• Bonanza

Anställer du rökaren?

Föreställ dig att du ska rekrytera en ny person till en tjänst. Du har kallat några olika personer, en av dem är du extra intresserad av. När denna person kommer till intervjun märker du att denne är storrökare. I övrigt passar hen väldigt bra för tjänsten.

Anställer du rökaren, eller väljer du någon annan? De andra sökande är bra för tjänsten, kanske bara inte exakt lika bra som rökaren är.

Så hur gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anställer du rökaren?
  • Micke54

Den andra är antagligen i slutändan bättre än rökaren så jag tar givet den som inte röker. 

Rökare kostar ju bevisligen mera pengar både i sjukdagar och rökpauser som inte ingår i vanliga raster.
  • Helene OSV

Nej! De luktar fördjävligt!

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • Matillin

Tyvärr skulle jag nog inte anställa rökaren.

• hemljuvahem

Är rökaren bättre för jobbet kommer jag att anställa honom... kanske kan man disskutera ang rökningen om man tror det blir ett problem om denne kunde skära ned under arbetstid eller bara röka under sina schemalagda raster etc.

• Anatha

Jag har själv rökt i många år och har harf minimalt med sjukdagar och aldrig låtit min räkning inkränta på arbetstid. Jag skulle inte gå på sådant som rökning eller inte rökning om jag sntäller någon utan se till helheten och ta den personen som är bäst för företaget och tjänsten.

• Flätad
    hemljuvahem skrev 2010-03-24 19:49:59 följande:
    Är rökaren bättre för jobbet kommer jag att anställa honom... kanske kan man disskutera ang rökningen om man tror det blir ett problem om denne kunde skära ned under arbetstid eller bara röka under sina schemalagda raster etc.
    Så tänker jag med även om jag nu inte är i den positionen att jag anställer folk På min arbetsplats har vi total rökfri arbetstid, ska vi röka på rasten får vi gå iväg en bit och måste byta kläder, många har lyckats sluta helt sedan de nya reglerna infördes
  • ViceGuy

Ja jag skulle anställa rökaren. Är rökare själv och det är trevligt med någon att ta en cigg med på rasterna.

The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • Takhiza

Det beror på vilket yrke det gäller. Gäller det ex. en industri där denna kommer arbeta mest ensam skiter jag i vilket. Gäller det inom sjukvård, barnomsogr etc så blir det nej. Så hade viljat ha allternativet ANNAT

• Zaria

Ja, bara för att man är storökare innebär det inte att man inte skulle följa de "rökregler" som gäller.

På många arbetsplatser får man bara röka på rasten, på många sjukhus gäller endast raster och då måste rökaren stå en bra bit bort och byta kläder varje gång.

Svar på tråden Anställer du rökaren?