• Dargo

Åsikter om namnet Nila

Sitter och funderar över namn och har just snöat in mig på samiska namn då de klingar så vackert. Men jag undrar vad pojknamnet Nila väcker för associationer hos er? Låter det gubbigt, vackert, töntigt, elakt, snällt eller kaxigt? Vad tycker du?

• Svar på tråden Åsikter om namnet Nila
  • DenNamnbitne

Först trodde jag att det var ett flicknamn, men det är det ju inte

Jag tycker det låter intressant, och uttalet är ju väldigt fint! Ända felet är väl att det låter något feminint. Men det låter som en mycket snäll pojke tycker jag{#lang_emotions_tomte}

• Johans Pillerill

Det kan väl vara ett fint namn... inget jag själv skulle välja, men ser han ut som en Nila så ska han heta det också :)

Annars är ju det klassiska samiska dubbelnamn... Haft klasskompisar med helt sjuka sammansättningar... :) Det är lite charmigt i sig...

• c1ssi

Om vi hade fått en flicka så hade hon troligtvis fått namnet Nila. jag tycker att det är ett jättefint namn men jag tycker nog att det låter mer som ett flicknamn än ett pojknamn. Då jag älskar det namnet men fick en pojk så fick han heta Nile istället.

• Jamirl

Älskar flicknamnet Mila, så jag trodde det va ett tjejnamn

• emma enhörning

Nila på en pojk? Det hade jag aldrig gissat så därför måste jag nog säga att jag inte riktigt gillar det... De flesta namn som slutar på a är ju faktiskt flicknamn och jag tror att när folk ser namnet i exempelvis en klasslista tror de nog att det är en flicka. Kanske inte så jättekul att alltid se förvånade miner...
    Samidigt är det ju lite coolt... Men på en svensk pojk- nej!

• emma enhörning
    Jamirl skrev 2010-03-25 23:09:23 följande:
    Älskar flicknamnet Mila, så jag trodde det va ett tjejnamn
    Det heter min dotter!
Svar på tråden Åsikter om namnet Nila