• Isabellesmamma89

Hur gick det för er som gick på sertralin under graviditet?

'jag har gått på sertralin under min graviditet o det är snart dags för förlossning.
    Så jag undrar hur det har gått för era barn efter förlossningeen om ni gått på sertralin eller andra liknande tabletter under graviditet.

• Svar på tråden Hur gick det för er som gick på sertralin under graviditet?
  • JennyCecilia

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Hittade det här ganska långt ner i texten:

"Graviditet och amning

Det finns endast begränsad erfarenhet av användning av sertralin under graviditet. Vinsterna med behandling under graviditet bör noggrant vägas mot tänkbara risker för det ofödda barnet. Ta inte Sertralin Actavis om du är eller planerar att bli gravid, om du inte uttryckligen ordineras detta av din läkare.

Du bör inte abrupt avbryta behandling med Sertralin Actavis. Om du tar Sertralin Actavis under graviditetens 3 sista månader, bör du tala om detta för din läkare, eftersom barnet kan ha symtom, när det föds. Dessa symtom uppkommer vanligen under de första 24 timmarna efter det att barnet fötts. Bland symtomen märks svårighet att sova eller äta ordentligt, andningsbesvär, blåaktig hud eller att barnet är för varmt eller för kallt, mår illa, skriker mycket, har stela eller slappa muskler, är onormalt sömnigt, darrar, drabbas av sprittningar eller kramper. Om ditt barn har något av dessa symtom när det föds, ska du genast kontakta din läkare eller barnmorska, som kan ge dig råd.

Sertralin passerar i små mängder över i bröstmjölk. Det finns risk för påverkan på barnet. Om du använder Sertralin Actavis, bör du tala med din läkare, innan du börjar amma."

• Loppan11

och så här läste jag i FASS om Sertralin och graviditet.

Under graviditeten bör därför sertralin användas endast om moderns behov vägts mot riskerna för fostret.

Utsättningssymtom hos det nyfödda barnet har rapporterats efter utsättande av sertralin, om det administrerats i slutet av graviditeten och/eller under amning (oro, agitatation, sömnlöshet, svag sugförmåga).

Så jag skulle nog råda dig att snarast ta upp saken med din läkare för att fråga om detta preparat är bäst vid graviditet eller om det finns något annat bättre allternativ.

• Isabellesmamma89

jag slutade i ca vecka 33 ungefär, minns inte riktigt när det var.
    för min läkare sa att jag skulle sluta innan förlossningen.
    hon sa inte varför...

var idag hos en annan läkare o hon berättade att barnet kunde få abstinensbesvär om man gått på tabletterna o sedan slutar med dem.
    fick då även läsa om vilka symtom som barnet kunde få.
    detta hade INTE den andra läkaren informerat om!
    berättade detta för min sambo o han blev riktigt förbannad på denna läkare o jätte orolig att det ska va något fel på vårat barn.

därför ville jag veta om dte fanns fler som gått på sertralin under graviditet o hur det sedan gick för deras barn.

• Undret Gilan
    Isabellesmamma89 skrev 2010-03-22 20:10:22 följande:
    'jag har gått på sertralin under min graviditet o det är snart dags för förlossning.Så jag undrar hur det har gått för era barn efter förlossningeen om ni gått på sertralin eller andra liknande tabletter under graviditet.
    Jag äter sertralin och har gjort hela graviditeten!
    Det är inget som skadar barnet enligt mina läkare mende kan få abstinensbesvär i samband med förlossningen men ammar du och fortsätter äta sertralin så kommer den ju ändå få i sej en liten dos. Men har du slutat i v33 så är det ingen fara alls enligt läkarna.:)
    Hur stor dos åt du?
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Undret Gilan
    Isabellesmamma89 skrev 2010-03-23 11:03:04 följande:
    Okej. Både jag o sambon är oroliga att det ska ha skadat barnet.Jag tog 50 mg per dag.
    Det behöver ni inte vara. Som sagt så är det bara om man äter det ända fram till förlossningen  för då kan barnet få utsättnngssymptom. Annars ska sertralin vara ett av de bästa preparaten vid graviditet. Sen är ju 50 mg en väldigt låg dos!
    Jag äter 50mg fortfarande varje dag och är på BF+4och är inte orolig!
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • melamikaela

Själv så fick jag sluta med Sertralin när jag blev gravid, min läkare ville inte att jag skulle äta det under graviditeten, men.. Som ovanstående i tråden nämnt, så kan väl som sagt barnet få abstinens efter förlossningen om man äter tabletterna under hela graviditeten. Sätter man ut medicinen några veckor innan bf, så ska det vara okej, iaf enligt fass? Min läkare tyckte dock att jag inte skulle äta det och försöka klara mig utan och jag säger det, det har inte varit lätt. Jag hade nog behövt att äta den under graviditeten, men, som sagt, min läkare ville inte det.

