• Lalalong

Snabbt svar på provsvar tack

Googlade och hittade

LH Referensvärde
    Kvinnor:
    Follikelfas:    2,4-12,6 IU/L

Ovalutionsfas:    14,0-95,6 IU/L

Lutealfas:    1,0-11,4 IU/L

Postmenopaus:    7,7-58,5 IU/

FSH Referensvärde
    Kvinnor:

Follikelfas:    3,5-12,5 IU/L

Ovalutionsfas:    4,7-21,5 IU/L

Lutealfas:    1,7-7,7 IU/L

Postmenopaus:    25,8-134,8 IU/L

Prolaktin referensvärde
    Kvinnor:    63-466 mIU/L

Prog hittade jag inte på den listan.

Prolaktinet är ju lågt! Det är dock om det är för högt som det kan ställa till det när man vll bli gravid. Jag har själv väldigt lågt p.g.a. att jag har en skadad hypofys. Har inte haft problem att bli gravid, men däremot att amma eftersom prolaktin är det hormon som producerar bröstmjölk.

Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    Väntan på en liten skrev 2010-03-24 14:14:45 följande:
    Googlade och hittade LH ReferensvärdeKvinnor:
    Follikelfas:    2,4-12,6 IU/L
    Ovalutionsfas:    14,0-95,6 IU/L
    Lutealfas:    1,0-11,4 IU/L
    Postmenopaus:    7,7-58,5 IU/FSH ReferensvärdeKvinnor:
    Follikelfas:    3,5-12,5 IU/L
    Ovalutionsfas:    4,7-21,5 IU/L
    Lutealfas:    1,7-7,7 IU/L
    Postmenopaus:    25,8-134,8 IU/LProlaktin referensvärdeKvinnor:    63-466 mIU/LProg hittade jag inte på den listan. Prolaktinet är ju lågt! Det är dock om det är för högt som det kan ställa till det när man vll bli gravid. Jag har själv väldigt lågt p.g.a. att jag har en skadad hypofys. Har inte haft problem att bli gravid, men däremot att amma eftersom prolaktin är det hormon som producerar bröstmjölk.Vad ställer lågt prolaktin till med då? Hon gyn sa att det såg bra ut, men nu undrar man ju? Jag har kämpat lång tid att bli med barn.
    Som sagt, jag har problem att amma. Men jag vet inte hur lågt jag har riktigt, om det ligger ännu lägre.
    Har som sagt en hypofysskada så jag har underproduktion av flera hormoner och minns inte vad jag har för värden på allt . Förutom amningen ställer det inte till med något.
  • Lalalong
    Väntan på en liten skrev 2010-03-24 14:26:59 följande:
    Okej så det är amningen ffa som ställer till det. Humm, jag som hoppas kunna helamma 6 mån åtminstone och sedan delamma 6 månader till. Ska ta upp detta med min gyn när jag ska dit på spolningen. Hypofysskada skriver du. Är det hypothyreos du har?
    Som sagt, jag vet inte om amningen behöver bli lidande i ditt fall. Är osäker på mitt eget värde.

Nej hypothyreos har väl med sköldkörteln att göra? Att man har för lite sköldkörtelhormoner?

Min sjukdom sitter inte i sköldkörteln utan i hypofysen. Det är en liten körtel som sitter vid hjärnan och som utsöndrar olika hormoner. Min hypofys skadades när jag hade hjärnhinneinflammation i barndomen. Jag har tillväxthormonbrist (behandlad med sprutor), brist på vätskebehållande hormon (behandlas med tabletter) och brist på prolaktin (finns tyvärr ingen ersättare).
  • Lalalong
    Väntan på en liten skrev 2010-03-24 14:42:27 följande:
    kan ju alltid hoppas. Ser ju så underbart ut att amma, men jag kan förstå att det är bökigt och svårt. Ja hypothyreos har med sköldkörteln att göra. Trist med hjärnhinneinflammation och men av det än idag.
    Ja, det var inte det jag hade förväntat mig när jag hade hjärnhinneinflammationen direkt. Men med de mediciner jag har idag så lider jag inte av det alls.

Stort lycka till med allt!!
Svar på tråden Snabbt svar på provsvar tack