• Fleur

Intermittent anställning?

Har arbetat som pa hos en och samma kvinna i mer än 2år. Hon har precis valt att byta sammordnare vilket inebär att jag fått ny chef och "anställning". I anställningsavtalet står det under anställningsform: intermittent/timanställd?! Vad betyder det?

°?°?°? ღ♥ Jonathan 951012 ♥ღ♥ Isabelle 080103 ♥ღ?°?°?°
  • Svar på tråden Intermittent anställning?
  • jeeri74

Hittade detta när jag googlade:
    Ett anställningsbeslut som avser intermittent arbete kan utfärdas då arbetstagaren tjänstgör endast vid enstaka tillfällen.

Detta betyder att anställningsperioden inte betraktas som sammanhängande. Ett nytt anställningsförhållande påbörjas varje gång arbete utförs.

Hoppas det hjälper dig!

• sirisdotter

Har jobbat som intermittent (bibliotekarie) under en period av mitt liv. Tre kommuner i stockholmstrakten hade mitt telefonnummer och ringde vid behov.

jeeri74 skrev 2010-03-23 14:57:38 följande:
    Hittade detta när jag googlade: Ett anställningsbeslut som avser intermittent arbete kan utfärdas då arbetstagaren tjänstgör endast vid enstaka tillfällen. Detta betyder att anställningsperioden inte betraktas som sammanhängande. Ett nytt anställningsförhållande påbörjas varje gång arbete utförs.Hoppas det hjälper dig!
    Det är riktigt.  Varje gång jag blivit uppringd och jobbade räknades som ett anställningstillfälle.
    I st f semester ingick semesterersättning i lönen.
  • Anna Paulita

Det är en värdelös anställningsform, det innebär i praktiken att arbetsgivaren inte har någon som helst skyldighet att ge dig arbetspass och de kan boka av dit från dina inbokade pass. Jag har haft en anställningsform på det sättet och det var inte lyckat för någon mer än arbetsgivaren.

Nu för tiden trodde jag bara att timvikarier var anställda under de premisserna, du verkar ju gå "på rad" om du har jobbat i två år.

Jag vägrar bara vara mamma...
  • Fleur

jag hade fast anställning innan?! Har jag inte det längre? jag går på rullande schema har haft samma schema i lite mer än två år nu.

• Anna Paulita
    Fleur skrev 2010-03-23 17:13:56 följande:
    jag hade fast anställning innan?! Har jag inte det längre? jag går på rullande schema har haft samma schema i lite mer än två år nu.
    Nej, intermittentanställning är typ motsattsen till fast anställning. Har du skrivit på något? GÖR INTE DET!

Nu vet jag inte hur lagar och regler funkar inom PA branchen men jag är tveksam om det får gå till så här, är du med i facket? Även om inte, ring dem och gå med så de kan hjälpa dig. Jag tycker det låter lurt.
  • sirisdotter
    Anna Paulita skrev 2010-03-23 17:23:25 följande:
    Nej, intermittentanställning är typ motsattsen till fast anställning. Har du skrivit på något? GÖR INTE DET!Nu vet jag inte hur lagar och regler funkar inom PA branchen men jag är tveksam om det får gå till så här, är du med i facket? Även om inte, ring dem och gå med så de kan hjälpa dig. Jag tycker det låter lurt.
  • Fleur

tyckte inte heller det lät ok så därför har jag inte skickat in tillbaka anställningsavtalet igen, är tyvärr inte med i facket bara saak men det rör ju bara ersättning om jag inte jobbar..... vet ju att min brukare gör allt för att jag ska stanna så får nog ta upp detta med henne också usch va jobbigt!!

• Anna Paulita
    Fleur skrev 2010-03-23 19:27:44 följande:
    tyckte inte heller det lät ok så därför har jag inte skickat in tillbaka anställningsavtalet igen, är tyvärr inte med i facket bara saak men det rör ju bara ersättning om jag inte jobbar..... vet ju att min brukare gör allt för att jag ska stanna så får nog ta upp detta med henne också usch va jobbigt!!
    Bara? Hur menar du nu? Ta reda på hur kort innan ett pass startar de kan boka av dig och varför de har den här typen av anställning.

Jag tycker att du ska gå med i facket, för det är inte så bara. Att ge upp en fast anställning för en intermittentanställning är rent ut sagt korkat. (ursäkta, no ofense)

Men du gör som du vill.
  • Fleur
    Anna Paulita skrev 2010-03-23 20:38:33 följande:
    Bara? Hur menar du nu? Ta reda på hur kort innan ett pass startar de kan boka av dig och varför de har den här typen av anställning.Jag tycker att du ska gå med i facket, för det är inte så bara. Att ge upp en fast anställning för en intermittentanställning är rent ut sagt korkat. (ursäkta, no ofense)Men du gör som du vill.
    Vad menar du med boka av?!
    Jag har haft samma pass(schema)i över 2år.... nej du har rätt måste ringa facket i morgon!
Svar på tråden Intermittent anställning?