• Väntan på en liten

Snabbt svar på provsvar tack

Är detta bra värden?

LH 2,8
    FSH 4,6
    Prolaktin 13
    Prog 7,9

Måste få veta

Längtar...
  • Svar på tråden Snabbt svar på provsvar tack
  • Jezamine

Du får väl fråga din läkare.

Avstängd tills vidare
  • Pimpinellan

LH= bra
    FSH= bra
    Prolaktin= stämmer inte alls med de referensvärden jag fick så jag kan inte svara. Mina ref.värden: bör ligga under 560
    Progesteron= inte bra. Ska ligga på minst 20 för att man ska kunna säga att ägglossning skett. Lite märkligt när de andra värdena var bra utom då prolaktinet som jag inte vet.
    Dessutom bör du kolla TSH. Det bör ligga på max 2,0.

• Väntan på en liten
    Pimpinellan skrev 2010-03-24 14:01:40 följande:
    LH= braFSH= braProlaktin= stämmer inte alls med de referensvärden jag fick så jag kan inte svara. Mina ref.värden: bör ligga under 560Progesteron= inte bra. Ska ligga på minst 20 för att man ska kunna säga att ägglossning skett. Lite märkligt när de andra värdena var bra utom då prolaktinet som jag inte vet.Dessutom bör du kolla TSH. Det bör ligga på max 2,0.
    Tack Pimpinellan du är en ängel, vet du det? Du har hjälpt mig förr och dina svar lugnar mig faktiskt.

Men om Prolaktin ska ligga under 560 och jag hade 13 så måste det vara bra ju.

TSH har jag tatt samt även T4 och T3 och TSH var på 4,4 och T4 på 7 och T3 normalt. Äter Levaxin 25 ug per dag. Väntar på spolning nu och hoppas verkligen slippa IVF, men annars blir jag uppskriven för det och så väntan 1,5-2 år.
    Längtar...
  • Lalalong

Googlade och hittade

LH Referensvärde
    Kvinnor:
    Follikelfas:    2,4-12,6 IU/L

Ovalutionsfas:    14,0-95,6 IU/L

Lutealfas:    1,0-11,4 IU/L

Postmenopaus:    7,7-58,5 IU/

FSH Referensvärde
    Kvinnor:

Follikelfas:    3,5-12,5 IU/L

Ovalutionsfas:    4,7-21,5 IU/L

Lutealfas:    1,7-7,7 IU/L

Postmenopaus:    25,8-134,8 IU/L

Prolaktin referensvärde
    Kvinnor:    63-466 mIU/L

Prog hittade jag inte på den listan.

Prolaktinet är ju lågt! Det är dock om det är för högt som det kan ställa till det när man vll bli gravid. Jag har själv väldigt lågt p.g.a. att jag har en skadad hypofys. Har inte haft problem att bli gravid, men däremot att amma eftersom prolaktin är det hormon som producerar bröstmjölk.

