• Puppisen

Tips på hur man ger flytande medicin?

Hej! Min dotter ska äta pencelin för första gången. Den sorten som vi har finns bara som flytande form o nu till problemet, hon spottar o fräser när vi ger henne det. Hon får dessutom kräkreflexer. Försökte blanda ut det i maten men hon fattade på en gång vad som var på gång. Är det någon som kan ge mig något tips på hur jag kan få i henne medicinen på bästa vis?

• Svar på tråden Tips på hur man ger flytande medicin?
  • Puppisen

Tack för era svar. Stämmer in med dig (Jossan74) det är verkligen ett rävgift, jag smakade på det. Det smakar verkligen fruktansvärt! Jag har en sådan där spruta men det skulle aldrig funka med min lilla tjej (hon är snart 1 1/2 år). Fick i henne kanska halva dosen ikväll. Jag blir så upprörd att det inte finns som suppar. Ska prova med lingonsylten imorgon men hon är inte så förtjust i det heller :o(

• Puppisen

Japp det är kåvepenin. Är amimox lika bra? Dessa doktorer måste väl vara medvetna om att små barn inte uppskattar flytande mediciner som smakar så illa tycker man! Lyckligtvis är inte vår lilla tös sjuk utan är bara prickig över kroppen. Hon har schalakansfeber (vet ej om det stavas så??) konstaterade doktorn idag. Tydligen kan man bära på det utan att vara sjuk. Vill inte tänka på hur det skulle vara om hon var riktigt sjuk och man inte fick i henne medicinen!

• Puppisen

Tack för tipsen! kolasås lät som ett bra tips! Är det någon som vet varför de inte görs i suppform?

• Puppisen

tack för informationen, vilken tur att du har en mamma som jobbar på apoteket! Själv har jag ingen som är lämedelskunnig i familjen.

• Puppisen

Nu har min lilla dotter ätit sin medicin i vällingen. Som tur är känner hon inte smaken av kåvepeninen då. Tack för alla tips!

• Puppisen

Full av förhoppning!

Ringde idag till min vårdcentral idag efter att ha läst det du skrev igår. De sa att minskningen av effekten pga vällingen var marginell. De rådet de gav mig var att minska vällingmängden så att kåvepeninen blev mer koncentrerad. Hoppas att det stämmer. Man kan ju undra varför de säger olika från vårdcentral till vårdcentral? Vällingen verkar vara det enda som fungerar, provade med sylt imorse men min tjej fattade på en gång o spottade ut. Så jag får hoppas på att det funkar med vällingen endå! Tack för infon!
    Kram Johanna

Svar på tråden Tips på hur man ger flytande medicin?