• supersötasilversara

Ska vi hjälpas åt? Fakta och erfarenhet om skaljackor!!

Jag vet att många med mig vill ha hjälp om vilka skalkläder man ska köpa till sina barn. Jag har varit runt i butiker och googlat och fått ren fakta om en del av de olika märkena som finns på marknaden, men sen spelar ju ERFARENHET och faktisk användning av jackornan (och skalbyxorna) stor roll också.

Så alla som har erfarenhet efter att ha använt skaljacka av något märke, skriv vad ni tycker! Eller har tips eller råd om något, så skriv det!

Själv har vi haft PO.P's skalplagg och varit 100% nöjda, de är smidiga, snygga och sitter jättebra. Men i år tänkte vi prova något annat märke, som är lite billigare men som kan fungera lika bra. Jag har tittat på FIX, EVEREST, Didriksons och även något märke på Kapp Ahl som sägs vara vattentätt med andasfunktion. Vad har du för erfarenhet av dessa?

Vattenpelare
    FIX: 6000 mm
    EVEREST: 5000 mm
    Didriksons: 3000 mm (eller var det 2000 mm) (Det står att det är vattenTÄTT)
    PO.P: 10000 mm

Här är en jättebra sida om skal- och regnplagg:
    http://uteungar.wordpress.com/2008/08/05/regnklader/

• Svar på tråden Ska vi hjälpas åt? Fakta och erfarenhet om skaljackor!!
  • supersötasilversara
    lill tess skrev 2010-03-26 20:22:43 följande:
    Inhandlat skalkläder från kappalh. De var snygga och kändes smidiga. Blev medlem så jag fick 25% rabatt så det blev inte så dyrt .
    Det är ju kanon! Hur fungerar de?

Vi har testat skalplaggen från McKinley (OBS! Skrev fel i tidigare inlägg - det är plagg från Intersport - McKinley som vi köpt!) och de är jättesmidiga och barnen är torra.
  • lill tess

Har inte testat dem så mycket än men de satt bra på killen. Får se hur bra de tåler vatten framöver när han är på dagis och ute i vårvädret - regnet.

• Indianica

Min erfarenhet är att de flesta skalkläder håller barnet torrt, om det inte sitter i en vattenpöl vill säga, för de flesta skalkläder är ju inte gjorda för det, utan det handlar om att barnen ska hållas torra i sandlådan och i gräset.

Själv har jag dock en sjövild sjuåring som slog hål i sina Everestskalbyxor på EN dag, så de är inte slitstarka för en sjövild person, men dotterns everestskalbyxor höll fint hela säsongen (hon är mer stillsam). Sonen slog också hål i sina Didrikssons och Mc Kinley  skalbyxor relativt fort, så de märkena kan jag ju inte köpa till sonen, men de höll fint mot väta och passar stillsamma barn bättre!

Jag själv måste börja kika efter riktigt slitstarka skalbyxor till sonen och har funderat på Everests knäförstärkta varianter eller Trolls variant som ska ha slitstyrka 100 000 i Martindale, vilket ska vara väldigt bra. Busbyxan (www.busbyxan.se) har jag också läst mkt gott om på nätet, dock inte testat själv.

Skaljackor tycker jag är bra oavsett märke. De slits ju inte lika mycket då de sitter på överkroppen.

Om någon har tips på riktigt slitstarka skalbyxor blir jag jätteglad. Jag börjar tappa hoppet och återgår snart till galonisar där man kan tejpa över alla 1000 småhål sonen åstadkomme rpå en dag... *suck*

