• Lady Dahmer

Det är skillnad på fri uppfostran och på att vara fri från uppfostran

Innan jag fick barn så hade jag en hel del idéer och tankar kring barnafostran. Väldigt lika de jag har idag eftersom jag haft privilegiet att jobba inom förskolan i flera år. Men som alla pedagoger vet så är det en sak att ha hand om en barngrupp och en helt annan att vara förälder.

Det perspektivet hade jag ju inte då, och det var ju det som totalförändrade mig.

Jag kan märka ibland att jag faller in i en "så-här-ska-det-vara"- fälla
    där jag på ren automatik faller in i gamla nedärvda mönster och "sanningar"; Barn får inte göra si eller så. Barn ska lyda. Barn ska lära sig. Barn ska ha tydliga regler och gränser. osv.

Och det resulterar ofta i onödiga konflikter och utdragna maktkamper och efteråt känns det aldrig bra.

Och jag iakttar andra föräldrar som tjatar sönder sina ungar. Som skäller konstant. Som hela tiden ger instruktioner. Jag ser nannymetoder och frustration. Och jag blir otroligt stressad av all negativitet och av alla ljud och höga röster. Jag kan tänka mig hur stressad barnen blir.

Och jag har börjat förstå varför så många ungar lärt sig stänga av. De orkar inte lyssna till slut.

Nu för tiden så har jag insett att det inte är nödvändigt att göra en sak av allt. Man måste inte bråka om allt, man får välja sina strider. So what om ungen kladdar med maten? So what om ungen häller ut alla tops på golvet? Frågan jag ställer mig hela tiden är; Gör det nåt? Och oftast gör det inte det.

Nu är jag mer tillåtande. Jag vill vara det. Jag vill samarbeta med mitt barn. Kommunicera med henne. Uppmuntra kreativitet och framförallt lita på henne.

Förbud och aja baja i all ära, men jag tror man kommer längre med kommunikation

Jag låter ungen härja runt lite. Kladda med grejer, äta kattmat, utforska lådor och rum, riva i papper, klättra där man inte får vara, leka vattenlekar vid vardagsrumsbordet. Det gör liksom ingenting! Och jag har märkt en mer harmonisk stämning hemma. Ett lugn. Ett samarbete.

Och alla som träffat Ninja vet ju hur otroligt fin och klok hon är. Trots att hon får ta sig friheter. (Eller kanske just därför?)

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:48

jag vet inte om det framkom av mitt inlägg, men jag försöker öppna en diskussion och gärna få tankar och idéer från er som tänker lika.....
  • Svar på tråden Det är skillnad på fri uppfostran och på att vara fri från uppfostran
  • Lady Dahmer

eh... inget att bidra med? Det är ju ett diskussionsforum....? *tittar omrking mig för att se om jag hamnat fel*

• Bonanza
    Lady Dahmer skrev 2010-03-22 18:48:10 följande:
    eh... inget att bidra med? Det är ju ett diskussionsforum....? *tittar omrking mig för att se om jag hamnat fel*
    Jo, men du uttrycker dig snarare som "hej och hå vad jag är bra" snarare än att öppna upp för en diskussion. Dessutom håller jag med dig, så jag har liksom inget att diskutera heller.
  • lövet2

Roligt att du hittat en väg ut ur förskollärarträsket!
    Nej, men allvarligt talat, så brukar många förskollärare vara lite yrkesskadade. De är så inkörda på pedagogik, ordning, reda och regler, så de glömmer att det är skillnad på att vara förälder och på att vara pedagog.

Det låter som om du är på rätt väg i alla fall. Grattis!

