Inlägg från: Anna Paulita |Visa alla inlägg
  • Anna Paulita

höja bostadslånet för bilköp?

Mymlan L skrev 2010-03-24 16:46:43 följande:
    För att få låna ytterligare på bostaden måste ni nog kunna hänvisa till investering som behövs i bostaden.
    Vi har vänner som lade billånet på sin lägenhet så det stämmer inte alls.
    Jag vägrar bara vara mamma...
  • Anna Paulita

En annan sak jag tycker man ska ha i åtanke. Om detta inte är erat slutgiltiga boende kommer ni vilja flytta igen, och då kanske värdeökningen lägenheten fått är trevligt att kunna lägga in som handpenning i ett nytt boende.

Vi hade några vänner som hade lagt in 300 000 i sin lgh, sedan tog lån på lgh just för att köpa en bil för samma summa. När de sedan skulle sälja fick de inte en spänn i mellan och det var tom så illa att de gick back för detta var precis när marknaden började dala.

Jag skulle aldrig låna upp ett helt "utrymme" på en lägenhet för att köpa en bil. Dels för att det som sagt är bra att gå lite med plus för framtida flytt och dels för att man inte betalar av en lgh lika snabbt som en bil vilket kan leda till tråkiga konsekvenser. Fördelen är så klart att om man säljer sin bli får man kontanter, men då måste man ju använda dem (egentligen) att lägga på bostadslånet och jag tror att det är lätt att det går till ett ny bil.

Så tänker iallafall jag.

• Anna Paulita
    Tecken skrev 2010-03-25 08:58:08 följande:
    Vi fick inget topplån, räntan förändrades inte. Varför skulle man automatiskt få ett topplån för att man ökar på bostadslånet?Det blir billigare per månad att baka in billånet i bostadslånet, men det är ju för att det löper över så många år... Jag är inte heller bekymrad för att vi ska få igen de där 55.000kr som vi lade in i bostadslånet, nu har lägenheten gått upp ännu mer
    Men det beror ju på hur mycket man lade in från början och vad lgh är värd. TS har, förmodar jag topplån om de lånade till hela summan vad lgh kostade.

Gällande om man får tillbaka pengarna när man säljer beror ju på vad lägenheten var värd när man köpte den kontra nu. I dott fall kanske det lönar sig, men det är ju inte säkert det är så i TS fall. Det beror ju på när lägenheten inköptes och när den ska säljas.
Svar på tråden höja bostadslånet för bilköp?