Madzo skrev 2010-03-24 14:42:32 följande:
Vi började när vår dotter va omkring 2 år. Vi hade en potta innan åxå, men det va först i höstas när hon fyllde två som vi verkligen gjorde slag i saken. Först gallskrek hon bara man satte henne på pottan, hon va livrädd. Så vi tog det sakta men säkert & idag kissar hon på pottan hemma & hos sin mormor & morfar :)Jag fundera lite på hur man går vidare. Jag "litar på" att hon här hemma säger till när hon är kissnödig & hon själv har även bevisat att det funkar lika bra hos mormor & morfar. Men hur gör man med dagis? Dom säger att dom brukar fråga henne där om hon vill sätta sej på pottan, men att hon då svarar "kan göra det imorgon" & vill ha blöjan på sej.Jag vet att hon kan, & jag litar som sagt på att hon faktiskt säger till. Har svårt att tro att nått skulle komma i "ohappa" nu faktiskt. Hur gör ni med dagis & allt? Jag skulle vilja att dom tar tag i det där & verkigen försöker på dagarna. Men dom verkar låta henne vara bara för att hon själv säger att hon inte vill..
vi är ju inte i dagis-situationen än men kan du inte berätta för personalen om hur du känner? Deras jobb är ju att göra vårt jobb som föräldrar när vi inte är där, så det borde gälla samma regler som ni har hemma.
Min gubbes syster fick barn 4 månader efter oss & hon vägrade att bajsa i blöjan redan när hon var 6 månader så de satte henne över toakanten & med tiden har det slutat med att hon är helt blöjfri-även på natten, å hon är ju nu 19 månader. Men jag vet att de på dagis följer henne till toaletten då & då, för hon glömmer bort att säga till när hon har så roligt på dagis.