• Pippilula

Somnar så tidigt på kvällen vilket ger tidig morgon

Hej

Jag har en son som är 4½ månad. Han sover bra på nätterna så jag ska inte klaga på det.
    Som det är nu så somnar han absolut senast kl 20 på kvällen och sover då för natten. Det innebär att han vill börja sin dag runt sex på morgonen. Det vill ju helst inte jag då... Jag tycker att klockan sex är för tidigt och skulle hellre se att han var vaken längre på kvällen och sov lite längre på morgonen.
    Han somnar som sagt senast kl 20 och då har vi ändå fått underhållt honom sen halv sju sju för att han inte ska somna redan då. Sen sover han till mellan 2-4 då han ammas och sen somnar om. I värsta fall vaknar han en gång till om han vaknar vid 2. Då vaknar han i så fall runt 4 och vill ammas igen. Sen sover han halvdant fram till runt 6.
    Han sover i sin egen säng och har alltid gjort det. Ibland får han komma till vår säng och sova en liten stund på morgonen, men det är inte alltid han vill sova med oss lite extra.

Han sover inte jättemycket på dagarna heller. ca 45 min på förmiddagen, 45 mitt på dagen och 45 minuter på eftermiddagen. När han sover på eftermiddagen så blir man ju gladast om han somnar vid fem och sover till halv sex sex, men det är ytterst sällan. Somnar han senare så sover han för natten, vilket gör att man har panik över sovningen på eftermiddagen varenda dag.

Finns det någon som har tips och råd eller som bara har det likadant och vill dela med sig?

• Svar på tråden Somnar så tidigt på kvällen vilket ger tidig morgon
  • Salt Groda

Kan bara berätta att med vår son har det inte spelat någon roll om vi har lagt honom senare, han vaknar samma tid på morgonen ändå. Vi höll också på att underhålla på kvällarna för att lägga senare tills jag kände att det var meningslöst. Vi började lägga honom kl.19 istället då man märkte att han var trött, och han vaknade mellan 6-7 (och tusen gånger på natten, men det är en annan historia). Skillnaden blev att han var gladare på morgonen om man lade honom tidigare!

Att din son vaknar kl.6 är nog bara att acceptera. De följer sin inre klocka. Men när man ändrar till sommartid så kanske han sover till 7 istället sen. Dessutom kan det ändras med åldern också, sömnmönstret förändras..

• KramKalas

har också en kille, iof bara 2½månad som börjat somna extremt tidigt. redan vid halv7 på kvällarna visar han täcken på att vilja somna för natten. I går kväll somnade han den tiden o nu sitter jag uppe med en pigg bebis sedan ett par timmar tillbaka. Har förhoppning om att han ska blir trött om en stund så vi kan krypa ner ett par timmar till. Att stiga upp 4 är inget jag känner mig road av. Iof kanske de blir lite bättre när vi byter till sommartid.*hoppas*

• Maia

Jag har inget emot att sonen vaknar tidigt då jag själv är en morgonmänniska. Han brukar nattas vid 18.00 och sover då till runt 06.00. Fast idag blev det lite väl tidigt, han vaknade 04.30. Hoppas han kan sova en liten stund innan dagis.

Jag kan ju gå hem och vila direkt men han får ju ingen vila förrän vid 12.00 på dagis.
  • Pippilula

Tack för era svar {#lang_emotions_laughing}.
    Spm du skrev Salt katt så är det väl bara att gilla läget. Det är lite trist bara för jag är en sån icke morgonmänniska. Samtidigt så är han ju en riktig solstråle på morgonen så det gör det ju lättare i alla fall.
    Man kan ju hoppas att sömnmönstret ändras lite sen.

KramKalas, det lät ju inget vidare att kliva upp 4{#lang_emotions_undecided}. Det är ju faktiskt natt fortfarande då. Hoppas den lille sover lite bättre framgent.

Lika till dig Maia, jag håller med 4.30 är ju för tidigt. Vad skönt att vara en sån morgonmäniska. Det är ju jättejobbigt att vara som jag. Jag kan sova hur länge som helst om jag får. Det är ju sjukt jobbigt att måste kliva upp vid sex sju.

Men som ni och jag skrev, det är väl bara att gilla läget. Han är ju glad och go alltid. Det får man väl se som bra då. Sen sover han ju bra på natten. Han är ju inte vaken stup i ett.

Funderar på att lägga honom i hans rum snart. Min sambo snarkar som tusan, så jag trot lilleman skulle sova bättre om han fick bo själv {#lang_emotions_smile}.

• Salt Groda

Jag är inte heller någon morgonmänniska, men efter 15 månader men en liten morgonpigg grabb så har jag vant mig och är inte lika mycket zombie kl 7 längre

Idag sov han ända till 7.30 och då kändes det nästan som sovmorgon, haha.
    Men jag och mannen tar varannan dag, och den som får sova länge måste ändå gå upp 8 för att vi ska hinna i ordning på morgonen. Men på helgen kan man sova lite längre en dag i alla fall.

Sen vaknar han fortfarande på natten 2-3 gånger i snitt. Men bättre än varannan timme som det var nästan hela första året. Ja, en liten sömnstrulare har man allt fått!

• Pippilula

Salt Katt - Ja det är skönt att ha en sambo som kan ge en lite sovmorgon. Jag har det på helgerna. Men då känns det nästan som man sover för mycket då, hahaha.

