• LovisaTilda

1 år, hög feber, frossa och blå händer?!

Drar förloppet för att ni ska få en bättre bild av vad som hänt...

Min dotter, 1 år, har haft feber, runt 40 grader, sen i förrgår kväll. Igår hade hon 40,3, fick alvedon och några timmar senare hade hon 37,2, snacka om effekt! En stund efter det (ca 4 timmar efter alvedonet) stannar hon mitt på golvet och börjar skaka/frysa och hacka tänder. Händerna blir kalla och blåa. Jag tar på henne en tröja och lägger henne på magen där hon somnar efter ca en kvart. Då har hon också slutat skaka. Jag får i hennealvedon och efter en stund kommer färgen tillbaka i händerna.
    Mycket otäckt tycker jag.

Idag hände samma sak fast inte lika allvarligt. Hon hade 39,7 i morse när hon vaknade, fick alvedon och kom ner till 37,7 efter några timmar. Sov middag ocg var pigg när hon vaknade. Efter ca en kvart börjar hon skaka/frysa igen. Händerna blir kalla och blå. Tempar henne, 38,2. Tio min senare, 38,7. Får då alvedon Hon frossar för fullt och hänger på min mage som en koala och är trött och dåsig. Efter ca 30 min piggnar hontill och springer och leker igen. Tempar efter en timme igen och då har hon 39,7. 

Dessa "anfall" är väldigt obehagliga och jag undrar mest vad det kan bero på? Kan det vara farligt? (vet att feberkramper i vanliga fall inte är farligt men gillar inte när hon blir blå om händerna...)

Tack alla som orkat läsa! 
    Hoppas ni kan ge mig råd =) 

• Svar på tråden 1 år, hög feber, frossa och blå händer?!
  • LovisaTilda
    MikaelaEriksson skrev 2010-03-24 14:10:22 följande:
    ring 1177
    Naturligt vis har jag pratat med sjukvårdsrådgivningen, två gånger igår. De trodde det var för att febern steg så snabbt, men kunde inte svara på varför händerna blev blå...
  • Oktoberkrabaten

Händer det igen skulle jag nog åka till akuten. Om inte annat för att få svar på varför händerna blir blå! Har ni någon närakut som 1177 kan boka in er på? Så att ni inte behöver åka till "vanliga" akuten? Kan du ringa bvc och fråga kanske?
    Jag tror också att det är feberkramp, så det är nog ingen fara. men klar man blir orolig när det händer och man inte vet vad det beror på.

Lycka till och hoppas lillskruttan kryar på sig!

• Mary Wollstonecraft

Tycker nog att du borde kontakta vården och få en läkartid omg. Skulle också bli orolig främst för händerna då. Blir hon blå om läpparna också?
    Tänker mest att de borde kolla upp hennes hjärta i sådana fall - blå läppar är ju en varningssignal på att något kan vara fel i de trakterna.
    Dessutom kanske det kan vara idé att ge henne febernedsättande regelbundet, med tre eller fyratimmarsintervaller, så att tempen inte hinner gå upp så mycket som du beskriver. Men det kan 1177 hjälpa dig med att få rätt mängd på Alvedonen.
    Hoppas ni får komma iväg och att lilltösen kryar på sig!

• LovisaTilda
    Mary Wollstonecraft skrev 2010-03-24 15:32:19 följande:
    Tycker nog att du borde kontakta vården och få en läkartid omg. Skulle också bli orolig främst för händerna då. Blir hon blå om läpparna också? Tänker mest att de borde kolla upp hennes hjärta i sådana fall - blå läppar är ju en varningssignal på att något kan vara fel i de trakterna. Dessutom kanske det kan vara idé att ge henne febernedsättande regelbundet, med tre eller fyratimmarsintervaller, så att tempen inte hinner gå upp så mycket som du beskriver. Men det kan 1177 hjälpa dig med att få rätt mängd på Alvedonen. Hoppas ni får komma iväg och att lilltösen kryar på sig!
    Tack! Nej hon blev inte blå om läpparna dessa gånger. Det har hänt innan också (2 ggr) att hon blivit blå om händer och läppar men då har hon inte haft feber. Var för några veckor sedan. Pratade med sjuvården då med men det skulle inte vara ngn fara...

Har fått info om mängden alvedon och ipren jag får ge. Ska varva var 3:e timme...Hon sover nu. Är hon inte bättre imorn eller om ngt "händer" ikväll kommer jag åka in med henne. Som sagt, det är väldigt otäckt.
  • dalakicka

Tycker absolut att du ska åka in med henne så läkaren får kolla upp henne ordentligt. Personligen ger jag inte mycket för sjukvårdsrådgivningen..
     (jobbar inom vården själv)

• MikaelaEriksson

jag skulle också  åka in omja va du för när minson var pytte liten så blev en lite blåom läppar o händer o då var de för att han inte kunde syresätta sig fullt ut.. pga infektion

• Apmor2
    MikaelaEriksson skrev 2010-03-25 07:40:33 följande:
    jag skulle också  åka in omja va du för när minson var pytte liten så blev en lite blåom läppar o händer o då var de för att han inte kunde syresätta sig fullt ut.. pga infektion
    ja visst + att jag tycker inte det låter bra alls att ha så hög feber under flera dagar.
    Så här står det i min "stora boken om barn" (prisma, Kristina Hofsten och Lena Lidbeck)

"Kontakta läkare om barnet har feber i mer än tre dygn ......"
  • LovisaTilda
    Apmor2 skrev 2010-03-25 07:46:59 följande:
    ja visst + att jag tycker inte det låter bra alls att ha så hög feber under flera dagar.Så här står det i min "stora boken om barn" (prisma, Kristina Hofsten och Lena Lidbeck)"Kontakta läkare om barnet har feber i mer än tre dygn ......"
    Ja, ikväll är det 3 dygn och då pratar vi runt 40 hela tiden om hon inte får medicin vilket sjukvårdsrådgivningen inte tyckte jag skulle ge allt för ofta...kan inte heller säga att jag känner så strot förtroende för dem. Om hon inte blir bättre under dagen kommer vi åka till VC. 

Igår kväll vid 11 hade hon 39,7 en timme efter att hon fått ipren, det tycker jag är mycket inför natten.
    Man blir så oroliga för de små...
Svar på tråden 1 år, hög feber, frossa och blå händer?!