• Lady Dahmer
    Bonanza skrev 2010-03-22 18:53:46 följande:
    Jo, men du uttrycker dig snarare som "hej och hå vad jag är bra" snarare än att öppna upp för en diskussion. Dessutom håller jag med dig, så jag har liksom inget att diskutera heller.
    det är verkligen inte så jag ville att det skulle låta! Snarare som en inspiration till andra.
  • Lady Dahmer
    lövet2 skrev 2010-03-22 18:56:00 följande:
    Roligt att du hittat en väg ut ur förskollärarträsket! Nej, men allvarligt talat, så brukar många förskollärare vara lite yrkesskadade. De är så inkörda på pedagogik, ordning, reda och regler, så de glömmer att det är skillnad på att vara förälder och på att vara pedagog.Det låter som om du är på rätt väg i alla fall. Grattis!
    jo det är så jag känner. Det är ju ett helt annat förhållningssätt som krävs på förskolan - man måste ju vara lite mer disciplinfast - fast å andra sidan så har jag en hel ryggsäck med fantastiska verktyg  och tips med mig från min tid där! *tacksam*

När jag går tillbaks till jobbet (om och när är frågan jag vill ju vara hemmamamma ett tag nu) så kommer jag ha ett ovärderligt perspektiv som förälder. Den ödmjukheten hade jag ju inte förut. (och nu förstår man ju föräldrarna bättre)
  • lövet2
    lövet2 skrev 2010-03-22 18:56:00 följande:
    Roligt att du hittat en väg ut ur förskollärarträsket! Nej, men allvarligt talat, så brukar många förskollärare vara lite yrkesskadade. De är så inkörda på pedagogik, ordning, reda och regler, så de glömmer att det är skillnad på att vara förälder och på att vara pedagog. Det låter som om du är på rätt väg i alla fall. Grattis!
    Det där lät nedlåtande. Ber om ursäkt för det och skyller på bihålehuvudvärk. Det gör att jag inte riktigt kan uttrycka mig som jag tänkt mig ... {#lang_emotions_embarassed}

• Lady Dahmer
    lövet2 skrev 2010-03-22 18:59:20 följande:
    Det där lät nedlåtande. Ber om ursäkt för det och skyller på bihålehuvudvärk. Det gör att jag inte riktigt kan uttrycka mig som jag tänkt mig ...
    haha nej då, jag förstår hur du menar.

jag har inget annat än respekt och beundran för förskolepedagogerna, men man HAR ett annat förhållningsätt. Det skulle inte funka annars.
  • Trollet Ludenben

jaha.... här har vi regler och rutiner (är ett måste eftersom ena barnet har ADHD och är autistiskt) men oavsett det så... du vet att man kan ha regler och rutiner för sitt barn utan att göra maktkamper va?? Det funkar alldeles ypperligt att ha tydliga regler utan att vara en millitär eller göra onödiga maktkamper. Och vi har mycket trots här som måste lösas utan maktkamper för annars skulle vi aldrig göra något. Det måste inte vara antingen eller. Antingen fri uppfostran eller stränga regler som barn ska lyda verkar vara det enda som existerar i din värld men inte i min finns mycket emellan de två ytterligheter du beskriver....

Älskade ungar
  • Lady Dahmer
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-22 19:02:07 följande:
    jaha.... här har vi regler och rutiner (är ett måste eftersom ena barnet har ADHD och är autistiskt) men oavsett det så... du vet att man kan ha regler och rutiner för sitt barn utan att göra maktkamper va?? Det funkar alldeles ypperligt att ha tydliga regler utan att vara en millitär eller göra onödiga maktkamper. Och vi har mycket trots här som måste lösas utan maktkamper för annars skulle vi aldrig göra något. Det måste inte vara antingen eller. Antingen fri uppfostran eller stränga regler som barn ska lyda verkar vara det enda som existerar i din värld men inte i min finns mycket emellan de två ytterligheter du beskriver....
    nu drar du slutsatser!

nej, jag tror inte det är svart eller vitt. Jag har också vissa regler och rutiner. Men det var inte min poäng med inlägget. Min poäng var att man ibland blir så inkörd på rutinochregeler-perspektivet att man glömmer bort att slappna av.

Det låter snarare som att du tänker lite svart-vitt nu!
Svar på tråden Det är skillnad på fri uppfostran och på att vara fri från uppfostran