• Pimpinellan

Snabbt svar på provsvar tack

LH= bra
    FSH= bra
    Prolaktin= stämmer inte alls med de referensvärden jag fick så jag kan inte svara. Mina ref.värden: bör ligga under 560
    Progesteron= inte bra. Ska ligga på minst 20 för att man ska kunna säga att ägglossning skett. Lite märkligt när de andra värdena var bra utom då prolaktinet som jag inte vet.
    Dessutom bör du kolla TSH. Det bör ligga på max 2,0.

• Pimpinellan
    Väntan på en liten skrev 2010-03-24 14:10:51 följande:
    Tack Pimpinellan du är en ängel, vet du det? Du har hjälpt mig förr och dina svar lugnar mig faktiskt.Men om Prolaktin ska ligga under 560 och jag hade 13 så måste det vara bra ju. TSH har jag tatt samt även T4 och T3 och TSH var på 4,4 och T4 på 7 och T3 normalt. Äter Levaxin 25 ug per dag. Väntar på spolning nu och hoppas verkligen slippa IVF, men annars blir jag uppskriven för det och så väntan 1,5-2 år.
    Tack själv! Jag vet inte om lågt prolaktin kan ställa till det för att bli gravid så det får du googla tror jag. Ditt TSH är alldeles för högt däremot. Har du gått på 25 mg länge? Tagit nya prover? Jag hade den dosen i början och mitt TSH sänktes inte ett dugg! Ökade till 50= sänktes,men gick upp igen. Höjde till 75 och nu ligger jag på runt 1,0 sen minst ett halvår. 0,8 för en vecka sen.
  • Pimpinellan
    Väntan på en liten skrev 2010-03-24 14:29:59 följande:
    jag vet att mitt TSH är för högt och det oroar mig hur lång tid det tar att få ner det på normal. Tror det är det som sätter käppar i hjulet för mig för vi har prickat in ÄL precis nu varje gång, men mitt TSH ger mig en oregelbunden eller ingen ÄL alls också. Nu i mars så hade jag dock trådiga äl flytningar och positiv äl test så förhoppningsvis.Jag ätit 25 ug i 5 veckor nu, skulle tatt nya prover förra veckan, men gyn hade glömt skicka remiss så den kom idag så ska ta nya prover imorgon.
    Ditt progesteronvärde på bara 7,9 visar ju att äl uteblev den gången i alla fall och utan äl= ingen chans. Hoppas TSH gått ner nu annars får du öka dosen och ta nya prover igen om 5-6 veckor Dte brukar ta tid att få ett stabil TSH. Har tagit mig 1,5 år.
  • Pimpinellan
    Väntan på en liten skrev 2010-03-24 14:40:24 följande:
    1,5 år,!!!! jisses. Så länge vill jag ju inte vänta. Då är jag framme i IVF kön om det måste göras.Nää jag vet att jag inte hade nån ÄL och gyn är så seg att sätta in pergo men det beror på att mitt TSH måste ner först innan det blir aktuellt. Är det samma sak med Ovitrelle att det måste ner? Hon pratade om FSH injektioner som gonal F fattar inte varför jag ska få det. kan du förstå det?
    Det tar den tid det tar med Levaxin. Jag fick ner det ett tag,men sen gick det ju upp igen så dosen var tydligen inte tillräcklig ändå. Ibland borde man få börja med högre dos på en gång,men si det får man inte!
    Lite märkligt att du inte ens får pergo för jag fick t.o.m göra IVF med 3,5 i TSH-värde. Så högt är ju inte ditt värde. Ovitrelle är ägglossingsspruta som tas efter IVF-behandling. Samma sprutor kan tas för att få vanlig äl,men man brukar alltid börja med pergo innan man drar till med värsta arsenalen. I dit fall borde pergo hjälpa för att få äl. Det är bara de som är extremt svårstimulerade med pergo och som saknar mens helt som brukar få sprutor.
  • Pimpinellan
    Väntan på en liten skrev 2010-03-24 15:25:43 följande:
    Gyn sa att mitt TSH måste ner innan pergo sätts in och jag är lite sur över det faktiskt för samtidigt så babblar hon om hur gammal jag är och inte borde slöa utan sätta igång direkt. Jag har verkligen försökt få henne att skriva ut det till mig för jag tror att det iaf är lönt att testa. Hon tyckte att skulle vi prova Pergo då var även Ovitrelle aktuellt efter jag varit på koll med VUL för att se när det skulle tas och när ÄL troligtvis skulle äga rum. Man kan kanske testa och gå till en annan gyn för att se om det är villiga att ge Pergo. kan man göra det? Det räcker ju med utredning på ett ställe.Iofs kanske spolningen gör susen. Hoppas på det.
    Du har en läkare med mycket märkliginställning! Tman pergo behövs i regel inte äl-spruta. Får man ett ägg av pergo brukar det lossna. Vet faktiskt ingen som fått det utan bara de som tagit sprutor för då kan inte ägget lossna av sig själv. Har själv ätit pergo ju. Gå nån annanstans!
  • Pimpinellan
    Väntan på en liten skrev 2010-03-24 15:38:45 följande:
    Ja, hon är lite märklig det kan jag hålla med dig om, bla tog det henne 7 veckor att skicka en remiss att skicka till mig. Gaaah!!Ska göra min spolning iaf där nu när det äntligen ska bli av.Vet du nån bra gyn som gr pergo utan tjafs i Sthlm så tipsa gärna.Hon sa iaf att ovitrelle garanterar ÄL. Ska ta prov nu på prog den 29 mars, men vad tusan då jag menade för nästa månads ÄL ju när jag bad om det för denna månad har jag haft samlagsförbud pga infektion
    Ovitrelle garanterar äl om det finns ett ägg,men det brukar lossna ändå. Känns som kaka på kaka liksom... Jag bor tyvärr långt söder om Sthlm,men det finns säkert många privata. Fråga här vet jag!
  • Pimpinellan
    Väntan på en liten skrev 2010-03-24 15:58:01 följande:
    Okej så ovitrelle är alltså totalt onödigt om man har Pergo och ett ägg på G?Okej ska fråga, men ska kolla upp en gyn jag fått namnet på, men jag är lite rädd att hamna i 2 utredningar för det är inte min tanke med det hela. Jag vill ju bara få Pergo.
    Har aldrig hört om nån som fått ovitrelle efter bara pergo. Fick inte jag heller. Efter pergobehandling är ju kroppen som som den ska vid vanlig äl ifall en äggblåsa växer på sig. Ska väl otroligt mycket till om inte ägget lossnar då. Efter sprutor måste man dock ta äl-spruta för annars lossnar inte ägget alls.Då är kroppens vanliga system satt ur spel. Hoppas du hittar en bra gynläkare i Sthlm. Fanns en tråd här om det såg jag.
  • Pimpinellan
    Väntan på en liten skrev 2010-03-25 15:04:46 följande:
    Jag har läst om flera kvinnor som inseminerar på klinik i Danmark tex som tar Pergo och sedan Ovitrelle för att veta exakt dag ägglossningen sker.har du länken till tråden du nämner tar jag gärna emot den.
    Vid insemination efter stimulerad äl är det ofta så ja,men de flesta som äter pergo har vanligt sex och behöver inte veta exakt dag så de får inte äl-spruta.
    Hittade tråden,men den sa inte mycket. Du kan nog messa tjejerna istället.
    www.familjeliv.se/Forum-7-147/m51345711.html
Svar på tråden Snabbt svar på provsvar tack