• Morticia77

Fara vid bedövning att värkarna avtar?

Vid förra förlossningen bad jag om bedövning, och fick bedövning i ryggen. Jag vet inte vilken, men den hjälpte och fick mig att nästan njuta av förlossningen. (Kanske någon snabbt kan reda ut skillnaderna mellan de olika ryggbedövningarna?)
    Baksidan var att bäbisens hjärtslag gick ner eftersom värkarna avtog ... Det löstes med värkstimulerande dropp, och ingen fara skedd.

Nu börjar det bli dags för förlossning igen, och frågan är ju då; Törs jag ta ryggbedövning igen? Hur har Ni gjort? Vad är Er erfarenhet?

• Svar på tråden Fara vid bedövning att värkarna avtar?
  • SchumiFerrari

hmmm jag är inte ett fan av varken ryggbedövning eller värkatimulerandedropp... Det är inte bra för bebis... men självklart ska man ta det om man behöver! ryggbedövning påverkar barnet så att hjärtljude går ner pga att barnet somnar, det blir ofta långdraget ga att barnet inte hjälper till självt.. Så jag hade försäkt att klara mig utan.

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • hurtbullen89

Jag tog ryggbedövningen (eda) när jag skulle ha dottern i december 08. Mina värkar stannade av och jag fick värkstimulerande dropp men det hjälpte inte så mycket. Kände knappt krystvärkarna och hela förloppet drog ut på tiden mycket längre än om jag hade struntat i bedövningn. Men jag kände inte att jag hade klarat det utan så för mig fanns inget val då. De tappade till sist bort dotterns hjärtljud och ville se till att hon kom ut fort så de fick ta en sugklocka. Allt gick bra med dottern men jag fick en total sfinkterruptur grad 3 pga sugklockan. Jag är nu gravid igen och pga denna upplevelse så överväger vi snitt denna gången. Om jag ska föda vaginalt igen så kommer jag kämpa in i det sista för att slippa eda!

Anabelle & pyret i magen BF 6 sep
  • Morticia77

Tack för Era svar.

Jag är lite inne på samma linje som Ni ... Det måste gå att uthärda utan!

Jag gick igenom jornalen som hastigast med min barnmorska, och hon sade att jag fick EDA så pass sent att det inte hann börja verka riktigt då jag redan var i det närmaste öppen. Tydligen så hjälper EDA bäst under öppningen, och att övrig smärta "slår igenom". Så, det lutar åt "nej".

• Pyttismamman

Jag har helt annan erfarenhet än de som skrivit tidigare!

Fick EDA som hjälpte perfekt! Smärtan togs bort men jag kände värkarna hela tiden och de avstannade inte, inget värkstimulerande behövdes.
    Jag upplevde inte heller at det drog ut på tiden då dottern är född ca 3 timmar efter det att jag fick EDAn (från värkstart tog det 10 timmar innan hon  föddes, första barnet).
    Krystvärkarna kändes rejält, som att kräkas nedåt, så det var inte heller något som Edan försvagade på mig.

Det verkar som att den där EDAn funkar jättebra på vissa men mindre bra på andra!

• Morticia77

Neje. Det som var ett så lätt beslut innan jag fick höra något positivt ... ;)

Men, att "kräkas nedåt" lät inte så trevligt. =/ Föredrar nästan att slippa krystvärkarna igen då.

• Pyttismamman

Morticia77: Att "kräkas nedåt" upplevde inte jag som något negativt. Kroppen gjorde allt jobb och det var bara att hänga på i de 7 minuter jag krystade :)
    Det gick inte att hålla emot!

• Morticia77

OK, tack pyttismamman. Då kanske jag ska låta dagen bli som den blir, utan att planera för mycket då ...

• skruttismamma

Kan svara på en del (narkosläkare) och tid förlossningsrädd. Ibland minskar en EDA värkarbetet och rätt ofta behövs värkstimulerande dropp men det är inte alls alltid så. Ibland är det som om allt hängt upp sig och man kommer in på en sal där det ser helt avigt ut under mammas värkar, så får hon en EDA och så öppnar hon sig fortare istället. Men en EDA-pump går ju också att stänga av om det helt hänger upp sig! Är du omföderska kanske det blir spinal istället (läggs på många svenska kliniker). Bara att gratulera i så fall! Den är lättare att lägga, brukar ge säkrare smärtlindring med mkt tunnare nål och läggs hela vägen in innanför innersta hjärnhinnan (i ryggen alltså, hinnorna fortsätter ner där), en EDA läggs i skiktet mellan den innersta och nästa hinna vilket letas upp med hjälp av en koksaltspruta. Vid en EDA kan det vara enl del letande om det är svårt att känna hur långt in man är och man riskerar att gå igenom sista hinnan med den grövre EDA-nålen - inte farligt men kan ge rejäl huvudvärk efteråt. Vid en spinal skall man hela vägen in och får bekräftelse på att man är rätt genom att det kommer litet vätska tillbaka i nålen - mkt lättare. Vid en EDA brukar men ge en startdos på c:a 10 ml och sedan ha en pump som går så länge man behöver, en spinal läggs m c:a 2 ml och sedan är det färdigt. Efter c:a 3 timmar börjar spinalen släppa vilket inte gör den lämpad för ett förlopp som verkar ta ett tag till. Kanske läge att se om det går att vänta litet m bedövningen och om det går undan o man absolut vill ha ngt få spinal istället? Kan dock förvarna om att det kan gå snabbt på slutet, händer ofta att jag blir ringd om spinal på omföderska som är 6-7 cm öppen och får vända i dörren eftersom hon redan börjat krysta när jag kommer så för den som VET att den ABSOLUT vill ha bedövning skall man nog diskutera redan vid inkomst om hur man skall göra.  Och går det utan bedövning är det så klart toppen, då tar du ju ingen risk alls för ngn komplikation med den. Bestäm dig inte i förväg utan var öppen för att få förslag efter hur förloppet framskrider!

• Kya

när jag fick eda så avstannade värkarna och jag fick värkstimulerande. det slutade i värksvaghet så jag fick två timmars yttre press vid krystvärkarna och det var ett rent helvete. så jag valde att skippa den sorterns bedövning vid min nästa förlossning, och det var mitt bästa val någonsin. jag hade en perfekt förlossning. min första gick bra också, fram till edan. det är det enda jag ångrar med den. det går bra att föda utan eda, lustgasen var min vän.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • lillälva

Jag tog inte någon bedövning (testade kvaddlar, men funkade tyvärr inte) och värkarna avstannade ändå och förlossningen blev långdragen. Fick värkstimulerande dropp "i massor" men det tog ändå tid... så man måste nog vara öppen för att det blir som det blir när man väl är där... Själv har jag bf på söndag ,så vi får se hur det utvecklar sig de närmsta dagarna

Svar på tråden Fara vid bedövning att värkarna avtar?