• Lucky
    Indianica skrev 2010-04-03 23:24:46 följande:
    Min erfarenhet är att de flesta skalkläder håller barnet torrt, om det inte sitter i en vattenpöl vill säga, för de flesta skalkläder är ju inte gjorda för det, utan det handlar om att barnen ska hållas torra i sandlådan och i gräset.Själv har jag dock en sjövild sjuåring som slog hål i sina Everestskalbyxor på EN dag, så de är inte slitstarka för en sjövild person, men dotterns everestskalbyxor höll fint hela säsongen (hon är mer stillsam). Sonen slog också hål i sina Didrikssons och Mc Kinley  skalbyxor relativt fort, så de märkena kan jag ju inte köpa till sonen, men de höll fint mot väta och passar stillsamma barn bättre! Jag själv måste börja kika efter riktigt slitstarka skalbyxor till sonen och har funderat på Everests knäförstärkta varianter eller Trolls variant som ska ha slitstyrka 100 000 i Martindale, vilket ska vara väldigt bra. Busbyxan (www.busbyxan.se) har jag också läst mkt gott om på nätet, dock inte testat själv.Skaljackor tycker jag är bra oavsett märke. De slits ju inte lika mycket då de sitter på överkroppen. Om någon har tips på riktigt slitstarka skalbyxor blir jag jätteglad. Jag börjar tappa hoppet och återgår snart till galonisar där man kan tejpa över alla 1000 småhål sonen åstadkomme rpå en dag... *suck*
    Har du provat Helly hansen? De är iaf förstärkta med typ bävernylon på knäna, har inte hunnit prova dotterns så mycket än men vinteroverallen var toppen, syns knappt på knäna att den är använd, och då kan jag säga att den är välanvänd, både vid skridskoåkning(där det ingår en del fall ) och vilda lekar på marken!
    Danielle i mitt hjärta!
  • supersötasilversara
    Indianica skrev 2010-04-03 23:24:46 följande:
     Busbyxan (www.busbyxan.se) har jag också läst mkt gott om på nätet, dock inte testat själv.
    Jag tycker att busbyxan vore något för din son, den verkar ju super och inte kostar den mycket heller!
  • Snart vår tur

Jag köpte Everest Skaljacka och byxa idag. Det var extrapris så 499:- för både jacka o bralla tyckte jag var ett kap. Detta ska hon ha till sin dagisstart efter sommaren. Hoppas nu att dessa håller måttet. Jag tyckte de såg bra ut..men har ingen erfarenhet. Första barnet!

• Dolphin

När använder man en skaljacka med skalbyxa mest? Är det på hösten och våren, inte under vintern va? Har ingen koll på hur varma de är när man har windstoppern under också? Det håller väl inte värmen på vintern va?
    Var inne i en POP butik och hon sa att framåt vintern kommer det andra skaljackor och byxor som är mer fodrade för att hålla värmen under vintern. Men då känns det onödigt att köpa båda två seten, eller?
    Första barnet för mig och han är nu 1 år, vet inte vad man ska ha för olika uppsättningar med utekläder till hösten och vintern. Kom gärna med massor av tips! =)

• Smilla75
    Dolphin skrev 2010-04-30 22:11:19 följande:
    När använder man en skaljacka med skalbyxa mest? Är det på hösten och våren, inte under vintern va? Har ingen koll på hur varma de är när man har windstoppern under också? Det håller väl inte värmen på vintern va?Var inne i en POP butik och hon sa att framåt vintern kommer det andra skaljackor och byxor som är mer fodrade för att hålla värmen under vintern. Men då känns det onödigt att köpa båda två seten, eller? Första barnet för mig och han är nu 1 år, vet inte vad man ska ha för olika uppsättningar med utekläder till hösten och vintern. Kom gärna med massor av tips! =)
    På vårt dagis har de redan tagit av mina barn skalkläderna (Stockholm) de sätter på dem fleeceställ istället eller bara kofta. Inte helt förtjust i det när man köpt dyra grejor på POP bla men de verkar tycka det är varmt (ca 13 grader nu)
  • isvinter

Är också på jakt efter bra ytterkläder, i september börjar vår (då 16 månaders) dotter på förskolan. Känner mig lite lost :).

Fler som vill svara?

