• M Hellin

Opererad katt

Var med veterinären idag med två katter för att ta tandsten, det slutade med att en har de dragit en tand på, och den andra äldre katten har de dragit 4 tänder på.

Jag fick råd att ge blötmat i några dagar, stygnen i munnen skulle försvinna av sig själv.

Men nu till saken, ingen av katterna smakar ens på maten, de kom rusande som vanligt när jag öppnade burken, men luktade bara och gick sen därifrån. Borde jag blanda ut och ge i spruta eller kan jag avvakta tills veterinären öppnar imorgon igen? De är fortfarande lite vinglade efter narkosen, kanske det är nog med vatten till imorgon?

• Svar på tråden Opererad katt
  • Firehead

Det kan ta ett tag innan de äter efter en operation. Bara de har tillgång till färskt vatten så kommer de äta när de är hungriga och orkar äta.

• M Hellin

Tack, den som syddes mest drack nyss, men hann inte mer än vända om från skålen så kräktes han upp allithopa, blodblandat, vilket jag antar är naturligt då den ju är sydd i munnen, inte färskt blod, utan sånt som vart nere i magen och vänt. Har lagt ut några gamla handdukar på golvet i badrummet nu och ställt in en skål med lite blötmat och en vattenskål och låda så får de ligga i lugn o ro inatt.

• Firehead

Det låter bra det, lugn och ro är jätteviktigt! Får de vila ordentligt inatt så är de snart fit for fight igen. Med min kisse tog det en dag innan han åt, men sen var han igång som vanligt igen!

• M Hellin

Hade din katt dragit tänder också eller var den opererad rent generellt? Jag fick med något blötfoder som hette recovery, för de första dagarna, det skulle inte behövas så mycket av det.

• Firehead

Min katt har fått tänder utdragna flera ggr. Men vi har inte fått med ngt blötfoder. Det konstiga är att han velat ha sitt vanliga torrfoder bara någon dag senare. Men jag blötte upp den första veckan, tyckte det verkade göra för ont med torrfoder när han dragit ut fyra tänder. Usch det är så tråkigt att se de små liven efter en operation, men som tur är så repar de sej fort!

• LillTussa

Jag ger aldrig mina djur mat första dygnet efter nedsövning.

Katter äter när de är hungriga så jag tror inte du behöver vara orolig. Huvudsaken de har tillgång till vatten.
  • M Hellin

Nu är vi uppe igen, och katterna verkar mycket piggare, ska ställa fram lite mat när barnet är på dagis, så de får en chans att äta i lugn o ro.

• Firehead

Vad skönt! När de ätit och fått några timmar är allt som vanligt sen igen!

• M Hellin

Ok, katterna är pigga och vakna, men äta det tänker de minnsan inte göra, så jag blandade ut recovery maten jag fick och har fått i dem med spruta lite grann, det var en kamp utan dess like med den ena, medan den äldre efter 10ml verkade vilja ha mer, så jag la upp på en skål och han slickade lite ovanpå, men la sig sen o tvätta sig. Den andra som bara fått en tand dragen fräser bara han ser matskålen, och för att få i honom ur sprutan fick jag vira in honom i ett badlakan, som nu bara är trasor kvar av. Detta var på råd av veterinären för att få i dem något, behövde inte vara mycket, men de hade ju även fastat sen kvällen innan.

Svar på tråden Opererad katt