• Chania

    Finns det nåt bot mot stopp i äggledarna?

    Ska snart kolla äggledarna om de har fri passage. Finns det överhuvudtaget nåt "botemedel" om man skulle ha stopp i äggledarna? Eller är det bara IVF som gäller då?

  • Svar på tråden Finns det nåt bot mot stopp i äggledarna?
  • Chania

    Madixen111

    Blev hon gravid vid IVF då?

    Det ser nog ut som om det är ända vägen isåfall, verkar det som.

  • Chania

    Husse

    Kan du inte få hjälp att gå ned i vikt? Tala med nån dietist, personlig tränare m.m...Jag har själv övervikt, och fått veta att jag måste gå ned rejält i vikt. Det är tufft men det går sakta men säkert nedåt.

    Hoppas du kan få hjälp med det, det är alltid bra med stöd!

    Lycka till!

  • Chania

    Kommer just från kontraströntgen, svaret var inte så bra. Jag har stopp i båda äggledarna. Så jag antar att det betyder IVF då.

    Är det helt omöjligt för oss att bli gravida på egen hand nu alltså?

    Min läkare kommer att kontakta mig när hon får svaren men såklart funderar jag ju nu. Är det kört?

  • Chania

    Undrar också om risken för utomkveds ökar? Om det inte är helt stopp i äggledarna, kan ägget då befruktas och fästa inne i äggledaren istället? För jag har ÄL...

    Sanna 73, jag förstår nog inte att detta kunde hända oss. Jag var inte alls förberedd att få detta meddelande idag. Var bara inställd på att gå dit, ta kontraströntgen för att de skulle få en bild av min mellanvägg och höra att allt annat var bra. Och så detta? Nej, detta var inte väntat. Är nog lite chockad faktiskt.

    Vet nån hur stor chansen att bli gravid med IVF är? Hur många som blir gravid efter första ellert några försök med IVF?

  • Chania

    Läste just på Internet att den vanligaste orsaken till stopp i äggledarna är klamydia. Men jag har aldrig haft klamydia! Inte vad jag vet iallafall....har ju inte haft många partners eller så.

    Varför får man annars stopp i äggledarna? Är det medfött? Känner mig helt missbildad. Kan jag överhuvdtaget bli gravid (stopp i äggledarna, missbildad livmoder)?

    Min läkare ringer när jag sitter på jobbet, det är svårt att slappna av och prata då när andra kan höra vad man diskuterar. Dörren kan jag ju stänga men folk kan ju ändå komma och gå som de vill. Nåja, jag ska försöka ta en dag i sänder och se vad hon säger. Först ska jag hur som helt operera min livmoder.

  • Chania

    Såg nu också att risken för utomkveds skulle vara större även vid IVF? Varför? Ägget ska väl inte passera äggledarna då utan sätts väl in i livmodern?

  • Chania

    Varför får man äggledarinflammation då? Beror det också på könssjukdomar eller nåt annat?

  • Chania

    Jag har haft svårt att koncentrera mig på jobbet idag, tankarna har bara varit nån annanstans. Försöker ta in det jag fick veta igår, försöker tänka mig att vi ska genomgå IVF, stopp i äggledare var det. Varför?

    Jag kan inte se nån orsak till stoppet, har haft två svampinfektioner men de har jag behandlat genast. Nån könssjukdom har jag inte haft och har bara haft få stadiga partners. Det enda som kan ligga mig till last är min övervikt. Kan det göra att man får stopp i äggledarna? Att jag ätit mycket godis? Om jag går ner i vikt, kan de då öppna sig av sig självt?

    Kanske jag inte tänker logiskt nu. Men försöker förstå...varför? Men man ska kanske inte ha en förklaring till allt. Funderar på om det är en mening med detta, kanske högre makter vill säga nåt med detta, att jag inte skulla passa att vara förälder? Eller så för att jag är stark nog att klara av denna situation.

    Funderar också på hur stor risk det är med hormonstimuleringen vid IVF. Det sägs ju vara risk för cancer. Hur stor är risken? Skulle gärna prata med nån men vem skulle det vara? På jobbet kan jag inte sitta och prata med min läkare om detta när jag inte kan vara så privat där. Jag vet inte när hon kontaktar mig, om hon ens gör det? Ska försöka ringa henne på fredag efter jobbet men man vet ju inte om hon kan prata då. Har massor av frågor. En liten del av mig hoppas hon ska säga "Nej, det var fel diagnos röngenläkaren gav dig, du kan visst bli gravid!" Men jag tror nog tyvärr det förblir fantasier.

  • Chania

    Jo magont har man ju haft nu och då, undras om man kunde gjort nåt? Men magont kan man ju å andra sidan ha av många olika orsaker. Det är säkert svårt att få rätt diagnos i tid också antar jag och svårt att hitta en läkare som ser allvaret i det, i tid.

  • Chania

    ulven

    Hur lyckades ni? Vad var ert problem?

    I mitt fall är det inte endast äggledarna som inte är "som det ska". Jag har en dubbel livmoder som snart ska opereras. Läkaren menar att det inte är orsaken till att vi inte blivit gravid (det hade hon ju rätt i) men missfallsrisken ökar, särskilt risken att få sena missfall. Men jag hoppas att jag efter operationen kommer att ha samma utgångsläge som en "normal" kvinna och att utsikterna till att lyckas med IVF då är goda. Innerst inne så tror jag ju så starkt på det. Jag har alltid känt att jag ska få en pojke, men det kan ju lika bra vara fantasier....men jag är positiv trots allt! Fastän jag såklart känner mig lite ledsen och förvirrad just nu.

Svar på tråden Finns det nåt bot mot stopp i äggledarna?