 2010-04-06 10:10:16 följande:
    Var hittar man bra o lagom vårjackor då? Tips? Kanske en softshelljacka vore bra?
    Jag har endast köp på H&M, Kappahl o Lindex o gör än idag till min äldsta.

Om softshell är bra eller inte vet jag inte.
    Jag vägrar ta i de för de är äckliga!
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Korken
    Nån av alla affärer som säljer barnkläder antar jag. PoP om du är rik och vill ha bra kvallitet! Jag har ju som sagt bara en stickad tröja som är nedärvd från ungens pappa.

Tror att det är mycket större risk att barnet ditt blir för varmt än för kallt nu när det är så soligt och varmt ute. klä på barnet som du tror och så går ni ut och så stannar du och känner under kläderna på mage och nacke så får du en bra fingervisning om du klätt för mycket eller för lite.
  • Majan78
    KappAhl och Lindex tror jag mina barns jackor/fleecejackor är köpta.
    ♥ V 2007♥A 2009 ♥
Svar på tråden Nu ska det visst bli vårtemperaturer, 14-15 grader...Hur klä bebben då?!?!?