Inlägg från: Thi 08 |Visa alla inlägg
  • Thi 08

Vi är psykiskt mobbade

Vanliga anledningar varför man inte blir godkänd (har jag hört) är: Bristande ekonomi, prick i brotts och misstankeregister, noteringar i socialregistret ( ex om man tagit emot socialbidrag ? och därmed inte anses ha en stabil ekonomi), för hög ålder och för högt BMI, ej bra resultat på hälsokontrollen (ex hiv eller andra infektionssjukdomar). Är det verkligen inget konkret, tror jag det kan bli svårt för de att motivera varför Ni inte få medgivande (om det nu är så). Det kan ju vara så att de kommer godkänna er.....  

Lycka till! Jag förstår att man känner sig frustrerad, men jag tror det bästa Ni kan göra är att vara med på socialnämndens möte och höra familjerättens motivering & bemöta.

Jag tror att ett nekat medgivande står i socialregistret och alltså vet ju den nya kommunen om ni blivit nekade förr. Då kan det ju vara så att det paret Ni känner som bytte kommun fått förändrade förhållande till det bättre?

• Thi 08

Mng här skriver att språket inte är ett hinder för adoptionsutredningen, men jag kan i vissa fall tycka att detta med språket är ganska viktigt för att förstå varandra rätt. Vi säger att en tolk är inblandad, denna tolk kanske inte förmedlar EXAKT det din fru vill säga. Det kanske försvinner vissa nyanser i hennes sätt att förmedla något viktigt. Jag har arbetat ganska nära en viss yrkesgrupp där man faktiskt ibland kan behöva känna av vissa nyanser i språket för att undvika missförstånd. Jag upplever det som att patienter ibland blivit missförstådd & inte känner sig helt hörda. Jag jämför inte det med situationen för ert kommande barn, utan mer om hur kommunen kanske upplever vissa saker din fru säger. Det finns så mkt i ett språk som sägs med hjälp av tonfallet. Förstår du hur jag menar? Vill inget illa, bara tror att vissa budskap kan "försvinna" längs vägen. Och det är ju viktigt att de hör vad din fru säger & alltså inte bara går igenom dig för att nå fram till ett svar på vissa frågeställningar. Jag tror verkligen Ni vill adoptera & ser er själva som blivande adoptivföräldrar med tanke på er ihärdighet......annars hade man väl bara givit upp? Ni har rätt att överklaga. Men jag vet inte hur det då blir med ansökan till vissa länder......länderna har ju också sina krav som man ska uppfylla för adoption. Usch vad negativt mitt inlägg blev. Jag tror det är jätteviktigt att sörjt klart när man adopterar.  

Svar på tråden Vi är psykiskt mobbade