• Danitra

Någon med erfarenhet av flaskmatning?

Jag har blivit rätt trött på den bristfälliga information som finns angående flaskmatning. Tillverkarna har ingen information om sina olika typer av ersättning på hemsidorna och från vården kan man få helt olika svar beroende på vem man frågar.

Så nu tänkte jag se om jag inte kunde sammaställa lite konkret information på en enkel blogg så att stackars flaskmatare inte behöver förlita sig till motsägelsefulla råd på FL eller BVC.

Har du något du vill dela med dig av? Något du tycker bör finnas med?

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av flaskmatning?
  • Danitra

Är det någon som kan komma med lite information om dom olika ersättningarna?

Pris, mängd i varje paket och även hur det skiljer sig från andra märken (tänker främst på t ex Lemolac, Nutramigen osv)
  • Danitra

Knuffar upp tråden!

Det är främst information om dom olika typerna av ersättning jag behöver nu. Pris och mängd per paket i första hand!
  • LillaFlingan

var precis in på bloggen.

värt att ta upp på sidan om nappflaskor är att man BÖR ha BPA fria flaskor..
    Esska säljer flaskor med BPA... och BPA fria.. (vet inte varför de har både och)..

MAM's är helt BPA fria, även deras nappar..

Ang ersättningar så ger NAN 2 inte mer mättnadskänsla, det enda som skiljer NAN1 och NAN2 åt är järnhalten. (kollade det noga då vi bytte, och mycket riktigt vår son blev inte ett dugg mättare).. ;)
    det extra järnet kan göra att bebisen blir hård i magen..

BRA initiativ om sidan tycker jag!:)

• Danitra
    LillaFlingan skrev 2010-03-24 11:03:24 följande:
    var precis in på bloggen. värt att ta upp på sidan om nappflaskor är att man BÖR ha BPA fria flaskor.. Esska säljer flaskor med BPA... och BPA fria.. (vet inte varför de har både och).. MAM's är helt BPA fria, även deras nappar.. Ang ersättningar så ger NAN 2 inte mer mättnadskänsla, det enda som skiljer NAN1 och NAN2 åt är järnhalten. (kollade det noga då vi bytte, och mycket riktigt vår son blev inte ett dugg mättare).. ;) det extra järnet kan göra att bebisen blir hård i magen.. BRA initiativ om sidan tycker jag!:)
    Tack för informationen!
    Ska lägga till det där om BPA.
    Angående NAN2 så är det här ett typiskt exempel på hur dumt det blir när man inte får bra information. Jag var också helt bestämd på att det bara innehöll mer järn men då kom någon och sa att hon minsann visste helt bestämt att det även innehöll något som mättade längre.
    Tyvärr har jag fortfarande inte fått svar från vare sig Nestle eller Semper angående information om deras produkter. Det enda sättet att få det verkar vara genom att tillhöra vården och därmed få ett lösenord. Så dumt!
  • shoreline

Skitbra initiativ! Jag fick noll information av bvc när jag tagit beslutet att sluta amma och ge ersättning. Ska kolla in bloggen  mer i kväll när jag har lite tid, men TUMMEN UPP!

• Danitra
    shoreline skrev 2010-03-24 11:11:28 följande:
    Skitbra initiativ! Jag fick noll information av bvc när jag tagit beslutet att sluta amma och ge ersättning. Ska kolla in bloggen  mer i kväll när jag har lite tid, men TUMMEN UPP!
    Tack!
    Jag hoppas att jag ska ha tid och energi att bygga upp den till en bra faktabank!
  • Trollet Ludenben

Rätt info om BPA ska du ha med tycker jag. Ingen hysteri om att man BÖR ha bpafria nappflaskor utan att det finns om ma känner att man vill ha det. Vi har både och och jag förlitar mig på detta jag skickar i länken här. Man får göra som man vill med det men jag tycker att du ska ha med fakta och inte folks åsikter vad man BÖR han och inte i detta fallet.

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Kemiska-amnen/Forpackningsmaterial/Bisfenol-A/

Älskade ungar
  • Danitra
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-24 11:36:18 följande:
    Rätt info om BPA ska du ha med tycker jag. Ingen hysteri om att man BÖR ha bpafria nappflaskor utan att det finns om ma känner att man vill ha det. Vi har både och och jag förlitar mig på detta jag skickar i länken här. Man får göra som man vill med det men jag tycker att du ska ha med fakta och inte folks åsikter vad man BÖR han och inte i detta fallet. www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Kemiska-a.../
    Jo, jag hade inte tänkt att bara skriva att BPA är farligt pga ett inlägg på FL. Bloggen är som sagt till för att förhindra att föräldrar får felaktig information från forum (och även vården). 
    Tack för länken, slv är en mycket bra källa till information när det gäller sådant här!
  • FrökenDecibel

Vilket underbart initiativ! Det gillas starkt! {#lang_emotions_laughing}

• Trollet Ludenben
    Danitra skrev 2010-03-24 11:40:57 följande:
    skitbra initiativ av dig det är mycket man undrar över gällande flaskmatning och det finns mycket felaktig info på forum.

Gällande NAN så är NAN2 mer järn. Men om man använder babysemp är det en annan sak för den innehåller risstärkelse för att öka mättanden. Dåligt att inte semper har produktinfo om ersättningar på deras sida
    Älskade ungar
Svar på tråden Någon med erfarenhet av flaskmatning?