• Fredis

Blodförlust o LÅGT blodtryck

Jag har ända sedan en förlossning för 3 år sedan då min son föddes undrat över hur det var ställt egentligen. Jag förlorade 2,6 liter blod o hade då ett blodtryck på 60/omätbart. Hur allvarligt eller oallvarligt var det egentligen? Det kändes ju inte så bra även om jag förstod att det inte var livsfarligt på ngt sätt, men eftersom förlossningen i övrigt satt lite djupa spår i mig så känns det viktigt att veta. Och vårdpersoner har efteråt sagt att det är aldrig farligt med lågt blodtryck.. fast vet inte riktigt om jag tror dem..
    Och hur mkt blod kan man tappa utan att det blir farligt?
    Finns det ngn som vet lite kring sånt här?

• Svar på tråden Blodförlust o LÅGT blodtryck
  • mammageno

exakt dessa tankar hade jag själv, jag vet hur du känner det, och hur lite eller avvikade svar man får, jag vet inte heller ...Jag försvann, fick cirkulationssvikt vilket leder till chock som är livshotande och förlorade dryga 2 l iom mitt snitt.
    på nåt sätt kändes det viktigt länge, men det gör det inte längre, för det spelar ingen roll, jag kände det som jag dog och även om det inte var "verkligt" så kändes det som det, det är det enda som räknas, för att det skall inte behöva vara verklighet för att du skall ha rätt att känna så!

• SofiaD

Visst kan det vara farligt om man får så lågt blodtryck pga blodförlust! Konstigt att påstå nåt annat. Då gäller det att fylla på med blod eller vätska och få stopp på blödningen.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Fredis

mammageno: usch vilken obehaglig upplevelse , vad skönt att du kommit vidare och släppt tankarna. Det där lät verkligen inte kul alls..

Ja, jag tycker oxå konstigt att det var så undvikande, eller verkligen inte brydde sig nämnvärt. Jag fick påfyllning med först vanligt dropp, vilket inte hjälpte, sedan 1 liter plasma och sedan blod. Så hamnade jag på ngn medicinskt bb, men det var personalen usel och vårdade verkligen inte - lagom till jag kom hem därifrån fick jag en förlossningsdepression.. inte så konstigt kanske. Det mesta har jag lagt bakom mig, men är fortfarande undrande till det "fysiska", alltså frågan i trådstarten.

• Ungmamma83

jättefarligt med lågt bt är det inte men det kan bli allvarligt. jag har själv extremet lågt bt men det är ingen fara med mig.

så här står det på netdoktorn.se

"Lågt blodtryck är inte farlig om du inte får symptom av det, vilket är
    svimningar"

• SofiaD
    Ungmamma83 skrev 2010-03-24 00:23:22 följande:
    jättefarligt med lågt bt är det inte men det kan bli allvarligt. jag har själv extremet lågt bt men det är ingen fara med mig. så här står det på netdoktorn.se"Lågt blodtryck är inte farlig om du inte får symptom av det, vilket ärsvimningar"
    Men det är ju skillnad på ett lågt tryck orsakat av blödning och ett till vardags lågt tryck!
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • mammageno

Chock är ett livshotande tillstånd då blodvolymen i kroppen blir för liten, vilket gör att blodcirkulationen sviktar. Genomblödningen i kroppens vävnader blir då otillräcklig. Det gör att viktiga organ i kroppen hotas av syrebrist och riskerar att skadas så att livsviktiga funktioner störs.

Chock kallas även cirkulationssvikt, medicinsk chock eller skadechock.

Orsaker till chock

En person kan hamna i chock av flera orsaker. Begreppet chock kan delas in i:

Blödningschock, kallas även hypovolemisk chock. Blödningschock uppstår då mängden blod minskar så pass mycket att hjärtat inte klarar av att fylla ut kärlträdet. Denna typ av chock uppstår oftast på grund av inre eller yttre blödning. Symtom på chock Om du drabbas av chock blir huden blek, fuktig och kall eftersom blodkärlen i huden drar ihop sig och blodet omfördelas till livsviktiga organ. Andningen blir snabb och ytlig. Anafylaktisk chock, se ovan, kan ge astmaliknande andnöd. Pulsen blir oregelbunden, snabb och tunn på grund av det låga blodtrycket. Hjärtat måste slå snabbare när blodmängden minskar. Man blir törstig på grund av vätskebristen i kroppen.

Om chocken inte åtgärdas förvärras den ytterligare på grund av syrebrist i hjärnan. Huden blir askgrå, läppar och naglar blir blåaktiga. Det kallas även cyanos. Den skadade blir apatisk och frusen. Men man kan även bli rastlös och orolig. Till slut blir man medvetslös

• mammageno

Antagligen fick du en chock och här är det svart på vitt att det är livshotande, jag tyckte det hjälper att ta itu med och få ett avslut, då det förändrat mitt liv och mig som person.

• Fredis
    mammageno skrev 2010-03-24 10:31:07 följande:
    Chock är ett livshotande tillstånd då blodvolymen i kroppen blir för liten, vilket gör att blodcirkulationen sviktar. Genomblödningen i kroppens vävnader blir då otillräcklig. Det gör att viktiga organ i kroppen hotas av syrebrist och riskerar att skadas så att livsviktiga funktioner störs. Chock kallas även cirkulationssvikt, medicinsk chock eller skadechock.Orsaker till chock En person kan hamna i chock av flera orsaker. Begreppet chock kan delas in i: Blödningschock, kallas även hypovolemisk chock. Blödningschock uppstår då mängden blod minskar så pass mycket att hjärtat inte klarar av att fylla ut kärlträdet. Denna typ av chock uppstår oftast på grund av inre eller yttre blödning.Symtom på chock Om du drabbas av chock blir huden blek, fuktig och kall eftersom blodkärlen i huden drar ihop sig och blodet omfördelas till livsviktiga organ. Andningen blir snabb och ytlig. Anafylaktisk chock, se ovan, kan ge astmaliknande andnöd. Pulsen blir oregelbunden, snabb och tunn på grund av det låga blodtrycket. Hjärtat måste slå snabbare när blodmängden minskar. Man blir törstig på grund av vätskebristen i kroppen. Om chocken inte åtgärdas förvärras den ytterligare på grund av syrebrist i hjärnan. Huden blir askgrå, läppar och naglar blir blåaktiga. Det kallas även cyanos. Den skadade blir apatisk och frusen. Men man kan även bli rastlös och orolig. Till slut blir man medvetslös
    Tack snälla för all info!!! Jag har nog inte förstått att jag drabbades av chock, och, allt stämmer inte in, men mkt. Jag minns hur mina händer såg ut som om de vore döda, ljusgula o konstiga,liksom inga ådror och så. Läpparna var bleka. Och jag frös så jag skakade, var uttorkad, yr och svimningsbenägen förstås. Men jag tappade aldrig medvetandet.
    Tack igen för att du visade mig det här!
  • mammageno

Ingen orsak, jag vet hur det är att behöva förklaring. Det är välduígt viktigt för att gå vidare.

Jag hade behov av att få veta för att få avslut.

• lövet2

Jag åkte in med ambulansen vid ett missfall med störtblödning. När - som sköterskan sa - jag "tappade trycket", då slog de på sirener och blåljus och sa att det var Prio 1. I efterhand, när jag envisades med mina frågor, så fick jag veta att det varit livshotande. Men de sa också att om jag befunnit mig på sjukhuset och haft tillgång till blod, så hade situationen inte varit fullt lika allvarlig.

Svar på tråden Blodförlust o LÅGT blodtryck