Halv åtta är ju helt ok tid att kliva upp ändå. Men vad jobbigt att han vaknar så mycket på nätterna. Hoppas han ändrar sig och vaknar mindre snart. Min lilleman vaknar tack och lov inte mer än max två gånger/natt i alla fall. Tur med det då {#lang_emotions_laughing}. Sen är han ju fortfarande ganska liten så det ändras säkert igen.

Det är konstigt ändå vad man kan vänja sig vid såna här saker som att vakna massor av gånger på natten. Tillslut blir det ju en del av livet.

• Maggimou

Har också en liten man som ska vakna sex. Omöjlig att söva om. Kl 19 så blir han dödstrött vare sej han sovit mellan 17-18 eller inte...

• Trillian80

Vi lägger vår son på snart 4 månader mellan kl 18-19, och han sover också oftast till kl 6 (med två uppvak/natt för mat), men ibland sover han till kl 7. Rekordet är 7:45 hittills! Och detta trots att vi lagt honom kl 18 :)

Viktigt att barnet får sova under dagen - sömn föder sömn. Sedan vi började få ordning på dagsömnen tycker jag att han sover bättre under natten. En utav lurarna ska helst vara längre än 45 minuter.
    Ett övertrött barn sover oftast sämre än ett barn som inte är det...

En ideal dag borde vara att han vaknar kl 7, tar första luren 8:30, andra luren 11:30 (helst två timmar), tredje luren 15:30 och sedan läggning 18-19. Du kan ju prova att lägga honom tidigare, det kan ta några dagar att vänja sig men så ska du se att han faktiskt sover bra ändå. Och då får du lite extra tid över om kvällarna och slipper kämpa så för att hålla honom vaken :)

• jossposs

båda våra barn har varit/är likadana....
    Stora tjejen som snart är fyra år vaknar fortfarande kring sex tiden, KAN sova till halv sju enstaka tillfällen.. men fram till sin två års dag sov hon till 05,15 varje dag.. DET Var två tuffa år.. så är nog bara att gilla läget, precis som att du är morgontrött. Du kommer vänja dig om han fortsätter vakna tidigt

• denlillablå

Låter som en väldigt exakt beskrivning av min dotter, hon har precis blivit 4 månader
    Håller med i vad som sagts här innan om att tidig läggning brukar vara optimalt. När vi provat att natta tjejen senare på kvällarna har det enbart resulterat i ännu tidigare morgnar. När vi nattar henne kl sju på kvällen så kan jag få sovmorgon till sju på morgonen. Om hon nattas efter åtta så vaknar hon nästan alltid kl fem. Har förstått det som att dom är "naturligt" inställda på att somna för natten ca kl 18.30-19.00.
    Har ni provat att natta honom när han börjar visa tecken på trötthet? Ofta är det ett "fönster" när man måste vara snabb med att få dom i säng för att dom inte ska bli övertrötta. Kan vara värt att testa några dagar och se vad som händer.

Tjejen har också sedan ca tre v sedan börjat sova sämre på dagarna. Sover väldigt exakt 40 min och börjar sedan gråta väldigt ledset. Har testat att bara låta henne vara men då blir hon klarvaken inom 5 minuter. Det som jag provat och som funkar bra är att jag lägger henne i vagnen när hon är halvvaken och ställer ut henne på altanen, hon somnar då på egen hand efter en kort stund. När 30 min gått så går jag dit och kollar läget och när hon börjar gny och vrida på sig så börjar jag gunga lätt på vagnen. Hon brukar då fortsätta sova. Detta tips fick jag från min "sömnbibel" (Somna utan gråt av Elisabeth Pantley) och det går ut på att man ska göra vad man kan (tex amma, vagga, erbjuda napp eller flaska...) för att barnet inte ska vakna till för mycket utan fortsätta sova. Efter en tid med samma regim så ska barnet förhoppningsvis kunna sova längre även utan hjälp. Har själv bara provat i några dagar men det funkar än så länge bra. Får hon bara sovit förbi de kritiska minutrarna kring 40 min så sover hon mycket bra sedan. Om hon vaknar efter 40 min så är hon pigg i ca 15 min och blir därefter väldigt gnällig och klängig. Och då är det bara att lägga henne för en ny vila.
    Dessutom sover hon mycket sämre på natten när dagsvilorna blir korta och dåliga så det kan absolut vara värt att lägga lite energi på att få till dagarna. Tjejens sovtider är 8-10, 12-14 och ca 14.30-17.30. Nattning ca kl 19. När vi lyckas få till detta så funkar det mesta väldigt bra, tex både humör och insomning. Tilläggas kan ju dock att det inte är alla dagar som det vill sig perfekt men sånt är livet

Hoppas att det kan vara till nån nytta

• Läntandelavendel

förlåt...men "mycket vill ha mer" stämmer så bra in här. Vill bara säga VAR NÖJD. Din bebis sover SKITBRA. Att gå upp kl 6 tycker jag inte du kan klaga på när din bebis sover så pass bra på natten. Och somnar kl 20 senast. Läs lite i forumet o kolla vilka problem andra har med sömnen. Försök uppskatta ditt bebisliv nu, vissa (som man själv) har bebisar som vaknar stup i kvarten hela nätterna och dessutom ska upp vid fem. och somnar vid 21. Så försök ta det lugnt o inse att din bebis sover skitbra.

• Maroschka

Håller med
    Sover han så bra på natten är det bara att vara jäkligt tacksam och att kliva upp kl 6 är ju liksom någon man får räkna med vare sig man vill eller inte när man har så små barn Eller ja...min 4 åring kliver upp kl 6 fortfarande

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~
Svar på tråden Somnar så tidigt på kvällen vilket ger tidig morgon