• morskutt

När började ni potträna era barn?

Min son är 2,5 år och vill inte använda pottan ännu. Han stoppar in den i tvättmaskinen när jag föreslår att han ska använda den.  Jag har även köpt en toasits åt honom men han vill inte använda den heller. Så för tillfället har jag lagt ner mina försök att få honom "rumsren".

Vid vilken ålder började ni potträna era barn och hur snabbt blev de blöjfria (förutom natten)?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När började ni potträna era barn?
  • fruis

Gjorde ett första försök vid 2,5 trots att barnet inte visat något som helst intresse. Gick inte alls, barnet fick panik av att gå utan blöjor. Först ett år senare gick hen med på att gå utan blöja och då var hen torr både dag och natt på typ två dagar. Var 3 år och 9 månader så jag hade hunnit oroa mig många gånger innan dess.

Barn nr 2 var mycket mer villig att sluta med blöja så det lade vi ner vid 2,5 också. Dag- och nattorr på en vecka cirka men kissar fortfarande på sig på natten kanske en gång i veckan. Jag tvättar hellre än har nattblöja när det inte är mer ofta än så som det sker olyckor.

• BlommyNess12

Vi började träna lite när han var typ 13 månader. Nu är han 1,5 år, inte torr ännu men vi tänkte träna mer till sommaren nu.

• augustisten

Vi köpte potta när han var ca 1,5 och hade i badrummet. Sedan köpte vi toasits när han var kring 2... han vasade precis som er son inget intresse alls och att "sätta honom där en stund" var ett rent skämt. Han var borta på två röda :)

Sedan bestämde han själv att han skulle sluta med blöja på julafton och sedan var han dagtorr på bara ett par dagar. Under de första veckorna ville han ha blöja när han skulle bajsa, men sedan släppte det med.

Vi gjorde egentligen ingenting - han fixade det helt själv - men jag svarade 3 år...

• Mamma till V och E

Vår son som är 13 månader idag bajsar på toaletten (om han inte är magsjuk och har diarré då hinner vi inte alltid).

Vi började göra oss bekanta med toaletten redan när han var 7-8 månader och han bajsade då och då. Från årsskiftet har vi endast bytt bajsblöjor när han varit sjuk. Kissar gör han fortfarande i blöjan, det får vi ta som ett projekt till sommaren.

Viktigt att påpeka är att vi inte "tränat" honom utan mer läst av hans signaler för när han behöver gå på toaletten. Med tiden har han börjat kunna hålla sig lite längre. 

• tuggummigirl

Min dotter började dra ner sin blöja när hon var 18 månader så vi köpte en potta då, men det har inte gått jättebra med pottan då hon upptäckte att dockorna kan ju kissa där, så den är mer lek för henne, men toasitsen som vi köpte fungerar bra. Hon brukar använda trosor när vi bara är hemma & inte gör något särskilt för hon kissar igenom trosorna nästan varje gång - fast vi tjatar på henne att hon ska säga ifrån så vi kan hjälpa henne till toan.
    Men nu är hon 2 år om 1 månad & hon är fortfarande inte blöjfri men nu säger hon till när hon t.ex badar eller så. & om hon bajjat i blöjan så säger hon oxå till. Det börjar gå framåt alltså men det är nog lättare till sommaren.

• Madzo

Vi började när vår dotter va omkring 2 år. Vi hade en potta innan åxå, men det va först i höstas när hon fyllde två som vi verkligen gjorde slag i saken.

Först gallskrek hon bara man satte henne på pottan, hon va livrädd. Så vi tog det sakta men säkert & idag kissar hon på pottan hemma & hos sin mormor & morfar :)

Jag fundera lite på hur man går vidare. Jag "litar på" att hon här hemma säger till när hon är kissnödig & hon själv har även bevisat att det funkar lika bra hos mormor & morfar. Men hur gör man med dagis? Dom säger att dom brukar fråga henne där om hon vill sätta sej på pottan, men att hon då svarar "kan göra det imorgon" & vill ha blöjan på sej.

Jag vet att hon kan, & jag litar som sagt på att hon faktiskt säger till. Har svårt att tro att nått skulle komma i "ohappa" nu faktiskt. Hur gör ni med dagis & allt? Jag skulle vilja att dom tar tag i det där & verkigen försöker på dagarna. Men dom verkar låta henne vara bara för att hon själv säger att hon inte vill..

• tuggummigirl
    Madzo skrev 2010-03-24 14:42:32 följande:
    Vi började när vår dotter va omkring 2 år. Vi hade en potta innan åxå, men det va först i höstas när hon fyllde två som vi verkligen gjorde slag i saken. Först gallskrek hon bara man satte henne på pottan, hon va livrädd. Så vi tog det sakta men säkert & idag kissar hon på pottan hemma & hos sin mormor & morfar :)Jag fundera lite på hur man går vidare. Jag "litar på" att hon här hemma säger till när hon är kissnödig & hon själv har även bevisat att det funkar lika bra hos mormor & morfar. Men hur gör man med dagis? Dom säger att dom brukar fråga henne där om hon vill sätta sej på pottan, men att hon då svarar "kan göra det imorgon" & vill ha blöjan på sej.Jag vet att hon kan, & jag litar som sagt på att hon faktiskt säger till. Har svårt att tro att nått skulle komma i "ohappa" nu faktiskt. Hur gör ni med dagis & allt? Jag skulle vilja att dom tar tag i det där & verkigen försöker på dagarna. Men dom verkar låta henne vara bara för att hon själv säger att hon inte vill..
    vi är ju inte i dagis-situationen än men kan du inte berätta för personalen om hur du känner? Deras jobb är ju att göra vårt jobb som föräldrar när vi inte är där, så det borde gälla samma regler som ni har hemma.
    Min gubbes syster fick barn 4 månader efter oss & hon vägrade att bajsa i blöjan redan när hon var 6 månader så de satte henne över toakanten & med tiden har det slutat med att hon är helt blöjfri-även på natten, å hon är ju nu 19 månader. Men jag vet att de på dagis följer henne till toaletten då & då, för hon glömmer bort att säga till när hon har så roligt på dagis.
  • SeTa

Jag har inte pottränat något av mina barn. De har själva tagit initiativet till att bli torra.

• annca
    SeTa skrev 2010-03-24 15:01:04 följande:
    Jag har inte pottränat något av mina barn. De har själva tagit initiativet till att bli torra.
    Samma här med dottern. Sonen är bara 1 än, så vi får väl se.

Hon fick en pottstom i julklapp strax innan hon fyllde 2, men började använda den regelbundet när hon vra 2,5 och när hon var 3 var hon blöjfrí både dag och natt.
    Ta i trä, men hon har *aldrig* haft någon "nattolycka", och väldigt väldigt få på dagen. Tror det beror på att hon fick ta det helt i sin egen takt.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden När började ni potträna era barn?