• tjips

Tips på hur man ger flytande medicin?

Om jag har förstått det hela rätt så ger man dessa illasmakande mediciner för att det är mindre risk att få resistenta virus om man använder dem istället för de som smakar bättre. En väldigt bra anledning om ni frågar mig. Naturligtvis skulle de stackars små få något godare om den möjligheten fanns, det är jag övertygad om.

Det tips jag har fått är att ta sylt på en sked och spruta in medicinen under sylten.

• tjips

ahlcec: ja, det är vad jag har hört iallafall. De skulle välan inte göra ett särskilt illasmakande penicillin till små barn bara för att jävlas, eller hur?

• tjips

Jag hade just skrivit ett aslångt inlägg då det kom fram en liten hand och tryckte på offknappen på datorn

• tjips

Nåja, nu har jag pratat med mor som jobbar på Apoteket:

Medicinen (tex kåvepenin) smakar illa i sig själv och det går inte att få bort. Det finns i fruktsmak och kolasmak om man vill ha men många säger att det kvittar. Ett bättre tips är att be läkaren om samma medicin fast starkare så slipper man ge så mycket. Det smakar visserligen ännu sämre men man behöver bara ge några droppar istället för flera ml.

Det finns medicin som smakar bättre men den tar död på massa olika bakterier istället för bara den som orsakar sjukdomen. Detta leder i sin tur till resistenta bakteriestammar. I Sverige har vi inte så mycket resistens eftersom vi inte skriver ut dessa läkemedel så ofta. I tex Spanien där dessa mediciner används mycket mer finns det mycket mer reststenta bakterier (vilket gör att bakterierna är MYCKET svårare att ta död på). Tänk om mitt barn skulle få en sjukdom som det inte längre fanns något effektivt botemedel mot

Det har funnits en medicin i suspar men den togs bort eftersom effekten var mycket osäker (det var osäkert i vilken utsträckning den aktiva substansen togs upp av kroppen).

Svar på tråden Tips på hur man ger flytande medicin?