Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Slå sitt barn på fingrarna?

När man tror att man behöver daska barnen i rumpan för att de ska lyssna eller smiska dem på fingrarna för att de ska lära sig nåt, ja då har man helt enkelt misslyckats som förälder. När man tror att man behöver slå sina barn för att fostra dem så har man brustit i sitt föräldrarskap.

Jag har haft den här diskussionen massvis med gånger förr och argumenten för att slå är alltid samma; "ingenting annat funkar".  Dessutom hävdar dessa lobbyister att vi andra, som inte kränker våra barn, kommer få ouppfostrade skitungar som inte vet rätt från fel. "Herregud ba, ungarna behöver ju disciplin!" som om disciplin och aga gick hand i hand.

Lata fantasilösa idioter.

Vad hände med respekt? Varför anser man som vuxen att man har rätt att agera envåldshärskare? Varför anser man att barns rätt till att bli bemötta som jämlikar inte ska tas på allvar? Varför inte ta vara på barns naturliga sammarbetsvilja?

För att ett barn ska lära sig lyssna på dig så behöver DU föregå med gott exempel. Hur ska ditt barn lyssna, respektera eller tycka det du säger är viktigt om du inte lyssnar och tar barnets åsikter och känslor på allvar? För att få respekt så måste man först ge respekt. Det finns inga genvägar. Så enkelt är det.
    Sure, jag förstår att man ibland som stressad, trött småbarnsförälder kan ställas inför något som får det att brista helt. Man är ju bara människa. Ibland begås det misstag.

Och visst förstår jag att man i farliga situationer kan reagera instinktivt och lappa till ungen. "Så du skulle hellre låta din unge bli påkörd!?" (nej, jag utdelar hellre ett knytnävsslag i ungens fejja - men jag planerar att motverka att situationen ens uppstår)

Men det är en enorm skillnad på att göra fel och veta om det (för att sen be om ursäkt) och att hävda sin rätt att slå och göra det i syfte att fostra. Det senare är oursäktligt.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Hela havet stormar skrev 2010-03-25 19:32:58 följande:
    Men vad är det du skriver. Människa. Jag som är din stora fan. Ett knytnävsslag i ansiktet. Är du från vettet? Hur skulle ett knytnävsslag i ansiktet få ett barn att undgå att bli överkört?? Ett knytnävsslag??? Skulle aldrig ens drömma om att utdela ett knytnävsslag till någon. Allra minst ett barn.Att rycka tag det i armen om det rusat åstad mot en väg är mer rimligt. Men helst ska barnet inte rusa åstad över huvud taget. Åtminstone inte i närheten av vägar.
    du totalmissade min poäng. Verkligen. Om valet stod mellan att utdela ett knytnävsslag eller att mitt barn blev påkörd så skulle jag välja det första. Det var ett extremexempel för att illustrera min poäng.
  • Lady Dahmer
    Pormoicheia skrev 2010-03-25 20:02:51 följande:
    För att göra det enklare (?)Om du fick välja (och var tvungen att välja) vilket skulle du ta.Ett barn med blåöga eller ett överkört sådant?Det är lite så hon menar (och det är jag rätt säker på)Bara för att man väljer pest över kolera så innebär inte det att man vill ha det...
    skönt att bli förstådd. jag trodde jag var extremt tydlig.
  • Lady Dahmer
    Hela havet stormar skrev 2010-03-25 20:09:36 följande:
    Jo, men det var helkonstig liknelse för mig. Bara tanken på att ge ett barn ett knytnävsslag. Varför välja sånt som exempel. Finns inget läge där det skulle kunna förhindra en olycka. Bara dumheter.Lägen där man får rycka tag i ungen och göra illa armen kan jag tänka mig.Inga lägen där det är någon poäng med att slå på fingrarna kan jag heller tänka mig.Märker ni att ni får en reflex att slå. Sök hjälp! Den finns. Nog sagt från min sida.
    men snälla du. Det var en extremliknelse. För att visa att jag är beredd att göra vad som helst för att skydda mitt barn från skada, men att det fortfarande inte är nåt att sträva efter.

Ett argument man ofta möter i diskussioner om aga är "jaha så du låter hellre ditt barn bli påkörd då eller?!!!" eller "så då vill du hellre att ditt barn bränner sig på spisen?" när man säger att man absolut aldrig skulle rycka i armar eller slå på fingrar. Och då påpekar jag att måste jag välja så väljer jag hellre att slå mitt barn, hårt som fan om det krävs, än att hon far riktigt illa.

Det är samma sak i diskussioner om vegetarianism; "jaha så du skulle hellre låta ditt barn svälta ihjäl än att döda en ko då?!" - nej, jag skulle hellre slita huvudet av en flock kattungar än att låta min unge svälta, men det innebär ändå inte att jag tycker det är ok.
  • Lady Dahmer
    Hela havet stormar skrev 2010-03-25 20:11:02 följande:
    Nejdå, jag förstod din poäng men ditt exempel var bara dumt. Sorry, men just dig ställer jag lite högre krav på. Det är en komplimang.
    vad är det för krav du har på mig menar du? Vad är det som är dumt med min poäng?
  • Lady Dahmer
    Hela havet stormar skrev 2010-03-25 20:09:36 följande:
    Jo, men det var helkonstig liknelse för mig. Bara tanken på att ge ett barn ett knytnävsslag. Varför välja sånt som exempel. Finns inget läge där det skulle kunna förhindra en olycka. Bara dumheter.Lägen där man får rycka tag i ungen och göra illa armen kan jag tänka mig.Inga lägen där det är någon poäng med att slå på fingrarna kan jag heller tänka mig.Märker ni att ni får en reflex att slå. Sök hjälp! Den finns. Nog sagt från min sida.
    jag tror inte alls du förstod liknelsen. Jag menade nämligen inte att det skulle finnas en verklig situation där det var nödvändigt.
  • Lady Dahmer
    Pormoicheia skrev 2010-03-25 20:17:43 följande:
    Fast det handlade inte så mycket om att förhindra en olycka, utan snarare en reflex p.g.a. ilska och rädsla (om än en väldigt dålig sådan)Jag gör hellre ett misstag gentemot mina barn snarare än att de skadar sig väldigt illa.Misstag går oftast att reparera skadan av , det gör däremot inte alltid skador orsakade av farligare saker.Bara för att jag säger att jag hellre skulle snärta mitt barn på fingrarna än att det skär av sig fingrarna eller skadar händerna så pass att de blir obrukbara så skulle jag ju inte välja att snärta barnen på fingrarna i uppfostringssyfte.
    precis
Svar på tråden Slå sitt barn på fingrarna?