• Danitra

Någon med erfarenhet av flaskmatning?

Jag har blivit rätt trött på den bristfälliga information som finns angående flaskmatning. Tillverkarna har ingen information om sina olika typer av ersättning på hemsidorna och från vården kan man få helt olika svar beroende på vem man frågar.

Så nu tänkte jag se om jag inte kunde sammaställa lite konkret information på en enkel blogg så att stackars flaskmatare inte behöver förlita sig till motsägelsefulla råd på FL eller BVC.

Har du något du vill dela med dig av? Något du tycker bör finnas med?

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av flaskmatning?
  • angeni

Nan1 kostar ca 54 kr och ger 2,8 liter färdigblandad ersättning.
    Nan2 kostar ca 110  och ger ca 7,7 liter färdigblandad ersättning.

Nan2 kan ger från födsel till barn som inte ammas.

Måtten på hur mycket barnet ska äta är bara riktlinjer, bebis väljer mängden mat vilket många inte verkar inse, utan många tror man måste följa mängden på förpackningen slaviskt.

Man kan blanda ersättning och ställa kallt i kylskåp max 24 timmar. för att sedan värma upp det vid ett senare tillfälle, redan värmd ersättning ska kastas.

Drickfärdig ersättning finns på tetror både Nan1 och Nan2 på 200 mls förpackningar, ca 8 kr styck.
    Nan2 finns även i 500 ml förpackning. Kostar ca 17 kr. Öppnad förpackning är hållbar i 24 timmar.

Pulvret i påsarna ska helst förbrukas inom 2 månader. Så bäst är att öppna en påse i taget och hålla upp i en burk.
    Mått medföljer varje förpackning.

Nappflaskor finns hur många som helst. Och hur många hål som helst på napparna.

Mams napppflaskor är lite dyrare än esska. Mams nappflaska gör att barnet inte får i sig så mycket luft. Har fungerat för oss på dottern iallafall. Provade vanlig en gång när vi hade glömt flaska och då fick hon världens magknip så tror faktiskt att deras flaskor uppfyller det den sägs ska göra.

Har ingen koll på Semper då vi använde Nan.

Jättebra initiativ för att det finns många som inte alls har någon koll alls på detta med ersättning

• angeni

Nu skrev jag fel.

Pulvret i påsarna ska användas inom 2 veckor och inte 2 månader som det jag skrev.

Men vi förbrukade 2 Nan1paket per vecka så det var inte så svårt att använda upp det.

• Mumin80

Angående Sempers ersättningar: Finns även Semper Bifidus, som man köper på apoteket. Den är bra om barnet är trögt i magen/förstoppat.

Det skulle vara bra att även skriva om dom olika tillagningsinstruktionerna som finns för olika ersättningar. Färdigblandade tetror räcker det ju att värma (och man behöver ju inte ens göra det om barnet går med på att äta rumstempererat). NAN 1 pulver blandar man i 37-gradigt vatten och serverar direkt. Bifidus blandar man i 70-gradigt vatten och låter sedan svalna till ätfärdigt. Vet inte hur det är med övriga produkter/tillverkare, men det vore ju kul om informationen om hur dom ska blanda fanns med.

Angående nappflaskor så är vi himla nöjda med Tommy tippee, också BPA-fria.

• Danitra
    Mumin80 skrev 2010-03-24 12:42:01 följande:
    Angående Sempers ersättningar: Finns även Semper Bifidus, som man köper på apoteket. Den är bra om barnet är trögt i magen/förstoppat. Det skulle vara bra att även skriva om dom olika tillagningsinstruktionerna som finns för olika ersättningar. Färdigblandade tetror räcker det ju att värma (och man behöver ju inte ens göra det om barnet går med på att äta rumstempererat). NAN 1 pulver blandar man i 37-gradigt vatten och serverar direkt. Bifidus blandar man i 70-gradigt vatten och låter sedan svalna till ätfärdigt. Vet inte hur det är med övriga produkter/tillverkare, men det vore ju kul om informationen om hur dom ska blanda fanns med. Angående nappflaskor så är vi himla nöjda med Tommy tippee, också BPA-fria.
    Jag tänker att man kan se det på paketet för behöver man veta det så beror det ju på att man köpt produkten. Men det kanske finns behov av att ha det på sidan?
  • Mumin80
    Danitra skrev 2010-03-24 12:53:43 följande:
    Jag tänker att man kan se det på paketet för behöver man veta det så beror det ju på att man köpt produkten. Men det kanske finns behov av att ha det på sidan?
    Det kan ju i alla fall finnas behov av att påpeka att det skiljer :) Sedan så kan det ju vara intressant om man som förälder vill jämföra produkterna. Såg en tråd där någon undrade angående hur man ska tillreda ersättningen om man vill laga den i förväg, enligt den tråden ska även vanlig semper blandas i vid 70 grader (vet inte om det är sant). Och då föredrar ju jag i alla fall NAN... Så det kan ju vara viktigt att ta upp, om tilllagningsinstruktionerna skiljer sig även mellan "vanliga" ersättningar, för då blir det ju konstigt när alla utgår från den ersättning dom själva använder och säger "gör så här" och "JAG gör såhär" när dom ska ge tips om praktiskt flaskmatning.
  • Danitra
    Mumin80 skrev 2010-03-24 15:22:57 följande:
    Det kan ju i alla fall finnas behov av att påpeka att det skiljer :) Sedan så kan det ju vara intressant om man som förälder vill jämföra produkterna. Såg en tråd där någon undrade angående hur man ska tillreda ersättningen om man vill laga den i förväg, enligt den tråden ska även vanlig semper blandas i vid 70 grader (vet inte om det är sant). Och då föredrar ju jag i alla fall NAN... Så det kan ju vara viktigt att ta upp, om tilllagningsinstruktionerna skiljer sig även mellan "vanliga" ersättningar, för då blir det ju konstigt när alla utgår från den ersättning dom själva använder och säger "gör så här" och "JAG gör såhär" när dom ska ge tips om praktiskt flaskmatning.
    Ja, det kan ju vara en bra idé!
  • Kazeer

Danitra:

Vilket jättebra initiativ!

Jag har också förundrats över att det finns så lite information på tillverkarnas hemsidor.

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • FannyGioia

Fantastiskt initiativ, Danitra! Vem vet, detta kanske kan hjälpa mig i framtiden om min amning inte fungerar eller känns bra. Några tips har jag tyvärr inte.

• Ninni68

Något att lägga till under "Hur går det till?" kan vara att diskning i maskin ersätter kokning. Detta stod dels i instruktionerna till min bröstpump och när jag senast låg på BB (maj 09) skrev barnmorskan ut ett dokument från Amningshjälpens sajt om hantering av bröstmjölk där det står att man kan diska i maskin istället för att koka.

Sen kan det ju vara bra att påpeka att Nan 3 (och Semper har väl något motsvarande) inte är ersättning. Vår BVC-sköterska varnade oss på föräldragruppen, hon hade nämligen haft ett barn som inte gick upp i vikt och hon förstod inte varför förrän föräldrarna berättade att de hade bytt från Nan 2 till Nan 3...

Själv har jag delammat båda mina barn, ettan pga inledande amningsproblem, tvåan enbart av praktiska skäl. Och jag tycker att du kan skriva även under "När man vill amma" att man inte måste välja det ena eller det andra, utan att delamning kan vara ett väl fungerande alternativ.

Svar på tråden Någon med erfarenhet av flaskmatning?