En liten del av dig, en liten del av mig. v.36
  • Mayko

Hej!

Jag har tagit Citalopram under hela graviditeten, det är ett SSRI-preparat precis som Sertralin. Jag hade hoppats slippa, men efter att ha försökt avsluta behandlingen och då blivit sämre (jag har en ångestdiagnos, GAD) innan jag blev gravid diskuterade jag med både psykiatriker och gynekologer. De jag pratade med var eniga om att risken var så liten (det finns ingen data som visar på permanenta skador, endast utsättningssymtom under de första dygnen) att det var bättre för mig att fortsätta även under graviditeten. Jag har kontakt med psykiatriker och i samråd med min MVC-doktor har vi en plan för BB-tiden. Vi kommer stanna ngt längre för att övervaka bebisen.
    I mitt fall tror jag att bebisen hade blivit mer påverkad om jag hade varit omedicinerad eftersom jag då har kraftig ångest och hade badat plutten i stresshormoner hela graviditeten. Samma sak efter förlossningen, utan medicinen mår jag mkt sämre och jag skulle tro att min förmåga att knyta an blir sämre. 
    Så TS, njut av graviditeten och er kommande lilla bebis! Du har inte gjort ngt fel, bebisen kommer inte få några skador av medicinen!
    /Mayko
  • Undret Gilan

Jag tror inte du behöver oroa dej alls för det är ju knappast så att läkarna vill skada ett ofött barn och säger att mediciner är okej om de inte är det för skojs skull.

~~¤*Förlovad*¤~~
  • NellieMonique

Äter med sertalin. Läkarna säger att det är hel ok,men nu blev jag fundersam när jag läste om abstinens hos bebisen när den är född.
    Ni som äter det tänker ni sluta några veckor innan bf eller äta som vanligt?

Jag hade gärna slutat men mår mkt dåligt utan mina mediciner..

• Undret Gilan
    NellieMonique skrev 2010-03-28 20:06:33 följande:
    Äter med sertalin. Läkarna säger att det är hel ok,men nu blev jag fundersam när jag läste om abstinens hos bebisen när den är född. Ni som äter det tänker ni sluta några veckor innan bf eller äta som vanligt? Jag hade gärna slutat men mår mkt dåligt utan mina mediciner..
    Jag hade med gärna slutat men mår otroligt dåligt utan dem och för att inte tala om hur knäpp jag blir av utsättningen. Så åt mina hela graviditeten och födde i Söndags en helt frisk dotter som inte uppvisat någon typ av abstinens symptom.:) Hade aldrig klarat av förlossning eller dagen efter om jag hade slutat med medicinen.
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • JennyCecilia
    Undret Gilan skrev 2010-03-31 13:39:43 följande:
    Jag hade med gärna slutat men mår otroligt dåligt utan dem och för att inte tala om hur knäpp jag blir av utsättningen. Så åt mina hela graviditeten och födde i Söndags en helt frisk dotter som inte uppvisat någon typ av abstinens symptom.:) Hade aldrig klarat av förlossning eller dagen efter om jag hade slutat med medicinen.
    Skönt att det gick bra för er. Grattis till din dotter!{#lang_emotions_flower}

Men hur vet du att det inte visar sig vid fem års ålder som det brukar (-det är ju så olika för vilken tidpunkt när man upptäcker det)..kunna göra när barn fått fosterskador?
    Eller vid fyra eller fem år?
  • JennyCecilia

www.google.se/search&client=firefox-a&hs=q0w&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&q=fosterskador+sertralin&meta=&cts=1270036215905&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Här finns dock en del länkar som säger att det ska och bör vara säkert och att det inet ska finnas några större risker.

• Undret Gilan

Tack!
    Man kan ju aldig helt veta säkert utan får ju utgå från det materialsom finns. Och mediciner oavsett vilken är ju aldrg nyttigt att käka om man inte behöver,Gravid eller inte.

Efter vad jag förstått så finns det inga kända fosterskador utan endast fall där barn fått utsättnngssymptom. Alltså då barnen får abstinensbesvär men detta ska vara ovanligt och inget "farligt" om personalen på förlossningen vet om att man äter medicinen.:)

~~¤*Förlovad*¤~~
  • JochG

jag äter sertralin och har gjort det i två års tid. har sen jag blev gravid funderat på att sluta med dem, men känner ändå ett visst obehag och osäkerhet att sluta. tror jag kommer klara mig igenom både graviditeten och förlossningen bättre om jag fortsätter med dem.

har infomerat min barnmorska ang. min dos också, och hon tycker att jag ska fortsätta med sertralinen precis som vanligt och det är ingen fara för barnet. så jag litar på henne, och så länge som jag mår bra så mår barnet i magen bra :)

Svar på tråden Hur gick det för er som gick på sertralin under graviditet?