• mm09

Hej!
    Galonisar eller skalplagg?
    Ett tips till dig som har barn på förskolan är att köpa skalkläder, antingen overall eller jacka och byxa, då slipper du fundera på om det blir regn eller inte, och släpa på galonisar i onödan.

En annan fördel är att man slipper tvätta så mycket. Förskolan vill inte ha sandiga kläder inomhus så då går det åt en omgång kläder utomhus och en inomhus, om man inte utöver galonisar även köper överdragsbyxor.

Galon blir kallt när det är blött och har man för mycket kläder blir man svettig och kall av det istället. En skaljacka funkar i alla väder och dessutom andas den. Den blir också prisvärd eftersom man kan använda den som en höst- och vinterjacka med rätt kläder under, t.ex. fleece.

Vilka skalkläder skall man välja?
    Skillnaden på att handla skalkläder som är väldigt billiga, t.ex. coop, jämfört med Nanook är att man tvättar bort det material som ger den höga vattentätheten på ett billigare plagg. Vattenpelaren kan vara densamma före tvätt, men efter är det avsevärt skillnad och det är också vad som syns på priset.

De dyrare kläderna brukar vara väldigt slitstarka också, jag har prövat både polarn o pyret och Nanook, men har tyvärr fått reklamera polarns pga av att de alltid har problem med något, t.ex. tejpade sömmar som gör hål i tyget, innertyget är av nylon och klarar inte kängor.

Nanook gör kläder i dubbelstorlek, så prislappen blir densamma i jämförelse med Polarn. Just nu såg jag att de hade rea på www.madeforkids.se Se om du hittar något där.

Till en 16-månaders kanske man inte vill lägga så mycket pengar och där hinner man nog inte tvätta bort vattentätheten men kommer man upp i 3-årsåldern så skulle jag absolut säga att barnen börjar slita ut kläderna.

Hoppas ni fått lite tips inför dagisstarten!
    /2-barnsmamman

• Dr Mupp
    Dolphin skrev 2010-04-30 22:11:19 följande:
    När använder man en skaljacka med skalbyxa mest? Är det på hösten och våren, inte under vintern va? Har ingen koll på hur varma de är när man har windstoppern under också? Det håller väl inte värmen på vintern va?
    Var inne i en POP butik och hon sa att framåt vintern kommer det andra skaljackor och byxor som är mer fodrade för att hålla värmen under vintern. Men då känns det onödigt att köpa båda två seten, eller?
    Första barnet för mig och han är nu 1 år, vet inte vad man ska ha för olika uppsättningar med utekläder till hösten och vintern. Kom gärna med massor av tips! =)
    mina använder skalkläderna vår-sommar-höst och milda vinterdagar. Vi kör med ofodrade kläderna och har isället fleece eller ullkläder under när det är kallare.
  • MammaTillFelicia

Hej! Vi har haft everest skalkläder förra året, fungerade super och min aktiva dotter blev inte blöt igonom- men har inte everest "bara" 3000mm? Vill minnas att de vi hade var det i allafall.
    I år har hon lindex fixkläder. Och de har också verkligen varit super, blir ju rätt biliga om man köper dem med 25% kupong. Känns lite rejälare än everests kläder, plus att de fanns i så fina färger och bättre vattenpelare.

Det jag har stört mig mycket på everest kläder (både byxor och overall) är att snöret som ska vara under foten lossnar HELA TIDEN! Ahhh sydde fast dem på overallen så jag skulle slippa bli tokig =)

Ang när man använder dem mest så tycker jag både höst och vår, och vid regn på sommaren, mina barn har inga galonkläder utan endast skalplaggen. Är det för kallt så har vi fleece/ullställ under. Kanonbra plagg helt enkelt!

• Lövan1977

Jag köpte helly hansen till min son på 4 år.....har haft dem tidigare sen han var ca 2år. Bra även under vintern med ett flecce ställ under. Tål vatten bra men man måste impregnera dem emellanåt......

Svar på tråden Ska vi hjälpas åt? Fakta och erfarenhet om skaljackor!!