• stockrosen

Fördelar samt nackdelar med mobilt bredband....

Vi har fått erbjudande från Tre om att byta ut ""allt"mot mobilt internet samt mobil, på det viset. slipper man abonemangskostnader för nätet. När jag jämför priserna så skulle det innebära ca 1400 kr för oss på ett år.

Känns läskigt att byta ut allt speciellt när man bor ute på landet då jag är rädd för att det kanske inte fungerar......?

Fördelen är att slippa nätavgifterna samt att man kan vara ute på nätet även då när telekablen blåst ner och internet inte fungerar vilket ibland händer här ute.

Nackdelarna ser jag:
    - vi måste ha två mobiler. Just nu har vi bara en och då blir det en kostnad
    - På telia kan de bara erbjuda mobilt bredbnad enbart för en dator. Dvs man kan inte var ute och surfa flera st på olika datorer.
    - Tre säger dock att man kan ha ett mobilt modem och då går det att surfa flera i familjen...stämmer det??????????

Vad har ni annars för erfarenheter av mobilt bredband....både bra och dåliga.........?

• Svar på tråden Fördelar samt nackdelar med mobilt bredband....
  • Goltlännig

Har inte provat 3 själv.
    Men tänk på att de allra flesta mobila bredband har en begränsning på hur mycket du får ladda ner till maxhastighet sen dras hastigheten net massor till snästa månad.
    Kolla upp det.
    För det är en sak som man ofta får kryptiska svar på men merker sedan att inte var något bra.

• stockrosen

Men oj! Hade ingen aning om det. det var ju jättebra tips!
    Det skall jag kolla upp!!!! Tusen tack!

• inze

Om ni har fast bredband nu skulle i alla fall jag testa mobilt bredband innan jag bytte.

Tre har ju kontantpaket där det ingår en veckas surf. Ser ut att kosta 249:- och det kan det nog vara värt för att testa om man nu inte känner någon som redan har det och kan testa via dem.

Har man otur bor man ju så att man inte kan komma upp nån särskilt bra hastighet och då kan man nog bli besviken om man är van med mer.

• stockrosen
    inze skrev 2010-03-24 21:29:06 följande:
    Om ni har fast bredband nu skulle i alla fall jag testa mobiedband innan jag bytte. Tre har ju kontantpaket där det ingår en veckas surf. Ser ut att kosta 249:- och det kan det nog vara värt för att testa om man nu inte känner någon som redan har det och kan testa via dem. Har man otur bor man ju så att man inte kan komma upp nån särskilt bra hastighet och då kan man nog bli besviken om man är van med mer.
    Mycket bra tips! Det skall jag fråga henne om imorgon. För det känns lite "läskigt" att helt plötsligt säga upp något man haft i typ 100 år .
    Tusen tack!!!
  • cicci85

Vi bor ute i skogen och har 3 mobilt bredband, det enda som funkar här! Man kan surfa hur mycket man vill till skillnad mot telia. Provade telias förut mern det va helt värdelöst, ingen täckning,  3 funkar däremot väldigt bra och jag är helnöjd.

Svar på tråden Fördelar samt nackdelar med mobilt bredband....