• Miss Lau

höja bostadslånet för bilköp?

Vi har lånat 150.000 kr till en bil, och allt lades som lån med den bostadsrätt vi hade som säkerhet. Finns det låneutrymme (dvs att bostaden är värd mer än ni redan har lån på) och att ni har vettiga inkomster så brukar det sällan vara något problem. 

Men när man lånar till andra prylar är det viktigt att tänka på att öka amorteringen, annars blir det en dyr bil
  • Miss Lau

Det är egentligen rätt enkelt. Amorterar ni lika mycket som vid ett vanligt billån blir det billigast att lägga lånet med den lägsta räntan (vanligtvis blir räntan lägst med ett boende som säkerhet).  Nu har vi inget billån men jag skulle aldrig frivilligt välja att ta ett lån med en ränta på flera procentenheter mer bara för att ha ett separat s.k. billån. Men det är väl min snålgen som vill betala som lite som möjligt för saker och ting  

• Miss Lau
    Mummy skrev 2010-03-25 15:24:18 följande:
    Alexma Räntan måste inte alsl bli billigare om du lägger in det i ett bolån. Snitträntan ligger på 5%, vilket är mer än kanske 3,5% som de kan få på ett billån. Dessutom så löper ju tiden under betydligt längre tid, därför blir det billigare att lägga i ett annat lån
    Nu vet jag inte alls vilka siffror du blandar med. Men jag kan lova att boräntan (bottenlån) i princip alltid ligger under den ränta man får på ett billån. Däremot kan det ju vara så att man varit smart att binda billånet vid en bra tidpunkt och att det lånet därför är lägre än de bolån som är rörliga. Men det hade ju varit samma sak om du valt att binda bolånet vid samma tidpunkt. 
    Och du behöver ju inte ta det utökade bolånet på längre tid än billånet. Tvärtom blir det ju mer pengar att amortera för och då blir totalkostnaden ännu lägre. 
    Vårt bolån ligger förövrigt just nu på 1,3% och jag har svårt att tro att en bilfirma kan matcha det. 
Svar på tråden höja bostadslånet för bilköp?