Klara 060504, Alva 100117
  • Väntan på en liten
    Lalalong skrev 2010-03-24 14:11:22 följande:
    Googlade och hittade LH ReferensvärdeKvinnor:
    Postmenopaus:    7,7-58,5 IU/FSH ReferensvärdeKvinnor:
    Postmenopaus:    25,8-134,8 IU/LProlaktin referensvärdeKvinnor:    63-466 mIU/LProg hittade jag inte på den listan. Prolaktinet är ju lågt! Det är dock om det är för högt som det kan ställa till det när man vll bli gravid. Jag har själv väldigt lågt p.g.a. att jag har en skadad hypofys. Har inte haft problem att bli gravid, men däremot att amma eftersom prolaktin är det hormon som producerar bröstmjölk.
    Vad ställer lågt prolaktin till med då? Hon gyn sa att det såg bra ut, men nu undrar man ju? Jag har kämpat lång tid att bli med barn.
    Längtar...
  • Lalalong
    Väntan på en liten skrev 2010-03-24 14:14:45 följande:
    Googlade och hittade LH ReferensvärdeKvinnor:
    Postmenopaus:    7,7-58,5 IU/FSH ReferensvärdeKvinnor:
    Postmenopaus:    25,8-134,8 IU/LProlaktin referensvärdeKvinnor:    63-466 mIU/LProg hittade jag inte på den listan. Prolaktinet är ju lågt! Det är dock om det är för högt som det kan ställa till det när man vll bli gravid. Jag har själv väldigt lågt p.g.a. att jag har en skadad hypofys. Har inte haft problem att bli gravid, men däremot att amma eftersom prolaktin är det hormon som producerar bröstmjölk.Vad ställer lågt prolaktin till med då? Hon gyn sa att det såg bra ut, men nu undrar man ju? Jag har kämpat lång tid att bli med barn.
    Som sagt, jag har problem att amma. Men jag vet inte hur lågt jag har riktigt, om det ligger ännu lägre.
    Har som sagt en hypofysskada så jag har underproduktion av flera hormoner och minns inte vad jag har för värden på allt . Förutom amningen ställer det inte till med något.
    Klara 060504, Alva 100117
  • Pimpinellan
    Väntan på en liten skrev 2010-03-24 14:10:51 följande:
    Tack Pimpinellan du är en ängel, vet du det? Du har hjälpt mig förr och dina svar lugnar mig faktiskt.Men om Prolaktin ska ligga under 560 och jag hade 13 så måste det vara bra ju. TSH har jag tatt samt även T4 och T3 och TSH var på 4,4 och T4 på 7 och T3 normalt. Äter Levaxin 25 ug per dag. Väntar på spolning nu och hoppas verkligen slippa IVF, men annars blir jag uppskriven för det och så väntan 1,5-2 år.
    Tack själv! Jag vet inte om lågt prolaktin kan ställa till det för att bli gravid så det får du googla tror jag. Ditt TSH är alldeles för högt däremot. Har du gått på 25 mg länge? Tagit nya prover? Jag hade den dosen i början och mitt TSH sänktes inte ett dugg! Ökade till 50= sänktes,men gick upp igen. Höjde till 75 och nu ligger jag på runt 1,0 sen minst ett halvår. 0,8 för en vecka sen.
  • Väntan på en liten
    Lalalong skrev 2010-03-24 14:16:21 följande:
    Som sagt, jag har problem att amma. Men jag vet inte hur lågt jag har riktigt, om det ligger ännu lägre. Har som sagt en hypofysskada så jag har underproduktion av flera hormoner och minns inte vad jag har för värden på allt . Förutom amningen ställer det inte till med något.
    Okej så det är amningen ffa som ställer till det. Humm, jag som hoppas kunna helamma 6 mån åtminstone och sedan delamma 6 månader till. Ska ta upp detta med min gyn när jag ska dit på spolningen.

Hypofysskada skriver du. Är det hypothyreos du har?
    Längtar...
  • Väntan på en liten
    Pimpinellan skrev 2010-03-24 14:22:50 följande:
    Tack själv! Jag vet inte om lågt prolaktin kan ställa till det för att bli gravid så det får du googla tror jag. Ditt TSH är alldeles för högt däremot. Har du gått på 25 mg länge? Tagit nya prover? Jag hade den dosen i början och mitt TSH sänktes inte ett dugg! Ökade till 50= sänktes,men gick upp igen. Höjde till 75 och nu ligger jag på runt 1,0 sen minst ett halvår. 0,8 för en vecka sen.
    jag vet att mitt TSH är för högt och det oroar mig hur lång tid det tar att få ner det på normal. Tror det är det som sätter käppar i hjulet för mig för vi har prickat in ÄL precis nu varje gång, men mitt TSH ger mig en oregelbunden eller ingen ÄL alls också. Nu i mars så hade jag dock trådiga äl flytningar och positiv äl test så förhoppningsvis.

Jag ätit 25 ug i 5 veckor nu, skulle tatt nya prover förra veckan, men gyn hade glömt skicka remiss så den kom idag så ska ta nya prover imorgon.
    Längtar...
  • Pimpinellan
    Väntan på en liten skrev 2010-03-24 14:29:59 följande:
    jag vet att mitt TSH är för högt och det oroar mig hur lång tid det tar att få ner det på normal. Tror det är det som sätter käppar i hjulet för mig för vi har prickat in ÄL precis nu varje gång, men mitt TSH ger mig en oregelbunden eller ingen ÄL alls också. Nu i mars så hade jag dock trådiga äl flytningar och positiv äl test så förhoppningsvis.Jag ätit 25 ug i 5 veckor nu, skulle tatt nya prover förra veckan, men gyn hade glömt skicka remiss så den kom idag så ska ta nya prover imorgon.
    Ditt progesteronvärde på bara 7,9 visar ju att äl uteblev den gången i alla fall och utan äl= ingen chans. Hoppas TSH gått ner nu annars får du öka dosen och ta nya prover igen om 5-6 veckor Dte brukar ta tid att få ett stabil TSH. Har tagit mig 1,5 år.
Svar på tråden Snabbt svar på provsvar tack