• supersötasilversara

Ska vi hjälpas åt? Fakta och erfarenhet om skaljackor!!

Jag vet att många med mig vill ha hjälp om vilka skalkläder man ska köpa till sina barn. Jag har varit runt i butiker och googlat och fått ren fakta om en del av de olika märkena som finns på marknaden, men sen spelar ju ERFARENHET och faktisk användning av jackornan (och skalbyxorna) stor roll också.

Så alla som har erfarenhet efter att ha använt skaljacka av något märke, skriv vad ni tycker! Eller har tips eller råd om något, så skriv det!

Själv har vi haft PO.P's skalplagg och varit 100% nöjda, de är smidiga, snygga och sitter jättebra. Men i år tänkte vi prova något annat märke, som är lite billigare men som kan fungera lika bra. Jag har tittat på FIX, EVEREST, Didriksons och även något märke på Kapp Ahl som sägs vara vattentätt med andasfunktion. Vad har du för erfarenhet av dessa?

Vattenpelare
    FIX: 6000 mm
    EVEREST: 5000 mm
    Didriksons: 3000 mm (eller var det 2000 mm) (Det står att det är vattenTÄTT)
    PO.P: 10000 mm

Här är en jättebra sida om skal- och regnplagg:
    http://uteungar.wordpress.com/2008/08/05/regnklader/

• Svar på tråden Ska vi hjälpas åt? Fakta och erfarenhet om skaljackor!!
  • Dr Mupp

Det jag testat är POP, Helly hansen, troll, nanook (bara byxan),

Pop
    + Snygga
    + Helt vattentät
    - Onödigt dyra
    - dåliga dragkedjor som är svåra för barn att dra upp.
    - Dum form på kapuschong
    - Dum form på byxavslut

Helly Hansen
    + Helt vattentäta 10 000 mm
    + bra dragkedjor
    + Helt ok pris
    + Bra kapuschong som ligger an mot huvudet
    + Förstärkta knän på byxorna
    - Inte så snygga

Troll
    + Snygg, klassis lock
    + Helt vattentät 5000 mm
    + Helt ok pris
    - Tajt resår runt handlederna
    - Kapuschong fäst med kardborrar

Nanook (Sympatex byxa)
    + Snygg
    + bra passform
    + Hållbar
    + Helt vattentät 10 000
    - Dyr
    - Numera dubbelstorlekar

• supersötasilversara

Vilken bra recension! Hur mycket kostar en jacka och en byxa från de där märkena? Troll är ett helt nytt märke för mig. Jag tycker att FIX verkar bra, pris och kvalité men rätt så klumpiga - men det är innan vi ens testat dom ute.

Fler med tips? Det är så bra tycker jag när man får höra folks egna erfarenheter, och ju fler som svarar desto bättre bild av de olika märkena

• SanTan

Jag var i valet och kvalet i år om jag skulle köpa FIX eller POP. Det blev jacka från POP och byxor från FIX. Jag tyckte jackan från POP var tunnare, smidigare och hon rörde sig lättare i den. (Gillade dessutom färgen bättre!) FIX var hård och klumpig.
    Men tog byxor från FIX då dessa har varit bra förr och var betydligt mycket billigare än POP....

Jag har inte stor erfarenhet av andra märken.

Har ett fleecefodrat galoonställ från Didriksson som är SUPERBRA! (Enligt oss!)

Men däremot gillar jag inte de ofodrade galonställen från Didriksson då dessa bara har knappar att stänga jackan med och ingen dragkedja.

Även Everest har fina skaljackor men dessa har jag ingen erfarenhet av. Tyckte de verkade lite hårda och klumpiga när jag kände på dem i affären.

Av de jag har titta på är POP absolut tunnast och smidigast.

• tessan27

Har bara erfarenhet av Po.ps skalkläder och är helnöjd med dem.

Nu vet jag inte om jag mins rätt men jag tror att det var så att ett plagg måste ha vattenpelare på 5000 för att överhuvud taget kallas för vattentätt... under det så är det endast vattenavvisande. Så frågan är ju hur stor skillnad det är mellan 5000 och 10000... om det gör en markant skillnad i hur mycket regn och vatten lek det tål... om det tar mycket längre tid för ett plagg på 10000 att gå igenom om alls än ett plagg med 5000...

Vill man skippa galonkläder helt ska man nog välja med högre vattenpelare. 

Själv är jag väldigt emot galonkläder framförallt  de som är fodrade med fleece... dessa andas ju inte över huvud taget och kan inte vara speciellt sköna att ha på sig... jag skulle ialla fall inte sätta på mig eller mitt barn något dyligt när det finns sköna skalkläder som tål vatten och andas. Bättre med lager på lager enligt mig.

Maja nov -05, bebis april -10, tesshe.blogg.se
  • supersötasilversara

Vi köpte idag skalställ från Everest efter mycket velande . Det blev 700kr/set och är ju bra då det är både jacka och byxa. Vattenpelaren är ju på 5000mm och jag upplevde att Everests skalplagg var mycket smidigare och tunnare (i mina ögon bättre ) än FIX skalkläder, de upplevde jag som "tunga" och osmidiga + att den rosa färgen (som dottern absolut vill ha kändes så tråkig. Det jag undrar över är om FIX's skalkläder håller sig torra i mycket blött väder och lek? Någon som haft dessa och vet?

Everests färger i år som vi köpte var rosa-mörkgrårutig/mönstrade och grön-mörkgrårutig/mönstrade med förstärkta knän och rumpa i mörkgrått. Tyckte först att de var lite för mycket men jag tror nu att de kan bli riktigt snygga och praktiska om de leker med sand och lera - för det kommer inte synas på kläderna

Jag blev väldigt intresserade av Trolls plagg, verkade jättebra och snygga. Till nästa säsong ska jag kolla mer på det.

I alla fall så är vi supernöjda med FIX's vinterkläder, de har verkligen hållit måttet + att de är snygga och sköna. Kan verkligen rekommenderas. Liksom PO.P's vinterkläder.

• lill tess

Såg att Kappalh hade skalkl'der nu i märket Kax...någon som tittat på dem?

• BigMama08

Hej!

Har haft Pop och Nanook. Har varit nöjd med båda. Pop skaljacka har varit lite smala över axlarna bara tycker jag. I tajtaste laget för min lille kille "modell större".

Nanook är super. Dyra men man kan använda dem länge och sälja dem till ett bra pris sen.

• Majuni

Har Pops skalkläder och tycker de är toppenbra, ett + är ju att det är jättebra andrahandsvärde, så i slutändan så är de från Pop billigare än skalkläder från tex Lindex och Kapp Ahl

• lill tess

Inhandlat skalkläder från kappalh. De var snygga och kändes smidiga. Blev medlem så jag fick 25% rabatt så det blev inte så dyrt .

Svar på tråden Ska vi hjälpas åt? Fakta och erfarenhet om skaljackor!!